  • 61. Data: 2017-12-13 09:16:36
    Temat: Re: Elektryczność a środowisko
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Dec 2017 08:09:17 +0100, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > Tylko założenia inne.

    Bo te założenia z lat 90 ograniczała dostępność jedynie zwykłych
    akumulatorów, inne były poza ekonomicznym zasięgiem. Późniejszy
    rozwój ogniw polimerowych dał możliwość uzyskania zasięgów zbliżonych
    do śmierdzieli.

    --
    Marek

  • 62. Data: 2017-12-13 12:32:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości

    > No tak, to sztandarowe przykłady kreatywności UE :-D

    Coś by się jeszcze znalazło, ale nie chciało mi się szukać.

    > Żarty żartami (choć cytowane przykłady wbrew pozorom nie są żartem
    > niestety), to w czym rzecz? Debilizm ich ogarnął? Nie dostrzegają, że

    Dlatego te kurioza przytoczyłem rozmyślnie. Pewnie inne też bym mógł, ale o
    tych pierwszych pomyślałem.
    A chodzi - wiadomo - o pieniądze.

    > skończy się to bardzo szybko energetyczną i środowiskową katastrofą? A
    > może "oni" wiedzą więcej niż media przekazują i wszystko będzie ok?

    Iluminaci/ufoludki/pijany Pan Stefek, co wlazł do rozszielni i minął się z
    powołaniem? Wystarczy nie ten hebel...

    > Jasne ale spójrz na to perspektywicznie (nie odlegle - to najbliższa
    > przyszłość). Zamiast zaoszczędzonej szklanej żarówki 100W i odkurzacza
    > 2.5kW włączonego na chwilę podpinasz auta na całą noc i kuchenki
    > elektryczne w sumie o pierdylionie kWh. W/g opisanego przez Ciebie
    > schematu awaria będzie wtedy w każdym rejonie. Nawet nie byłoby czego do
    > czego przepiąć przy istniejącej automatyce. Mi to wygląda na globalny
    > blackout. Więc ponawiam pytanie... w UE nie mają kalkulatorów czy może my
    > o czymś nie wiemy?

    A ch*j ich wie. Przecież jak czytam o tym, że wyleciało pół Warszawy z
    powodu jakiejś drobnej w sumie awarii, bo poszło dominem, to już nawet nie
    wiem, czy mam siąść i płakać, czy ma mnie wziąć jasna cholera. Nie ma
    mądrych komputerów, które na bieżąco będą zdejmować stan sieci, na bieżąco
    przełączać tak, aby wyrównać obciążenie (Tak, prawa Kirchhoffa są mi znane,
    węzeł, oczko...), w czasie meczu, w przerwie, jak wszyscy zapylają do
    czajników gotować wodę na herbatę, to zwykle sieć wytrzymuje, może w małych
    miejscowościach, które na dywersyfikację dostaw niespecjalnie liczyć mogą,
    podstacja odepnie przeciążony odcinek (najpierw spróbuje raz, po kilku
    sekundach drugi, po ok 20 sekundach trzeci raz, jak przeciążenie nie
    zniknie, odłącza trwale i jedzie ekiba ręcznie wajhę przestawić), tam by się
    przydała druga gałąź, która wesprze. A mądrym głowom polecam obmyślenie
    tego, aby tak to urządzić, by się kiedyś do reszty, pardon le mot, nie
    rozjebało. I tak będą musieli dupy przysiąść, bo zużycie energii maleć
    raczej nie będzie, więc będą musieli coś wymyślić, aby wesprzeć odcinek
    szczególnie obciążony, oraz odpiąć ten, w którym nastąpiła rzeczywista
    awaria (a przez sieć małych linii uzupełniających umożliwić pracę obszaru,
    po odłaczeniu uszkodzonegoi miejsca, do czasu naprawy awarii). I szybko
    panowie mysliciele, bo jak zaśpicie, a się rozwali, to się na własnej srace
    będziecie ślizgać w panice. Ale spodziewam się raczej zmiany krzywizny
    banana.

    > Pomijam już względy środowiskowe, gdzie może okazać się, że elektryk kopci
    > więcej niż diesel (syf z wytworzenia potrzebnej energii + produkcja
    > akumulatorów + składowanie szybko zużywających się tychże akumulatorów +
    > cholera wie co jeszcze).

    Mnie w ogóle szał z dieslami wydaje się dziwny. Kiedyś taki eko, cacy, cacy,
    cymes wręcz jakiś, kto mógł, to brał auto na ropę, zanim jeszcze to wszystko
    się zaczęło, a tu nagle, dziwnym trafem zbiegło się to z aferą dieslową w
    VW, diesel jest najgorszym gównem i syfem i wszyscy się go pozbywają, albo
    namawiają do tego.
    Akumulatory... Za PRL jak wyglądał zakup nowego? Trzeba było zdać stary. To
    się zdaje, a gość w punkcie coś w stylu "idź pan za płot i wylej
    elektrolit". Trudno mi oszacować, ile H2SO4 wsiąkło w ziemię bez żadnej
    utylizacji i jakie to skutki przyniosło środowisku. Co jeszcze... Może nie
    będę sie rozdrabniać, sporo by się pewnie znalazło. Widzę to tak, że
    elektrownie i fabryki, mają dym skupiony w jednym miejscu. A auta
    rozpraszają to. Jakby tak policzyć...? Ale, dziś mam dyskalkulię, poza tym
    zaraz z domu wybywam i czeka mnie trochę kursowania po mieście (m.in.
    T-mobile jadę na Marynarską zjebać, że przez ponad 1.5 miesiąca nie potrafią
    mi włączyć wychodzących na nowym numerze, choć jest opłacone.) Zzresztą,
    krowy pierdzą, ludzie też, zwierzątka oddychają, roślinki nocą też za zdrowe
    nie są, bo tlenu nie dają, itd., policzę, jak mi czasu starczy. Oby mi
    karkulowsiał znów nie zwartusiał i nie wywalił przepełnienia.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 63. Data: 2017-12-13 12:34:50
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A'propos, dziś w TV usłyszałem, że wysychają francuskie winnice a w PL
    > mamy bardzo realną szansę na przejęcie pałeczki.

    W świecie przyrody, gdy podupada jeden przywódca stada, zaraz temat łapie
    inny zwierzak. A u nas pewnie będą sie z tym p*.*.*lić po wsze czasy, az nam
    sprzed nosa ktoś to sprzatnie. Już kilka niezłych okazji nam tak w .pl
    umknęło.

  • 64. Data: 2017-12-13 19:39:12
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Mów za siebie, ja rozumiem. Niewykluczone że innych kilku też.

    Ok, mówię zatem za siebie. Nowa wersja pytania:

    "W UE nie mają kalkulatorów czy może ja o czymś nie wiem?"

    Kurde, też źle. No bo pewnie kilku innych też może nie wiedzieć.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 65. Data: 2017-12-13 20:05:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-13 o 12:32, HF5BS pisze:

    > Dlatego te kurioza przytoczyłem rozmyślnie. Pewnie inne też bym mógł,
    > ale o tych pierwszych pomyślałem.
    > A chodzi - wiadomo - o pieniądze.

    Akurat tu chodziło o coś innego, choć w konsekwencji o pieniądze
    oczywiście. Np. z tą owocową marchewką było tak, że bodajże w Portugalii
    jadają dżemy z niej robione. No i tamtejsi producenci dżemów nie chcieli
    oddzielnych przepisów dla dżemów o smaku X i smaku Y. Podobnie było ze
    ślimakami w innym kraju. Tak właśnie jest gdy przepisy nadmiernie
    rozrastają się. Po przekroczeniu pewnego poziomu biurokracji (i absurdu)
    petent nie będzie już potrzebny. Biurokraci sami sobie wygenerują tyle
    pracy iż petenci będą tylko przeszkadzać. :-D

    > w czasie meczu, w przerwie, jak wszyscy
    > zapylają do czajników gotować wodę na herbatę, to zwykle sieć
    > wytrzymuje,

    Niedługo oprócz czajnika będziemy podłączać auta w przerwie meczu. A
    wtedy zamiast 3kW "Kowalski" może podłączyć ponad 96kW (bo np. Tesla
    taką technologię szybkich ładowarek będzie wdrażała). Wtedy miejscowość
    licząca 1000 takich "Kowalskich" zacznie energetycznie mieć ich 32000 w
    bardzo krótkim - jak na możliwości rozwojowe sieci - czasie. To już nie
    program 500+ lecz milion+.

    > (...)Ale spodziewam się raczej zmiany krzywizny
    > banana.

    Będzie trzeba będzie ją ustalić przy świeczkach bo prądu nie będzie :-D

> [...]
    > to wszystko się zaczęło, a tu nagle, dziwnym trafem zbiegło się to z
    > aferą dieslową w VW, diesel jest najgorszym gównem i syfem i wszyscy się

    Tak na marginesie - tu również powstaje kolejny absurd unijny. Wprowadza
    się zakazy wjazdu do centrów miast diesli lub w/g innych irracjonalnych
    kryteriów i to w oderwaniu od tego jak dany samochód zanieczyszcza
    środowisko. Z rury może czysty tlen lecieć ale i tak nim nie wjedziesz.
    Nie ma żadnego problemu aby podczas corocznego przeglądu zmierzono
    wielkość emisji substancji szkodliwych w spalinach i na tej podstawie
    łatwo byłoby nadać samochodowi "certyfikat" upoważniający do wjazdu do
    poszczególnych stref. Tymczasem nie... wymyślono jakieś absurdalne
    kryteria nie mające nic wspólnego ze środowiskiem. Wygląda mi to na
    bandę przedszkolaków układających przepisy w sposób losowy. Zero logiki.
    To również w kontekście wątku.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 66. Data: 2017-12-13 20:48:47
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-13 o 00:49, J.F. pisze:

    > Nie bardzo. W poniedzialek o 17-tej bylo potrzebne w kraju 25GW, a o 2
    > w nocy tylko 17GW.
    > 8GW mamy w nocy do dyspozycji. Na pare mln samochodow starczy.

    Nie do końca. Przy obecnej technologii auta mają krótki zasięg. Jest
    duża szansa, że będą ładowane za dnia gdzie popadnie: przy miejscach
    pracy, przy hipermarketach itp. W nocy pewnie też ale nie potrafię
    zgadywać jaka będzie dywersyfikacja w godzinach dobowych zapotrzebowania
    na energię. Obawiam się jednak, że połowa tego przypadnie na dni dzień.

    Teraz kalkulacja. Załóżmy, że nie wszyscy przesiądą się na najsłabsze
    auto typu Nissan Leaf. Od razu zaznaczę, że jeździłem takowym trochę.
    Deklarowany zasięg 200km jest bzdurą bo tylko w laboratorium, z
    wyłączonym wszystkim co się da i tylko na nowych akumulatorach. Realny
    zasięg nowego to 150km (i to omijając korki, najlepiej nocą, jadąc w
    żółwim tempie i absolutnie bez ogrzewania) a rocznego: 80km. Jazda po
    Trójmieście w jedną i drugą stronę skutkowała 45 minutową przerwą na
    "tankowanie" w szybkiej ładowarce (chyba 30kW, czy jakoś tak). Szybkie
    ładowarki na "stacjach paliwowych" będą miały typowo 45...96kW. 1GW = 22
    tys. słabszych energetycznie aut. Więc to jest dalekie od Twoich obliczeń.

    Ale nie tylko o autach mówimy. Płyty ceramiczne w domach również mają
    istotny i szybko rosnący udział w konsumpcji energii. W zasadzie w
    każdym już deweloperskim mieszkaniu nie ma gazu rozprowadzonego po
    mieszkaniach. Tego nie potrafię skalkulować ale wydaje mi się, że z
    racji powszechności (bo każdy z nas ma kuchnię) wyjdzie kilka GW w porze
    szczytu.

    > IMO to stary akumulator li-ion bedzie cennym zrodlem surowcow.
    > I do srodowiska nie trafi.

    O ile ich następcy też.

    > no to w pieniadzach liczac sie raczej nie zgadza.
    > Ale ... jaka zywotnosc przyjeli dla zarowki, a jaka dla LED ?

    Pewnie nieskończoną aby kalkulacje ładniej wyglądały :-D
    A właśnie, z ciekawości spytam, masz jakieś doświadczenia w tym
    względzie? Mam na myśli żarówki dające światło a nie udające, że świecą.
    Przykładowo takie z 4ma 1W+ LEDami. U mnie wyszło, że używane w trybie
    łazienkowym padają po 4-5 latach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 67. Data: 2017-12-13 20:53:56
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.12.2017 o 09:16, Marek pisze:

> [...]
    > akumulatorów, inne były poza ekonomicznym zasięgiem. Późniejszy rozwój
    > ogniw polimerowych dał możliwość uzyskania zasięgów zbliżonych do

    tu się niezgodzię, ale mentalnie. już tłumaczę. nie pamietam kto, ale
    ktoś bardzo mądry, w sensie naukowiec, myśliciel opisywał sposób
    osiągania sukcesu. wyszło mu że najkorzystniej jest osiągnąć 80%,
    inwestujac zaledwie 50% wkładu pracy. z tego prosty rachunek, że
    pozostałe 20%sukcesu kosztuje brakujące - 50% wysiłku, ceny. I tak
    dokładnie jest! piwo - (strzelam) 2 zł. piwo w knajpie - 4zł. samochód
    który będie jeździł i się nie zepsuje przez 3 lata kosztuje - 10 tyś za
    auto + 10 tyś za naprawy w dniu zakupu. razem 20 tyś. to samo ale
    nowe.... nawet nie piszę.
    Prosze nie piszcie że źle coś wyliczyłem. Fakt jest taki, że gdybyśmy
    spuścili lekko z tonu, to mielibyśmy _prawie_ wszsytko, za pół ceny. ale
    nie wszystko. wracając do aut na akumulatory. większość naszych tras,
    nie przekaracza naście km. PAliwa wozimy na prwie tysiąc. bo to kosztuje
    grosze. ale akumulatorów na 1000km nawet nieada sie przewieść. mozemy
    mieć akumulatorów na 300, a ich produkcja, transport, użytkowanie
    (sprwność 60%) jest zajebiście kosztowne. gdyby ich było na 30km,
    wymiennych, to można by miec dwa zestawy. jeden w aucie, drugi ładowany
    małym prądem. a tak, 300km - ani na narty, ani nad morze ani na pogrzeb
    do babki. do pracy, kina, supermarketu, - tak. Z 1000% zapasem energii.
    ToMasz

  • 68. Data: 2017-12-13 20:58:24
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-13 o 00:25, Piotr Dmochowski pisze:

    > Poza tym to jest dobre jak ktoś śpi w dzień i pracuje w nocy, więc
    > raczej jakiś pomijalnie mały margines.

    Słuszne spostrzeżenie. Choć podejrzewam, że nie do końca tak to będzie
    wyglądało. Ładowanie zapewne w trakcie godzin pracy będzie się odbywało
    by móc czym do domu wrócić. Jeździłem Leaf'em i takie właśnie zebrałem
    obserwacje. No chyba, że zimą będziesz grzał w nim "kozą", to może
    wrócisz bez ładowania :-)

    Po drugie, energię słoneczną w stacjach "paliwowych" gromadzi się w
    akumulatorach. Przy hipermarketach takowe właśnie stawia się i pewnie
    będzie nadal. To trochę rozwiązuje problem korzystania z energii
    słonecznej, choć nie w domach. Tam raczej nikt nie postawi sobie budynku
    z akumulatorami.

    > Takie tam niuanse, ale na prezentacjach co
    > i raz się mówi że samochód elektryczny będzie robił za zbiornik energii
    > dla domu, i jakoś nikt nie zwraca na to uwagi.

    Pewnie dlatego, że nie ma na co zwracać (jeszcze) uwagi. Nie przy tak
    niskich pojemnościach akumulatorów.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 69. Data: 2017-12-13 21:20:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Dec 2017 19:39:12 +0100, Marek S napisał(a):

    > Ok, mówię zatem za siebie. Nowa wersja pytania:
    >
    > "W UE nie mają kalkulatorów czy może ja o czymś nie wiem?"

    W UE mają kalkulatory więc wychodzi na to że czegoś nie wiesz.
    No, dosyć tego przekomarzania, wal się :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 70. Data: 2017-12-13 21:25:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-13 o 08:09, ToMasz pisze:

    > samochód elektryczny ma być
    > transportem na któtkie dystanse. tak jak tramwaj, autobus. 90% ludzi ma
    > parę kilometrów do pracy i średnią prędkość poniżej 30km/h. tak więc
    > autko 10kw, zasięg USTALANY w momencie zakupu, maksymalny 30km, oparty
    > na zwykłych akumulatorach.

    Zgodnie z takimi założeniami każdy podróżujący powinien mieć dwa
    samochody: jeden elektryczny do pracy a drugi spalinowy do pozostałych
    wyjazdów. Sądzę, że takie ograniczenie funkcjonalności elektryka byłoby
    utopijne.

    Jeśli chcemy wiedzieć ile ludzie samochodami podróżują, to warto
    popatrzeć w ogłoszenia sprzedaży aut. Oczywiście "szczęśliwym trafem"
    wiele 10cio letnich "przejechało" 180tys km. :-D Ale nawet biorąc to za
    prawdę, każdego dnia każde współczesne auto przejeżdża 50km. Z
    uwzględnieniem podkręcania liczników pewnie 2-3x tyle.

    Po drugie, nawet jeśli wyliczymy, że średnio auto przejeżdża X km
    dziennie, to średnią liczy się zarówno z kilkukilometrowych dojazdów do
    pracy jak i 1000-kilometrowych wyjazdów na wakacje. No i te 1000km jakoś
    też trzeba przejechać. "Tankowanie" co 50km i każde z nich po 40 minut,
    skutecznie zniechęciłoby każdego.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek