  • 21. Data: 2015-12-15 18:05:07
    Temat: Re: FM stereo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup
    Am 15.12.2015 um 16:21 schrieb J.F.:

    >Tylko po grzyba kluczować, jak można "po ludzku" sumować? Poniżej
    >pilota jest L+R, powyżej L-R modulowane amplitudowo z częstotliwością
    >nośnej 38kHz, nośna wytłumiona.

    A myslisz, ze latwiej kluczowac, czy zrobic porzadny uklad modulujacy,
    czyli mnozacy czterocwiartkowy ?

    J.

  • 22. Data: 2015-12-15 18:21:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Tuesday, December 15, 2015, 5:37:57 PM, you wrote:

    > Tylko po grzyba kluczować, jak można "po ludzku" sumować? Poniżej pilota
    > jest L+R, powyżej L-R modulowane amplitudowo z częstotliwością nośnej
    > 38kHz, nośna wytłumiona.

    Nie wytłumisz podnośnej w inny sposób niż przez kluczowanie. Od
    podnośnej do sygnału użytecznego jest za mały odstęp na filtrowanie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2015-12-15 19:08:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cezar" napisał w wiadomości grup
    On 15/12/2015 15:21, J.F. wrote:

    >Wtedy chyba by nie było wstecznie kompatbilne z odbiornikami MONO ?

    Byloby - szybko naprzemian podajesz kanaly, odbiornik mono usredni i
    zobaczy sume.

    W zasadzie to jest niemal to samo, mozna by rzecz, ze przy
    przelaczaniu kanalow sygnal roznicy moduluje podnosna prostokatna a
    nie sinusoidalna.

    Roznice sa wiec glownie w czlonach toru - precyzyjny modulator/uklad
    mnozacy lub prosty klucz ... bardzo podobny do ukladu mnozacego, ale
    nieprecyzyjny.
    No i w filtracji - zeby te prostokatna podnosna zamienic w
    sinusoidalna ... a moze nie trzeba, bo dalszy modulator FM i tak
    wygladzi ?

    J.

  • 24. Data: 2015-12-15 19:33:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2015-12-15 o 16:03, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w
    > wiadomości news:566fc222$0$693$65785112@news.neostrada.pl...
    >
    > 1611 jest przełączający z przedwzmacniaczem, czym się różni od 1601,
    > który preampa nie ma.

    No właśnie tak sobie pomyślałem sprawdzić.

    > Matryca, nie przełącznik.

    Ale że co matryca? Aaa.. w Meluzynie? No te nazwy to takie jakieś...
    Dzięki.

    Pozdrawiam

    DD

  • 25. Data: 2015-12-15 19:57:27
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

    > Ale że co matryca? Aaa.. w Meluzynie? No te nazwy to takie jakieś...
    > Dzięki.

    Uproszczenie... przy jakiejs okazji zainteresowałem się nieco szerzej tym
    dekoderem i znalazłem, wynalazłem, że on dekoduje z matrycowaniem. Więc
    upraszczając "matryca". Inne układy z matrycowaniem konstrukcyjnie były dość
    podobne, choć czesto bardziej rozbudowane.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 26. Data: 2015-12-16 08:21:12
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > Tak na marginesie dyskusji o tym jak robic radio ... jak sie dawniej robilo stereo
    w radiu ?

    > Tak jak podreczniki pokazywaly - podnosna, modulowana sygnalem roznicowym, czy po
    chamsku - przelaczanie miedzy dwoma kanalami ?

    > Tzn pytam o nadajnik, bo w odbiorniku wiadomo - jeden z kilku ukladow scalonych. I
    one chyba robily zwykly demultipleksing.
    > Chyba, ze ktos posiada schemat dekodera poprzedniej generacji - z tranzystorow
    zlozonego.

    To w końcu chodzi ci o koder stereo w nadajniku czy dekoder w odbiorniku?

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 27. Data: 2015-12-16 08:46:16
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-12-15 o 19:57, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > Więc upraszczając "matryca". Inne układy z matrycowaniem konstrukcyjnie
    > były dość podobne, choć czesto bardziej rozbudowane.

    Czytałem opis, patrzyłem na układy... Na moje oko, to kluczowanie jest
    jedyne rozsądne. Inaczej trzeba kombinować z wyrównaniem poziomów sumy i
    różnicy. Jak do tego dodać jeszcze kiepskie układy/elementy "matrycy",
    zwykle na elementach dyskretnych, i słaby układ odtwarzania podnośnej,
    no to mamy chyba komplet powodów żeby tego nie używać. A, jeszcze jakość
    samego dekodowania różnicy. No, właśnie. I to by było chyba na tyle.

    Pozdrawiam

    DD

  • 28. Data: 2015-12-16 09:59:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >To w końcu chodzi ci o koder stereo w nadajniku czy dekoder w
    >odbiorniku?

    W zasadzie to o jedno i o drugie. Bo zadanie po oby stronach podobne.

    Z tym, ze w odbiorniku to wiem jak sie robilo (UL16x1).

    J.

  • 29. Data: 2015-12-16 10:59:22
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.12.2015 o 20:46, J.F. pisze:

> [...]
    > tranzystorow zlozonego.
    >
    > To nasze radio kwadrofoniczne - tam chyba byla jakas samorobka ?

    W odbiornikach królowały dekodery pracujące metodą przełączania, Metoda
    detekcji obwiedni chyba tylko w konstrukcjach amatorskich była. Metoda
    filtracji to nie wiem, raczej nikt nie stosował.
    Co do nadajników, to raczej tak jak w podręczniku, modulacja podnośnej
    sygnałem różnicowym L-R i sumowanie tego z sygnałem monofonicznym.
    Była jeszcze metoda z modulacją polarną, czy jakoś tak, ale stosowana w
    1 kraju na świecie (tym najbardziej zaprzyjaźnionym). Podnośna nie była
    tam wytłumiona i częstotliwość pilotująca chyba nieco inna. Tyle ze
    szkoły pamiętam, ale to 30 lat, więc prośba o wyrozumiałość.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 30. Data: 2015-12-16 11:10:03
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 15.12.2015 o 08:32, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > W nadajniku to nie wiem, ale nie sądzę, żeby to było zrobione inaczej
    > niż kluczowaniem kanałów. Można tylko się zapytać/zastanowić jak to
    > kluczowanie było realizowane? Z jednej strony układ kluczujący zrobiony
    > na 3 parach różnicowych na lampach - w sumie to w nadajniku wiele by nie
    > komplikowało. Parę lamp więcej. Aż sam ciekaw jestem.

    Kluczowanie kanałów to chyba tylko w amatorskich koderach sygnału MPX
    było stosowane. W normalnych nadajnikach radiofonicznych UKF był
    nadawany sygnał mono [ (L+R)/2 ] w paśmie do 15 kHz dla zachowania
    kompatybilności z odbiornikami mono i sygnał różnicowy (L-R)/2 w paśmie
    23 - 53 kHz. Sygnał różnicowy modulował amplitudowo podnośną 38kHz,
    podnośna była wytłumiona. Dla odtworzenia podnośnej w odbiorniku był
    nadawany sygnał 19kHz tzw częstotliwość pilotująca.
    Odwrotnością tego jest metoda filtracji dla dekodowania, ale chyba nie
    była nigdy stosowana jako zbyt złożona. Co innego nadajnik, jest 1 na
    kilkaset tysięcy odbiorników.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl