  • 31. Data: 2015-12-16 11:36:16
    Temat: Re: FM stereo
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości
    news:567116c5$0$22822$65785112@news.neostrada.pl...
    > Czytałem opis, patrzyłem na układy... Na moje oko, to kluczowanie jest
    > jedyne rozsądne. Inaczej trzeba kombinować z wyrównaniem poziomów sumy i

    No właśnie, choć to wygląda nieco przerażająco, ale w ostatecznym
    rozrachunku daje naljepsze chyba rezultaty.

    > różnicy. Jak do tego dodać jeszcze kiepskie układy/elementy "matrycy",
    > zwykle na elementach dyskretnych, i słaby układ odtwarzania podnośnej,

    Ojojoj... nie inaczej... co nadajnik, to miałem inny przesłuch...

    > no to mamy chyba komplet powodów żeby tego nie używać. A, jeszcze jakość
    > samego dekodowania różnicy. No, właśnie. I to by było chyba na tyle.

    Matryca w Meluzynie/Kleopatrze była mocno wrażliwa na jakość MPX. W
    skrajnych przypadkach kanały zamieniały się miejscami.
    Wyrównanie... Pamiętajmy o preemfazie i deemfazie, im obu trzeba jednakowo,
    bo przeniknie...

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 32. Data: 2015-12-16 11:44:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Czarek Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Była jeszcze metoda z modulacją polarną, czy jakoś tak, ale stosowana w 1
    > kraju na świecie (tym najbardziej zaprzyjaźnionym). Podnośna nie była tam
    > wytłumiona i częstotliwość pilotująca chyba nieco inna. Tyle ze

    Yyy... Tyle, co odchylanie poziome w telewizorach, pewnie chodziło o to, by
    na emisji nie pojawiał się świerszcz, spotykany przy interferencji pilota z
    poziomym, włażącym z pobliskiego nadajnika TV, a tam przecież Prawie SSB,
    czyli amplituda 19000-15625=3375... stały pisk o tej częstotliwości na
    audycji nie należał do przyjemnych...
    U mnie jego głównym powodem było... gorąca masa... nie, to co innego... w
    każdym razie, sygnał nadajnika TV ładował się od strony masy, czasem, jak
    była cisza w przekazie, dało się słyszeć ciche pierdzenie ramki... U kolegi
    w centrum mierniki same się potrafiły wychylać...

    > szkoły pamiętam, ale to 30 lat, więc prośba o wyrozumiałość.

    Nie szkodzi, każdy z nas wie coś po kawałku, więc razem poskładamy to do
    kupy :)

  • 33. Data: 2015-12-16 12:18:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-12-16 o 11:36, ACMM-033 pisze:

> [...]
    >
    > No właśnie, choć to wygląda nieco przerażająco, ale w ostatecznym
    > rozrachunku daje naljepsze chyba rezultaty.

    Czemu przerażająco? Raptem parę tranzystorów na krzyż - byle identyczne
    były. A w sumie to nie wiem też jak na 4066 i pochodnych to działa, ale
    raczej byłbym skłonny uwierzyć w porządny układ na parach różnicowych.

    > Ojojoj... nie inaczej... co nadajnik, to miałem inny przesłuch...

    > Matryca w Meluzynie/Kleopatrze była mocno wrażliwa na jakość MPX. W
    > skrajnych przypadkach kanały zamieniały się miejscami.

    To to tylko złe odtworzenie podnośnej. W tamtym układzie chybado zrobienia.

    > Wyrównanie... Pamiętajmy o preemfazie i deemfazie, im obu trzeba
    > jednakowo, bo przeniknie...

    Wszystko, co rozjedzie sygnał, da taki efekt. A różnica nie dość, że
    zmodulowana, to jeszcze na obrzeżach pasma filtru p.cz. itd
    i jeszcze na dodatek - jako że to różnica - niesie małą energię, więc i
    łatwo zaszumić.

    Pozdrawiam

    DD

  • 34. Data: 2015-12-16 12:24:02
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-12-16 o 11:10, Czarek Grądys pisze:

> [...]
    > było stosowane. W normalnych nadajnikach radiofonicznych UKF był
    > nadawany sygnał mono [ (L+R)/2 ] w paśmie do 15 kHz dla zachowania
    > kompatybilności z odbiornikami mono i sygnał różnicowy (L-R)/2 w paśmie
    > 23 - 53 kHz. Sygnał różnicowy modulował amplitudowo podnośną 38kHz,
    > podnośna była wytłumiona. Dla odtworzenia podnośnej w odbiorniku był
    > nadawany sygnał 19kHz tzw częstotliwość pilotująca.
    > Odwrotnością tego jest metoda filtracji dla dekodowania, ale chyba nie
    > była nigdy stosowana jako zbyt złożona. Co innego nadajnik, jest 1 na

    Tak, ale zdaje się, że kluczowanie kanałów podnośną daje dokładnie taki
    sygnał jak trzeba, o właściwym widmie. Nie mam ochoty na zagłębianie się
    w temat, ale patrząc na działanie dekodera tak mi to wychodzi, i jakieś
    resztki pozostałe w pamięci też mi mówią, że to całkiem możliwe.
    Potem zostaje tylko dodać pilota i już. I nie ma problemu z poziomem obu
    sygnałów (sumy i różnicy), bo są takie jak trzeba bez konieczności
    regulacji.

    Pozdrawiam

    DD

  • 35. Data: 2015-12-16 12:42:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >jakieś
    >resztki pozostałe w pamięci też mi mówią, że to całkiem możliwe.

    modulacja podnosnej to mnozenie sygnalu przez sinusoide 38kHz,
    a kluczowanie to mnozenie przez prostokat 38kHz.
    Prostokat jak wiadomo sklada sie z sinusoidy 38kHz plus 3*38, plus
    5*38 itp.

    A poniewaz mnozenie rozlaczne wzgledem dodawania, to w żądanym pasmie
    wychodzi nam to samo, powstaje tylko problem odfiltrowania
    niepożądanych składowych.

    Czyli czy latwiej zrobic precyzyjny liniowy modulator, czy filtr. Hm

    J.

  • 36. Data: 2015-12-16 13:12:59
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-12-16 o 12:42, J.F. pisze:

> [...]
    > składowych.
    >
    > Czyli czy latwiej zrobic precyzyjny liniowy modulator, czy filtr. Hm ...

    A widzisz - no tak. Ale suma kanałów i tak powinna na podstawowej się
    znaleźć chyba.
    Co do realizowalności - ja bym raczej się za filtr zabrał... nie chce mi
    się przypominać jak wygląda widmo po modulacji - jakie tam są przerwy.

    Pozdrawiam

    DD

  • 37. Data: 2015-12-16 16:06:26
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]

    Przerażająco dla osób "z zewnątrz", że to połowę sygnału wycina, ten
    tego...?
    Dla nas chyba nie, bo co się z jednej strony wpuściło, to przecież z drugiej
    da się odwrócić?

    > Czemu przerażająco? Raptem parę tranzystorów na krzyż - byle identyczne
    > były. A w sumie to nie wiem też jak na 4066 i pochodnych to działa, ale
    > raczej byłbym skłonny uwierzyć w porządny układ na parach różnicowych.

    No i schematy, które takie coś przedstawiały, chyba właśnie o pary różnicowe
    widziałem oparte.

    > To to tylko złe odtworzenie podnośnej. W tamtym układzie chybado
    > zrobienia.

    Dostrojenie do nadajnika A odstrajało od nadajnika B, i odwrotnie. Byłem w
    miejscu, gdzie się z tym zetknąłem, bo kilka nadajników z tym samym
    przekazem, a jednak cuś było nie tak.

    > i jeszcze na dodatek - jako że to różnica - niesie małą energię, więc i
    > łatwo zaszumić.

    Nie tylko dlatego - także szersze pasmo, które obejmuje. Jest to niestety
    problem analogowego stereo - szumy... A deemfaza tego nie da rady wyrównać
    raczej.

  • 38. Data: 2015-12-17 13:13:44
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dzień dobry

    pl...

    Tak na marginesie dyskusji o tym jak robic radio ... jak sie dawniej
    robilo stereo w radiu ?

    Tak jak podreczniki pokazywaly - podnosna, modulowana sygnalem
    roznicowym, czy po chamsku - przelaczanie miedzy dwoma kanalami ?
    [...]

    Miałem to szczęście, że używałem praktycznie wszystkie wersje nadajników UKF
    dużej mocy polskiej produkcji, a potem, po skutecznym "sprywatyzowaniu"
    rodzimego producenta - innych, zagranicznych.
    Polskie nadajniki typu NRU-3/5 oraz NRU-6B, lampowe, wyposażone były w też
    lampowe wzbudnice. Wzbudnice te można było sterować sygnałem monofonicznym
    lub zespolonym sterefonicznym MPX.
    Szczegóły o sygnale MPX można poczytać np. na stronie www.dxradio.pl/mpx
    Stare NR-3/5 chyba nigdy nie emitowały operacyjnie programów
    stereofonicznych. Nowsze, NRU-6B a i owszem, były osnową sieci emisyjnej
    programów UKF stereo od połowy lat 70-tych XX wieku aż do przełomu lat
    80/90.
    W NRU-6B stosowane były kodery stereofoniczne, zbudowane w oparciu o
    tranzystory krzemowe.
    Jako ciekawostkę podam, że nadajnik UKF (lub para nadajników - praca z
    rezerwą czynną) wyposażony w dwie wzbudnice i jeden koder MPX. Wyboru
    wzbudnicy używanej do sterowania nadajnikiem (nadajnikami) dokonywał układ
    UPR (Urządzenie Pracy Równoległej).
    Po kilkugodzinnych pomiarach, regulacjach i strojeniach udawało się uzyskać
    S/N na poziomie -66/68 dB, przesłuchy na poziomie -38/40 dB. Stan taki
    utrzymywał się przez kilka dni. Po tym okresie regulacje należało powtórzyć.
    Nowsze nadajniki ZARAT, trzeciej generacji, jak na przykład NRU-100 i nowsze
    były wyposażone w wzbudnicę tranzystorową, stabilizowaną PLL. Nowe kodery
    MPX były częściowo oparte na układach scalonych, między innymi w torach
    wejściowych i w układzie modulatora zrównoważonego. Osiągane przez nie
    parametry to S/N na poziomie -70/72 dB i przesłuchy nawet do -44/46 dB. Te
    zestawy były znacznie bardziej stabilne w czasie.
    A potem nadeszła era wzbudnic wyposażonych w procesory dźwięku i kodery
    bazujące na cyfrowej obróbce sygnału (DSP).
    A teraz mamy erę DAB+
    :-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski SQ9JKK

  • 39. Data: 2015-12-17 15:41:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" napisał w wiadomości grup
    >Miałem to szczęście, że używałem praktycznie wszystkie wersje
    >nadajników UKF dużej mocy polskiej produkcji, a potem, po skutecznym
    >"sprywatyzowaniu" rodzimego producenta - innych, zagranicznych.

    Swietnie, ze mamy fachowca

> [...]
    >monofonicznym lub zespolonym sterefonicznym MPX.
    >Szczegóły o sygnale MPX można poczytać np. na stronie

    Ale jak go przygotowywano - tak jak to madre podreczniki opisuja -
    sygnal roznicowy modulowal 38kHz, i to dodawano do sygnalu sumy, czy
    gdzies tam multiplekser wybieral na przemian dwa kanaly ?

    >W NRU-6B stosowane były kodery stereofoniczne, zbudowane w oparciu o
    >tranzystory krzemowe.

    Nie masz gdzies schematu takiego kodera ?

    >Nowsze nadajniki ZARAT, trzeciej generacji, jak na przykład NRU-100 i
    >nowsze były wyposażone w wzbudnicę tranzystorową, stabilizowaną PLL.

    Tak nawiasem pytajac ... jak to zrobiono ?
    Bo tak na chlopski zdrowy rozum - w radiu leci akurat silny bas, przez
    20ms czestotliwosc emitowana jest o dewiacje (do 75kHz) odchylona od
    nominalnej, a PLL powinna oczywiscie starac sie te odchylke zniwelowac

    > Nowe kodery MPX były częściowo oparte na układach scalonych, między
    > innymi w torach wejściowych i w układzie modulatora zrównoważonego.

    A kojarzysz moze jakie uklady byly ?
    Czy te podstawowe - UL1042/NE602 itp ?

    J.

  • 40. Data: 2015-12-21 18:51:17
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    [...]
> [...]
    > roznicowy modulowal 38kHz, i to dodawano do sygnalu sumy, czy gdzies tam
    > multiplekser wybieral na przemian dwa kanaly ?

    Było tak, jak to opisują tzw. "mądre podręczniki" :-) Ze swojej strony
    polecam książkę Tadeusza Masewicza "Radioelektronika dla praktyków".
    Stosowano w Polsce metodę matrycową kształtowania sygnału stereo - tzw.
    podzial częstotliwościowy. Opis u Masewiacza na str 501 i dalej.

    > Nie masz gdzies schematu takiego kodera ?
    [...]

    W tej chwili nie mam. Postaram się w wolnej chwili gdzieś tego poszukać

> [...]
    > 20ms czestotliwosc emitowana jest o dewiacje (do 75kHz) odchylona od
    > nominalnej, a PLL powinna oczywiscie starac sie te odchylke zniwelowac
    Standardowy OMIG-owski generator termostatowany 5MHz dzielony łańcuchem
    dzielnikow TTL 74192 do wartosci 1,5625 kHz. Stabilizowane VFO (pracujące na
    pierwszej podharmonicznej) dzielone w łańcuchu 7493. Porównywanie fazy na
    7486. Sygnał błędu po wyfiltrowaniu sterował warikap w VFO. to byo banalne.
    Ale pracowało bardzo stabilnie. Ówczesne normy przewidywały stałość nośnej
    ZTCP +/- 1000 Hz.

    > A kojarzysz moze jakie uklady byly ?
    > Czy te podstawowe - UL1042/NE602 itp ?
    [...]

    Jak najbardziej były to układy podstawowe. W pierszych modelach wejściowe
    wzmacniacze kanałowe były oparte na selekcjonowanych uA748 :-)
    Dopiero potem zaczęto stować jakieś bardziej sensowne scalaki, w rodzaju
    TL071
    W modulatorze zrównoważonym stosowany był UL1102. Punkty pracy
    poszczególnych stopni bezposrednio wplywały na przesłuchy. Regulacja przy
    pomocy kilku PRków.

    Postaram sie odszukać jakieś dokumentacje, zapiski.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski