  • 1. Data: 2009-07-13 19:00:18
    Temat: Dziwna nieostrość na zdjęciu
    Od: tikan <t...@g...com>

    Czy ktoś wie może czym może być spowodowany efekt taki jaki na
    poniższym zdjęciu (ostry środek, nieostre boki):
    http://picasaweb.google.pl/tikan2/TatryLipiec2009#53
    55736874901052290
    Zdjęcie było robione komórką (nokia e51) i nie było poddawane obróbce
    komputerowej.

  • 2. Data: 2009-07-13 19:13:18
    Temat: Re: Dziwna nieostrość na zdjęciu
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Mon, 13 Jul 2009 12:00:18 -0700 (PDT), tikan napisał(a):

> [...]
    55736874901052290
    > Zdjęcie było robione komórką (nokia e51) i nie było poddawane obróbce

    Poruszenie?

    "Krocz naprzód, mężny światłości synu
    A te sedesy w kolorze jaśminu
    Skąpanego w bladej poświacie miesiąca
    Znajdziesz tam, kędy wiedzie strzała gorejąca!"

  • 3. Data: 2009-07-13 19:14:24
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    tikan wrote:
    > Czy ktoś wie może czym może być spowodowany efekt taki jaki na
    > poniższym zdjęciu (ostry środek, nieostre boki):

    Pytasz powaznie?
    Rozmycia i aberracja chromatyczna (fioletowa poswiata w miejscach styku
    kontrastowych obiektow) to wynik zastosowania bardzo kiepskiego obiektywu,
    niska ostrosc - m.in. efekt braku automatycznego (czy jakiegokolwiek
    innego) systemu ustawiania ostrosci, szumy generuje sama matryca (efektem
    prob ich usuwania jest charakterystyczna "akwarela"), zas za poprawnosc
    naswietlenia i balans bieli odpowiadaja algorytmy przetwarzajace obraz.

    Sa wyjatki potwierdzajace regule, ale komorka generalnie sluzy do
    dokumentowania, a nie robienia artystycznych zdjec. :)

    k,

  • 4. Data: 2009-07-13 19:19:57
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    On 13 Lip, 21:00, tikan <t...@g...com> wrote:
> [...]
    009#5355736874901052290
    > Zdjęcie było robione komórką (nokia e51) i nie było poddawane obróbce

    To efekt poruszenia aparatem podczas ekspozycji. W cyfrach efekty
    poruszenia są inne niż w analogach. Nie wiem na ile sprawa zależy od
    typu aparatu, ale np. mam kompakt gdzie w wyniku poruszenia można
    otrzymać pół kadru rozmazanago a pół ostrego, z łagodnym przejściem
    pomiędzy obszarami.

  • 5. Data: 2009-07-13 19:29:28
    Od: tikan <t...@g...com>

    On 13 Lip, 21:14, "KILu" <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Sa wyjatki potwierdzajace regule, ale komorka generalnie sluzy do
    > dokumentowania, a nie robienia artystycznych zdjec. :)

    Zdaję sobie sprawę ze słabej jakości zdjęcia, używałem komórki z
    konieczności (brak innego aparatu). Chodzi mi tylko o przyczynę
    takiego konkretnie rozkładu nieostrości - zwykłe poruszenie powoduje
    zazwyczaj nieostrość całego zdjęcia.

  • 6. Data: 2009-07-13 19:32:55
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "tikan" <t...@g...com> wrote:
    ]
> [...]
    55736874901052290
    > Zdjęcie było robione komórką (nokia e51) i nie było poddawane obróbce

    Spróbuj umieścić kroplę wody na "obiektywie" mój drogi Watsonie...

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 7. Data: 2009-07-13 19:59:23
    Od: tikan <t...@g...com>

    On 13 Lip, 21:32, "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    wrote:
> [...]
    >
    > ]

    355736874901052290

    >     Spróbuj umieścić kroplę wody na "obiektywie" mój drogi Watsonie...

    No próbuję i jakoś nie udaje mi się uzyskać takiego efektu...
    Tu link do większej wersji:
    http://lh3.ggpht.com/_Hsb7jDnujxE/SlNmT9LwG4I/AAAAAA
    AAFQA/Ijgq9r_dJ0Q/d/05072009(003).jpg.
    Dziwnie rozkładającą się nieostrość widać szczególnie w górnej części
    zdjęcia.

  • 8. Data: 2009-07-13 20:26:05
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "tikan" <t...@g...com> wrote:

    [...]
> [...]

    AAFQA/Ijgq9r_dJ0Q/d/05072009(003).jpg.
    Dziwnie rozkładającą się nieostrość widać szczególnie w górnej części
    =====================================

    W sumie efekt fajny - zdjęcie nabiera wieloznacznego dynamizmu... ;-)

    [mr.]

  • 9. Data: 2009-07-13 20:29:42
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "tikan" <t...@g...com> wrote:

    [...]
> [...]
    AAFQA/Ijgq9r_dJ0Q/d/05072009(003).jpg.
    > Dziwnie rozkładającą się nieostrość widać szczególnie w górnej części

    Na większym samplu widać, że ostrość idzie pionowo przez środek
    kadru - w sumie wygląda to jak efekty z baby lens - może ścisnąłeś
    obudowę z boku komórki, przez co soczewka zwichrowała się w pionie?

    [mr.]

  • 10. Data: 2009-07-13 20:30:57
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    tikan wrote:

> [...]
    55736874901052290
    > Zdjęcie było robione komórką (nokia e51) i nie było poddawane obróbce

    Masz CMOSa w komorce? Pewnie rolling-shutter + poruszenie widoczne na
    początki i końcu "skanowania" pikseli.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj