  • 1. Data: 2011-05-05 16:48:37
    Temat: Dziwna awaria PC
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

    Witam grupowiczów!!!
    Jako że to grupa o elektronice to opiszę taką dziwną awarię występującą w
    moim kompie.
    Może ktoś coś podpowie lub spotkał się z takimi objawami.
    Może najpierw skład zestawu:
    1. Płyta główna Epox 4pda5+
    2. Procek Intel 4 2,8 GHz HT
    3. Pamięć dual 2x256 MB
    4. Karta graficzna Radeon 9550
    5. XP Home SP3

    Objawy awarii:
    Po załączeniu kompa świecą się dwie diody- zasilania i HD.
    Komp nie przechodzi do końca procedury startowej- tzn. nawet nic nie pojawia
    się na ekranie monitora.
    Po kilku, kilkunastu minutach gdy wyłączę na chwilę zasilanie (1-2 s) i
    ponownie załączę to startuje normalnie.
    Sprawdziłem pamięć RAM za pomocą mem86, zmieniałem dyski HD i na razie nic.
    Acha, dodam, że ta płyta w czasach sprawności po wyłączeniu całkowitym
    zasilania kompa i ponownym załączeniu startowała, po kilku sekundach komp
    się wyłączał i po chwili ponownie startował.
    Teraz tego brak.
    Dodam jeszcze że od czasu do czasu przy starcie pojawia się komunikat, że
    został zmieniony procesor. Po wgraniu domyślnych ustawień Biosu komunikat
    przestaje się pojawiać.
    Jeśli ktoś mógłby mi podpowiedzieć gdzie szukać przyczyny to byłbym
    wdzięczny.
    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2011-05-05 16:56:04
    Temat: Re: Dziwna awaria PC
    Od: bartekrrr <b...@g...pl>

    W dniu 05.05.2011 18:48, Wojtek pisze:
    > Komp nie przechodzi do ko?ca procedury startowej- tzn. nawet nic nie pojawia
    > si? na ekranie monitora.
    > Po kilku, kilkunastu minutach gdy wy??cz? na chwil? zasilanie (1-2 s) i
    > ponownie za??cz? to startuje normalnie.

    Kiedyś miałem podobne przeboje z płytą Soltek. Komputer startował jak
    był "zimny" czy też po dłuższym przestoju. Jak wyłączyło się komputer i
    powiedzmy chciało się go za chwilę załączyć to nawet pcspeaker się nie
    odzywał. Rozwiązaniem okazało się wyłączenie odczytywania nastaw pamięci
    z szeregowego EEPROM-u na kościach SD-RAM. Opcja się chyba nazywała "SPD
    autodetect".

    Podkreślam jednak, że problem jest podobny a nie identyczny a i sprzęty
    się kompletnie różnią :)

    Powodzenia
    BartekR

  • 3. Data: 2011-05-05 17:29:30
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 05.05.2011 18:48, Wojtek wrote:
    .
    > Po kilku, kilkunastu minutach gdy wyłączę na chwilę zasilanie (1-2 s) i
    > ponownie załączę to startuje normalnie.

    Kondensatorki na płycie - zobacz czy nie wybulone.

    > Acha, dodam, że ta płyta w czasach sprawności po wyłączeniu całkowitym
    > zasilania kompa i ponownym załączeniu startowała, po kilku sekundach komp
    > się wyłączał i po chwili ponownie startował.

    A to z kolei wygląda mi na zasilacz.

    > Dodam jeszcze że od czasu do czasu przy starcie pojawia się komunikat, że
    > został zmieniony procesor.

    A C-MOS checksum error? - jak tak, to bateryjka, jak nie to jeszcze bym
    spróbował procesor wyjąć i obsadzić od nowa.

    Mirek.

  • 4. Data: 2011-05-05 17:57:37
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

    Dziękuję kolegom za zainteresowanie

    > Kondensatorki na płycie - zobacz czy nie wybulone.

    Wszystkie wyglądają normalnie- no chyba że wyschły to nic nie będzie widać

    > A to z kolei wygląda mi na zasilacz.

    Ale ta sytuacja to była jak komp był w pełni sprawny.
    Dodam- bo zapomniałem, że zasilacz mam nowy

    > A C-MOS checksum error? - jak tak, to bateryjka, jak nie to jeszcze bym
    > spróbował procesor wyjąć i obsadzić od nowa.
    Bateryjka raczej nie- ale jeszcze ją wyjmę i sprawdzę
    Jutro mam mieć od kolegi innego procka i kartę grafiki- jak to nic nie
    pomoże to pewnie płyta padnięta.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-05-06 07:10:42
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Wojtek" <k...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pojawia się na ekranie monitora.
    > Po kilku, kilkunastu minutach gdy wyłączę na chwilę zasilanie (1-2 s) i

    Miałem kiedyś taką płytę, co wymagała kilku prób aż zastartowała. Było coraz
    gorzej, gdy wystartowanie wymagało godziny kolejnych prób znalazłem źródło
    BIOSa i jak go przeładować.
    Pomogło. Po roku znów musiałem przeładować itd.
    P.G.

  • 6. Data: 2011-05-06 08:48:51
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Dodam- bo zapomniałem, że zasilacz mam nowy

    Ale jaki? To najwazniejsza czesc kompa jak dla mnie - jak byle jaki i
    padnie, to moze zabrac ze soba cala reszte. Jesli zasilacz nowy, to
    dlaczego zmieniles, co sie dzialo z poprzednim?
    Napiecia sprawdzamy miernikiem, nie to co pokazuje BIOS.
    Do sprawdzenia jeszcze osadzenie procka w gniezdzie.
    Jak to wszystko sprawdzisz, to procedura jeszcze taka: od plyty
    odlaczamy wszystko, zostaje tylko procek i sprawdzamy czy startuje, BIOS
    powinien piszczec, ze nie ma RAMu, potem wstawiamy pamiatke, potem
    kolejno grafike i pozostale graty.
    No i backup bym zrobil na wszelki wypadek;-)
    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2011-05-06 18:19:12
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

> [...]
    > źródło BIOSa i jak go przeładować.
    > Pomogło. Po roku znów musiałem przeładować itd.

    Tzn. wgrałeś Bios od nowa???
    Z tego co czytam to jest to w EEpromie i teoretycznie może się jakaś komórka
    przeprogramować.
    Tyle tylko, że awaria powinna być za każdym razem.
    Na razie sprawdziłem ram, procka, grafikę, zasilacz jest nowy.
    Niestety zostaje płyta główna
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2011-05-06 21:40:07
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-06 20:19, Wojtek pisze:

> [...]
    > Tyle tylko, że awaria powinna być za każdym razem.
    > Na razie sprawdziłem ram, procka, grafikę, zasilacz jest nowy.

    Miałem taki podobny przypadek w rodzinie. O początku płyta nie
    startowała od razu tylko po kilku włączeniach - wyłączeniach. Po
    niecałych 2 latach zaczęła się wyłączać w trakcie pracy. Okazało się zę
    skuteczność wystartowania oraz ewentualne wyłączanie zależy od naprężeń
    w okolicy chipsetu. Wystarczy docisnąć chip żeby wystartowała a potem
    lekko nacisnąć płytę w okolicy i wyłącza się. Pewnie chipset BGA był źle
    polutowany i teraz pogorszyło mu się. Poddałem się i za 95 zl kupiłem
    podobną płytę używaną.

    MD

  • 9. Data: 2011-05-07 06:39:42
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Tzn. wgrałeś Bios od nowa???

    Tak.

    > Z tego co czytam to jest to w EEpromie i teoretycznie może się jakaś
    > komórka
    > przeprogramować.
    > Tyle tylko, że awaria powinna być za każdym razem.

    Raczej we flashu.
    Nie przeprogramować tylko stopniowo tracić zawartość i być może to jest
    kwestia tylko jednego bitu.
    Na początku 100% odczytów prawidłowych, po roku 80%. U mnie już chyba było
    ze 2% gdy wziąłem się za szukanie BIOSa.
    BIOS jest przeładowywany do RAMu więc jak już przeszedł start to potem nic
    się złego nie działo.

    Zapamiętanie bitu polega na wepchnięciu ładunku do odizolowanego obszaru.
    Nie ma idealnej izolacji i ładunek stopniowo wycieka (promieniowanie
    kosmiczne trafiające w poszczególne bity ma w tym też swój udział). Sądzę,
    że trafiłem na flash w którym jeden bit miał gorszą izolację od typowej.
    P.G.

  • 10. Data: 2011-05-07 10:35:36
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.05.2011 08:39, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > Na początku 100% odczytów prawidłowych, po roku 80%. U mnie już chyba
    > było ze 2% gdy wziąłem się za szukanie BIOSa.
    Mam odtwarzacz thomsona (poserwisowy) w którym co około pół roku
    najpierw sypie się obługa karty (nie startuje z włożoną kartą), potem
    wyświetlanie znaków (kasza na oledzie) a na końcu całkiem pada. Ponowne
    flashowanie pomaga.

    Michoo