    From: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: FM stereo
    Date: Mon, 21 Dec 2015 18:51:17 +0100

    Dobry wieczór

    news:5672c986$0$22828$65785112@news.neostrada.pl...

    [...]
    > Ale jak go przygotowywano - tak jak to madre podreczniki opisuja - sygnal
    > roznicowy modulowal 38kHz, i to dodawano do sygnalu sumy, czy gdzies tam
    > multiplekser wybieral na przemian dwa kanaly ?
    [...]

    Było tak, jak to opisują tzw. "mądre podręczniki" :-) Ze swojej strony
    polecam książkę Tadeusza Masewicza "Radioelektronika dla praktyków".
    Stosowano w Polsce metodę matrycową kształtowania sygnału stereo - tzw.
    podzial częstotliwościowy. Opis u Masewiacza na str 501 i dalej.

    > Nie masz gdzies schematu takiego kodera ?
    [...]

    W tej chwili nie mam. Postaram się w wolnej chwili gdzieś tego poszukać

    > Tak nawiasem pytajac ... jak to zrobiono ?
    > Bo tak na chlopski zdrowy rozum - w radiu leci akurat silny bas, przez
    > 20ms czestotliwosc emitowana jest o dewiacje (do 75kHz) odchylona od
    > nominalnej, a PLL powinna oczywiscie starac sie te odchylke zniwelowac
    [...]
    Standardowy OMIG-owski generator termostatowany 5MHz dzielony łańcuchem
    dzielnikow TTL 74192 do wartosci 1,5625 kHz. Stabilizowane VFO (pracujące na
    pierwszej podharmonicznej) dzielone w łańcuchu 7493. Porównywanie fazy na
    7486. Sygnał błędu po wyfiltrowaniu sterował warikap w VFO. to byo banalne.
    Ale pracowało bardzo stabilnie. Ówczesne normy przewidywały stałość nośnej
    ZTCP +/- 1000 Hz.

    > A kojarzysz moze jakie uklady byly ?
    > Czy te podstawowe - UL1042/NE602 itp ?
    [...]

    Jak najbardziej były to układy podstawowe. W pierszych modelach wejściowe
    wzmacniacze kanałowe były oparte na selekcjonowanych uA748 :-)
    Dopiero potem zaczęto stować jakieś bardziej sensowne scalaki, w rodzaju
    TL071
    W modulatorze zrównoważonym stosowany był UL1102. Punkty pracy
    poszczególnych stopni bezposrednio wplywały na przesłuchy. Regulacja przy
    pomocy kilku PRków.

    Postaram sie odszukać jakieś dokumentacje, zapiski.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski