    From: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Falownik do pompy CO
    Date: Wed, 2 Oct 2024 13:57:01 +0200
    <vdeo7b$20h$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdgvnk$lu3$1@news.chmurka.net> <vdhb67$tp7$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdhg43$1va$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    > Dlaczego?

    Z definicji pojęcia "moc znamionowa".

    > Z jakiej przyczyny?

    > Pierwszy jaki znalazłem:
    >
    > https://budownictwob2b.pl/i/images/1/0/5/dz00OTImaD0
    yMjc=_src_191105-kotly3_na_gazie.jpg

    > na stronie:
    >
    > https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/urz
    adzenia-i-akcesoria-grzewcze/3852-kotly-gazowe

> [...]
    > osiąga gdzieś przy mocy około 7kW. Pozostaje jednak pytanie: dlaczego?
    > Nie do końca rozumiem, dlaczego funkcja nie jest monotoniczna. Dość
    > oczywiste jest, że sprawność spada, gdy wymiennik pracuje na granicy
    > swych możliwości, nieodebrane ciepło ulatuje ze spalinami. Ale dalczego
    > wykres opada przy obciążeniach 20-30%? W jaki sposób powstają straty?
    > Co się dzieje z niewykorzystanym ciepłem spalania? Jedyne co mi do
    > głowy przychodzi, to założenie, że przy niskiej temperaturze następuje
    > kondensacja, jednak kocioł nie potrafi z niej skorzystać.

    Na stronie, do której podałeś link, jest enigmatyczne określenie "kocioł
    24 kW". Inżynier chemik powiedziałby, że jest to kocioł o mocy
    znamionowej 7 kW i maksymalnej 24 kW. Możemy się domyślać, że
    charakterystyka została tak ukształtowana, aby sprawność była wysoka
    przy relatywnie małej mocy (kocioł przez większość czasu pracuje dla
    ogrzewania chałupy) i było możliwe uzyskanie mocy wystarczającej do
    podgrzania wody do prysznica. Rozwiązaniem optymalnym byłoby
    zastosowanie dwóch kotłów, jednego o mocy znamionowej koło 18 kW do
    prysznica, i drugiego około 3 kW do ogrzewania. Wtedy można by
    zastosować kotły o mniej rozciągniętej charakterystyce i wyższej
    sprawności (ale w mniejszym zakresie mocy).
    Spadek sprawności przy mocy wyższej niż znamionowa spowodowany jest
    skończoną szybkością transportu ciepła ze spalin do płaszcza kotła.
    Spadek sprawności przy małych mocach spowodowany jest stratami ciepła.
    Zakładając stałą temperaturę obudowy straty będą stałe i przy małych
    mocach będą stanowić większą część generowanej mocy niż przy dużych mocach.

    Paweł