  • Data: 2022-12-28 17:18:19
    Temat: EasyZ80 - ciąg dalszy walki z retro komputerkiem
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Na początku roku pisałem o swoich próbach uruchomienia retro komputerka,
    pracującego pod kontrolą CP/M. Zapis tej dyskusji jest dostępny tutaj:

    https://groups.google.com/g/pl.misc.elektronika/c/jd
    OUkAPOeP0/m/gh2BBjLoAQAJ

    Dokumentację można znaleźć na GitHubie:
    https://github.com/skiselev/easy_z80

    Tytułem przypomnienia:
    1. Płytka została złożona z elementów pochodzących ze źródeł godnych
    zaufania. Ma to znaczenie o tyle, że obecnie można natknąć się na sporo
    chipów retro, których oznaczenia zostały zmienione przez chińskich
    sprzedawców i nigdy nie ma pewności czy to faktycznie wersja CMOS pod
    daną częstotliwość taktowania. Układy z serii Z80 zostały kupione
    bodajże w Mouserze, a układy logiczne (przynajmniej te, które się dało)
    przetestowałem TL868.
    2. Po podłączeniu zasilania widać jakąś aktywność na szynie danych,
    szynie adresowej i liniach sterujących. Linia reset reaguje na
    naciskanie przycisku, a jego wciśnięcie jest widoczne na magistrali.
    3. Widać także sygnały taktujące UART i procesor. Jednak na oscyloskopie
    zegar CPU wyglądał podejrzanie - nie był to prawidłowy przebieg
    prostokątny, ale z powodu mocno nachylonych zboczy bliżej mu było do
    trójkąta albo sinusoidy.

    Najważniejsze jednak jest to, że za nic nie mogłem zmusić tej
    konstrukcji do prawidłowego działania. Po włączeniu zasilania (albo
    kolejnym przyciśnięciu resetu) w terminalu szeregowym nie pojawiała się
    żadna treść. Tymczasem powinno się wyświetlić menu startowe.

    Dzisiaj wyciągnąłem tę płytkę z szuflady i postanowiłem jej dać jeszcze
    jedną szansę. Właściwie jedyną zmianą jaką wprowadziłem było dodanie
    rezystora pull-up 2k na linii zegara CPU (oryginalnie go brakowało,
    chociaż widzę go w wielu konstrukcjach na Z80).

    Nie wiem czy pomogła akurat ta zmiana, czy dzisiaj zwyczajnie miałem
    więcej szczęścia, jednak za którymś podłączeniem zasilania/resetem udało
    mi się już coś uzyskać w terminalu. Początkowo były jakieś szczątki
    właściwych komunikatów:
    https://ibb.co/N2pYkt9
    https://ibb.co/4Yn3SPc

    Za którymś razem udało mi się jednak uzyskać wspomniane menu:
    https://ibb.co/7z5b68T

    Niestety nie dało się wybrać żadnej z opcji - prawdopodobnie po
    wyświetleniu tej zawartości komputer zawiesił się.

    Mamy jednak dowód, że hardware nie jest zupełnie martwy, jednak jest
    problem ze stabilnością. Czy ktoś ma pomysł jak to debugować? Przychodzi
    mi teraz jeszcze do głowy pomysł wymiany generatora kwarcowego, którym
    jest taktowany CPU. Coś jeszcze mogę zrobić/sprawdzić?