  • 51. Data: 2017-12-12 23:26:31
    Temat: Re: Elektryczność a środowisko
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-12 o 00:29, HF5BS pisze:

    > Zamotają się jak gówno w przeręblu. Ale nie bój, kolewjnej durnej
    > dyrektywy nie spodziewam się zbyt szybko, bo znów się okaże, że zagięcie
    > banana będzie niewłaściwe, oraz podeliberują nad hodowlą ryb winniczków
    > i owoców marchewek...

    No tak, to sztandarowe przykłady kreatywności UE :-D
    Żarty żartami (choć cytowane przykłady wbrew pozorom nie są żartem
    niestety), to w czym rzecz? Debilizm ich ogarnął? Nie dostrzegają, że
    skończy się to bardzo szybko energetyczną i środowiskową katastrofą? A
    może "oni" wiedzą więcej niż media przekazują i wszystko będzie ok?

    > Zdywersyfikowane linie, system na okrągło
    > monitorujący obciążenie i BEZPRZERWOWO przełączający na mniej obciążone
    > gałęzie sieci, tak, aby to obciążenie możliwie najlepiej wyrównać.

    Jasne ale spójrz na to perspektywicznie (nie odlegle - to najbliższa
    przyszłość). Zamiast zaoszczędzonej szklanej żarówki 100W i odkurzacza
    2.5kW włączonego na chwilę podpinasz auta na całą noc i kuchenki
    elektryczne w sumie o pierdylionie kWh. W/g opisanego przez Ciebie
    schematu awaria będzie wtedy w każdym rejonie. Nawet nie byłoby czego do
    czego przepiąć przy istniejącej automatyce. Mi to wygląda na globalny
    blackout. Więc ponawiam pytanie... w UE nie mają kalkulatorów czy może
    my o czymś nie wiemy?

    Pomijam już względy środowiskowe, gdzie może okazać się, że elektryk
    kopci więcej niż diesel (syf z wytworzenia potrzebnej energii +
    produkcja akumulatorów + składowanie szybko zużywających się tychże
    akumulatorów + cholera wie co jeszcze).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 52. Data: 2017-12-12 23:28:48
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-12 o 18:27, Cezary Grądys pisze:

    > Warto się jednak zastanowić, czy ta zmiana jest na pewno w złą stronę,
    > bo może akurat fajnie jakby w Polsce palmy urosły?
    > I czy te zmiany są znaczące.

    A'propos, dziś w TV usłyszałem, że wysychają francuskie winnice a w PL
    mamy bardzo realną szansę na przejęcie pałeczki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 53. Data: 2017-12-12 23:45:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Nie bardzo wiem co twoim zdaniem UE podnosi ale np. czy zauważyłeś dużą
    > dobową nierównomierność obciążenia sieci? Dziś się wyłącza zbędne
    > elektrownie. W przyszłości może będzie się ładować domowe kuladła.

    Piszę w trybie pytającym. Dla mnie auto, które pobiera 3kW przez np 8h
    codziennie zeżre niewspółmiernie więcej energii niż zaoszczędzone
    niewiele kWh na odkurzaczach i żarówkach (choć przy żarówkach sprawa
    jest wątpliwa). Odbieram to jak gwałtowny skok zużycia energii w krótkim
    czasie w sieci, która pracuje w pobliżu granic swojej wydajności z
    perspektywą obniżenia wydajności (likwidacja atomówek).

    > A jaka różnica w kosztach utylizacji dzisiejszego auta w porównaniu do
    > przyszłego? W przeliczeniu na kg masy dosyć zbliżona. A być może, z
    > uwagi na doskonalszy/krótszy/szczelniejszy system utylizacji odbedzie
    > się to z mniejszą szkodą dla środowiska naturalnego. Strat na nim jakoś
    > przeciwnicy elektryfikacji transportu nie dostrzegają.

    O to właśnie pytam. Nie wiem jaka jest różnica. Gdy czytam tu i ówdzie
    pierdnięcia fachowców, to ponoć akumulator Li-Jon potrafi stworzyć
    większe obciążenie dla środowiska niż zużyte auto spalinowe. Nie wiem
    komu więc ufać: UE rajcującej się elektryką wraz z ignorowaniem
    raptownego wzrostu jej konsumpcji czy w/w opiniom...

    > Weź sobie policz, co, myślisz że ktoś to za ciebie zrobi? Zresztą, już
    > policzono. Różnie wychodzi w zależności od tego kto liczy i po co. Ale
    > na zdrowy rozsądek, zastąpienie niskosprawnego światła wysokosprawnym
    > jest korzystne. Chyba nie postulujesz wracać do ekologicznego łuczywa?

    Ja tylko pytam. Różne źródła podają różnie. Nie jest ewenementem
    napotkanie źródła, które kalkuluje energię potrzebną do wytworzenia
    energooszczędnego źródła światła na co najmniej porównywalną z energią
    potrzebną na wytworzenie zwykłej żarówki plus energię na jej zasilenie.

    > No to pomyśl :) Spalanie węgla (w ropie też jest węgiel) szkodzi. Jak
    > wycenisz straty na wędrówki ludów w wyniku zatopienia przybrzeżnego
    > pasa? Konieczność przesuwania miast wiele km w głąb lądu? Zmiany w
    > rolnictwie? Myśląc rok czy 5 w przód tego się nie widzi. Ale pomyśl na
    > 50 czy 100 lat...

    Jasne... ale teraz w drugą stronę... Czy jesteś przekonany, że
    wyprodukowanie (strzelam) 100x lub może 1000x więcej energii na
    "energooszczędne" pojazdy i żarówki nie przyspieszy tego procesu?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 54. Data: 2017-12-12 23:58:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.12.2017 23:03, J.F. wrote:

    > Byc moze ... ale przypominam, ze klimat przez ostatnie lata (tzn
    > miliony lat), to byly zlodowacenia i przerwy.
    >
    > Gdzies mi tam nawet z wykresu wychodzilo, ze czas na kolejne, ale
    > widac sie uratowalismy :-)

    Z tego co pamiętam, to ta cała sensacyjna wiadomość o rychłym nadejściu
    kolejnej epoki lodowcowej była takim "fake newsem" z lat
    siedemdziesiątych, rozpropagowanym przez pewien film dokumentalny. Sami
    naukowcy zajmujący się klimatem nie traktowali takiej hipotezy zbyt
    poważnie. Poza tym przed niczym się nie uratowaliśmy.
    O ratunku można by mówić, gdyby spełnione zostały dwa warunki:
    1) Od jakiegoś czasu obserwacje wskazywałyby na postępujący spadek
    średnich rocznych temperatur, wskazując na nadejście epoki lodowcowej.
    2) Nasza działalność skompensowałaby ten proces, prowadząc do
    zatrzymania temperatur na dotychczasowym poziomie.

    Nic takiego nie ma miejsca. Temperatury rosną i jest to stały trend, a
    nie chwilowa fluktuacja. Daleko nam od bycia uratowanymi...

    > Popatrzcie na rozne okresy - po prawej w tabelce jest zawartosc tlenu
    > w atmosferze - skad takie zmiany ?

    Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że zmiany zawartości tlenu i dwutlenku
    węgla w atmosferze nie były neutralne z punktu widzenia biosfery,
    przyczyniając się m.in. do wielkich wymierań?

    To jest trochę argument w stylu: "Ma Pan raka, ale proszę się nie
    martwić - to zupełnie naturalne".

  • 55. Data: 2017-12-13 00:05:32
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-11 o 21:29, ToMasz pisze:

    > O ile wiem, to auto elektryczne, przejedzie mniej niż auto spalinowe, na
    > prądzie wyprodukowanym z tej samej ilości benzyny/ropy/mazutu węgla.

    Też tak właśnie słyszałem więc stąd mój wątek. Być może scentralizowany
    generator energii będzie miał lepsze filtry więc chociaż w emisji spalin
    będzie lepiej. Szczerze mówiąc nie czuję się przekonany, że to prawda bo
    ilość potrzebnej energii elektrycznej wzrośnie wkrótce pewnie o kilka
    rzędów przy równie drastycznym obniżeniu sprawności.

    > Pytasz jak sie to rozwinie? juz wiemy że za kilka lat będziemy płacili
    > dodatkową opłatę za prąd. Czyli "akcyza" ukryta w benzynie rozleje się
    > na wszystkich polaków - tych bez aut również.

    Koszty dla nas to kolejny temat. Póki co wolałbym skupić się na zbadaniu
    czy narzucana elektryfikacja wszystkiego nie spowoduje efektu odwrotnego
    do zamierzonego: czyli wzrost konsumpcji energii przy obniżonej
    sprawności i emitowanych zanieczyszczeń.

    > jak uniknąć? W prywatnych
    > domkach - panele słoneczne i auto na prąd ze słońca.

    To se ne da... Obecnie najsłabsze auto elektryczne typu Nissan Leaf to
    3.6kW przez całą noc. Tesla o pojemności 100kWh to ładowanie 3.6kW przez
    15h. Teraz trzeba przeliczyć jaką powierzchnię fotoogniw trzeba do tego
    użyć. Pewnie globu zabraknie. Pamiętaj też, że energia to nie tylko
    ładowanie ale i produkcja. Pamiętaj też o tym, że utylizacja
    nowoczesnych ogromnych akumulatorów wymaga zupełnie innych środków niż
    małych tradycyjnych.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 56. Data: 2017-12-13 00:25:26
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > ładowanie ale i produkcja. Pamiętaj też o tym, że utylizacja
    > nowoczesnych ogromnych akumulatorów wymaga zupełnie innych środków niż

    Poza tym to jest dobre jak ktoś śpi w dzień i pracuje w nocy, więc
    raczej jakiś pomijalnie mały margines. W końcu większość ludzi wychodzi
    z domu rano i zabiera samochód, więc bez drugiego akumulatora w garażu
    nie będzie żadnego ładowania. Takie tam niuanse, ale na prezentacjach co
    i raz się mówi że samochód elektryczny będzie robił za zbiornik energii
    dla domu, i jakoś nikt nie zwraca na to uwagi.

    Piotrek

  • 57. Data: 2017-12-13 00:39:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 12 Dec 2017 23:58:04 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > naukowcy zajmujący się klimatem nie traktowali takiej hipotezy zbyt
    > poważnie. Poza tym przed niczym się nie uratowaliśmy.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Quaternary_glaciation

    zobacz na te wykresy temperatury i CO2 z Wostoka.

    > Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że zmiany zawartości tlenu i dwutlenku
    > węgla w atmosferze nie były neutralne z punktu widzenia biosfery,
    > przyczyniając się m.in. do wielkich wymierań?

    Tylko ze CO2 to tam jest w ppm, a jak tlen skacze miedzy 12 a 30%, to
    sie pytam skad on sie bierze i gdzie podziewa.

    > To jest trochę argument w stylu: "Ma Pan raka, ale proszę się nie
    > martwić - to zupełnie naturalne".

    Kazdy przeciez umrze :-)

    J.

  • 58. Data: 2017-12-13 00:49:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 12 Dec 2017 23:45:06 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > czasie w sieci, która pracuje w pobliżu granic swojej wydajności z
    > perspektywą obniżenia wydajności (likwidacja atomówek).

    Nie bardzo. W poniedzialek o 17-tej bylo potrzebne w kraju 25GW, a o 2
    w nocy tylko 17GW.
    8GW mamy w nocy do dyspozycji. Na pare mln samochodow starczy.

> [...]
    > komu więc ufać: UE rajcującej się elektryką wraz z ignorowaniem
    > raptownego wzrostu jej konsumpcji czy w/w opiniom...

    IMO to stary akumulator li-ion bedzie cennym zrodlem surowcow.
    I do srodowiska nie trafi.

> [...]
    > energooszczędnego źródła światła na co najmniej porównywalną z energią
    > potrzebną na wytworzenie zwykłej żarówki plus energię na jej zasilenie.

    no to w pieniadzach liczac sie raczej nie zgadza.
    Ale ... jaka zywotnosc przyjeli dla zarowki, a jaka dla LED ?

    J.

  • 59. Data: 2017-12-13 08:09:17
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > ładowanie ale i produkcja. Pamiętaj też o tym, że utylizacja
    > nowoczesnych ogromnych akumulatorów wymaga zupełnie innych środków niż

    to kolejna głupota (z mocą i zasięgiem elektryków). ja dawno temu
    chciałem budować auta elektryczne. nie tylko ja, bo chyba nawet studenci
    z Gdańska to zrobili. Tylko założenia inne. samochód elektryczny ma być
    transportem na któtkie dystanse. tak jak tramwaj, autobus. 90% ludzi ma
    parę kilometrów do pracy i średnią prędkość poniżej 30km/h. tak więc
    autko 10kw, zasięg USTALANY w momencie zakupu, maksymalny 30km, oparty
    na zwykłych akumulatorach.
    ToMasz

  • 60. Data: 2017-12-13 08:19:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 12 Dec 2017 23:26:31 +0100, Marek S napisał(a):

    > w UE nie mają kalkulatorów czy może
    > my o czymś nie wiemy?

    Mów za siebie, ja rozumiem. Niewykluczone że innych kilku też.
    --
    Jacek
    I hate haters.