  • 11. Data: 2013-06-28 08:44:11
    Temat: Re: [OT] EuroElektronika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 28 Jun 2013 05:35:11 +0200, Anerys napisał(a):
    > Trochę padłem, ale spróbuję napisać w czym rzecz - oporność właściwa, w
    > ?*mm?/m (Ohm * mm^2 / m) mierzona, skrócona do ?*m (Ohm * m)... ale już nie
    > wymyślę interpretacji - wyczerpałem się umysłowo i muszę to odkimać. Dodam
    > tylko, że uczyliśmy się - i całkiem to ładnie szło - liczyć w oparciu o ten
    > skrót. Choć nie cały czas oczywiście.

    moze powierzchniowa ? tam gdzie bywa przewodzaca warstwa o nieistotnej
    grubosci, bo podawalo sie opornosc dla konkretnej warstwy (uklady
    scalone, hybrydowe, metalizacje), te dlugosci sie skracaly i wychodzil
    ohm/kwadrat.

    No i potem rezystor kwadratowy mial np 120 ohm, prostokat "dwa razy
    dluzszy niz szerszy" juz 240 ohm itp ..

    J.

  • 12. Data: 2013-06-28 08:47:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 28 Jun 2013 01:58:07 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Każdy łatwo sobie policzy, że automobil palący 10 litrów na setkę, pali
    > 10 cm^3 na 100 metrów. Albo 10 mm^3 na 100 milimetrów, lub 0,1 mm^3/mm.
    > Czyli ma zużycie paliwa 0,1 mm^2.
    > No i tu się okazuje, że to wcale nie jest taka głupia i abstrakcyjna
    > jednostka, ma ona bardzo porządną interpretacje fizyczną. Gdyby chcieć
    > dostarczać pojazdowi paliwo z zewnątrz (coś jak krowa, która lezie przez
    > pastwisko i żre po drodze trawę) to by mu trzeba było wzdłuż jezdni
    > ułożyć żyłkę z benzyny o przekroju 0,1 mm. To jest całkiem obrazowe.

    A jakie oszczedne to auto. Taka cieniutka zylka benzyny porusza tone

    J.

  • 13. Data: 2013-06-28 09:48:06
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-06-28 08:44, J.F. pisze:

> [...]
    > grubosci, bo podawalo sie opornosc dla konkretnej warstwy (uklady
    > scalone, hybrydowe, metalizacje), te dlugosci sie skracaly i wychodzil

    Może nie tyle nieistotnej, ile znanej i stałej. Temat znany z układów
    hybrydowych.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2013-06-28 12:12:00
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 26 czerwca 2013 15:02:21 UTC+2 użytkownik identyfikator: 20040501
    napisał:
    > Irek, jakie Ty masz zdanie o czymś takim:
    >
    > http://allegro.pl/nowa-frezarka-cnc-grawerka-ploter-
    300x200x45-fvat-i3354215695.html

    > http://allegro.pl/frezarka-cnc-grawerka-ploter-model
    -6040z-i3290537922.html

    > ?

    Ja moge sie wypowiedziec na temat podobnych:
    http://allegro.pl/listing/listing.php?string=mlm+cnc
    &search_scope=category-121404

    Facet je robi u nas. Od zera.
    Ja u siebie dłubie w drewnie ale i pcb spokojnie i dokładnie oraz powtarzalnie
    wyfrezowałem.
    Posuwy do 1500mm/min. Mechanizm bezluzowy. W drewnie frez 3mm i warstwą skrawaną 4mm
    bez problemu pracuje z posuwem 300-600mm/min.
    Do ceny trzeba sobie wrzeciono doliczyć i jakiś system mocowania.
    Sterownik jest tez dostepny u nas i dosyc dobry.
    W metalu też da się pracować choc nie testowałem zbyt mocno.
    Facet jest w stanie zrobić na zamówienie dokładnie wg specyfikacji. Czyli można sobie
    zażyczyć dowolny rozmiar pola roboczego.

  • 15. Data: 2013-06-28 12:17:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > Może nie tyle nieistotnej, ile znanej i stałej. Temat znany z układów
    > hybrydowych.

    Nie tylko hybrydowych. W monolitycznych przydaje się również.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2013-06-28 12:20:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A jakie oszczedne to auto. Taka cieniutka zylka benzyny porusza tone

    Albo ta benzyna mocarna. W każdym razie, jak wspomniałem, jednostka
    bardzo obrazowa. Dla porównania -- samolot komunikacyjny ma zużycie
    paliwa rzędu centymetra kwadratowego. Kto chce, może policzyć na
    przykład zapotrzebowanie na wodę w czasie biegu maratońskiego.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2013-06-28 14:37:06
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Nie tylko hybrydowych. W monolitycznych przydaje się również.

    To też :)
    Tylko w monolitycznych to się od oporników ucieka jak się tylko da
    najdalej, a w hybrydowych to naturalna sprawa.

    Pozdrawiam

    DD

  • 18. Data: 2013-06-28 15:47:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To też :)
    > Tylko w monolitycznych to się od oporników ucieka jak się tylko da najdalej,

    Powiedzmu sobie szczerze -- daleko się nie da, bo tam wszędzie blisko.
    Ciasno, jak w mieszkaniach, co je za Gomułki budowali.

    > a w hybrydowych to naturalna sprawa.

    Jak się już raz narysowało te zygzaczki robiące za opornik, a zabrakło
    miejsca na inne rzeczy, to można ten fragment rysunki bezkarnie skalować
    bez zmiany oporności. To jest fajna sprawa i w gruncie rzeczy naturalna,
    chociaż być może przy pierwszej myśli zaskakująca.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2013-06-28 16:11:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Powiedzmu sobie szczerze -- daleko się nie da, bo tam wszędzie blisko.
    > Ciasno, jak w mieszkaniach, co je za Gomułki budowali.

    No, a taki opornik to jak dwie wielkie szafy ;)

> [...]
    > bez zmiany oporności. To jest fajna sprawa i w gruncie rzeczy naturalna,
    > chociaż być może przy pierwszej myśli zaskakująca.

    Bezkarnie to tak nie do końca, ale przy zachowaniu zdrowego rozsądku
    owszem.
    Pamiętam do tej pory jak facet obniżył mi ocenę za opornik zrobiony
    laserem (coś koło megaoma miał mieć) zamiast wlutowanego. Tylko że
    wcześniej nie wspomniał o tym, że cięcie laserem jest droższe niż
    lutowanie dodatkowego elementu :)
    Ale zabawa była :)

    Pozdrawiam

    DD

  • 20. Data: 2013-06-28 17:17:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No, a taki opornik to jak dwie wielkie szafy ;)

    Albo koza. Dobrze jest, gdy się zaczyna robić ciasno, zaprojektować
    gdzieś taki opornik. A potem, gdy się kozę sprzeda, nagle robi się
    tyyyle miejsca.

> [...]
    > laserem (coś koło megaoma miał mieć) zamiast wlutowanego. Tylko że
    > wcześniej nie wspomniał o tym, że cięcie laserem jest droższe niż

    Zmiana technik stawiania oporu, to już inna sprawa. Ale faktycznie,
    gdy się taki opornik nanosi na przykład w technologii sitodruku, to
    przy zmniejszeniu poniżej granic zdrowego rozsądku może spowodować
    nieprzewidywalny wzrost rezystancji.

    --
    Jarek