    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektryczność a środowisko
    Date: Wed, 13 Dec 2017 20:48:47 +0100

    W dniu 2017-12-13 o 00:49, J.F. pisze:

    > Nie bardzo. W poniedzialek o 17-tej bylo potrzebne w kraju 25GW, a o 2
    > w nocy tylko 17GW.
    > 8GW mamy w nocy do dyspozycji. Na pare mln samochodow starczy.

    Nie do końca. Przy obecnej technologii auta mają krótki zasięg. Jest
    duża szansa, że będą ładowane za dnia gdzie popadnie: przy miejscach
    pracy, przy hipermarketach itp. W nocy pewnie też ale nie potrafię
    zgadywać jaka będzie dywersyfikacja w godzinach dobowych zapotrzebowania
    na energię. Obawiam się jednak, że połowa tego przypadnie na dni dzień.

    Teraz kalkulacja. Załóżmy, że nie wszyscy przesiądą się na najsłabsze
    auto typu Nissan Leaf. Od razu zaznaczę, że jeździłem takowym trochę.
    Deklarowany zasięg 200km jest bzdurą bo tylko w laboratorium, z
    wyłączonym wszystkim co się da i tylko na nowych akumulatorach. Realny
    zasięg nowego to 150km (i to omijając korki, najlepiej nocą, jadąc w
    żółwim tempie i absolutnie bez ogrzewania) a rocznego: 80km. Jazda po
    Trójmieście w jedną i drugą stronę skutkowała 45 minutową przerwą na
    "tankowanie" w szybkiej ładowarce (chyba 30kW, czy jakoś tak). Szybkie
    ładowarki na "stacjach paliwowych" będą miały typowo 45...96kW. 1GW = 22
    tys. słabszych energetycznie aut. Więc to jest dalekie od Twoich obliczeń.

    Ale nie tylko o autach mówimy. Płyty ceramiczne w domach również mają
    istotny i szybko rosnący udział w konsumpcji energii. W zasadzie w
    każdym już deweloperskim mieszkaniu nie ma gazu rozprowadzonego po
    mieszkaniach. Tego nie potrafię skalkulować ale wydaje mi się, że z
    racji powszechności (bo każdy z nas ma kuchnię) wyjdzie kilka GW w porze
    szczytu.

    > IMO to stary akumulator li-ion bedzie cennym zrodlem surowcow.
    > I do srodowiska nie trafi.

    O ile ich następcy też.

    > no to w pieniadzach liczac sie raczej nie zgadza.
    > Ale ... jaka zywotnosc przyjeli dla zarowki, a jaka dla LED ?

    Pewnie nieskończoną aby kalkulacje ładniej wyglądały :-D
    A właśnie, z ciekawości spytam, masz jakieś doświadczenia w tym
    względzie? Mam na myśli żarówki dające światło a nie udające, że świecą.
    Przykładowo takie z 4ma 1W+ LEDami. U mnie wyszło, że używane w trybie
    łazienkowym padają po 4-5 latach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek