  • 1. Data: 2016-02-28 03:12:53
    Temat: Dwa pytania, jedno 7/8 NTG, drrugie w temacie.
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Czołem - krótko:
    Szukam inspiracji od tych, co są lepsi w materiałach ode mnie.
    Taka stara pralka, Gorenje PS201. Wszystko cacy, z wyjątkiem gasika, z
    którym sobie poradzę, oraz rury łączącej zasobnik ze zbiornikiem, która
    pękła była (sparciała...) i sąsiadom pociekło... Nie idzie tego ni w pipę
    nigdzie. Nie wiem, czy kombinować z jakimś posklejaniem (smutne buahahaha)
    butaprenem wzmocnionym siatką, tkaniną jakąś, czy dobrać inną rurę, czy
    szukajcie a znajdziecie, napisano w Biblii. Pytam tutaj, bo wierzę, że ktoś
    coś podpowie, jeśli tylko wie. Argumenty "po co", "to stare", natychmiast
    odrzucam - nie to jest pytaniem, sorry.
    Fotka tejże: http://photos.nasza-klasa.pl/10440440/319/main/07598
    b0a07.jpeg
    Nie trzeba logowania.
    Pęknięcie jest na górnych karbach pod widocznym u góry wylotem, cieknie jak
    diabeł, bo naturalnie jest do dołu.

    Mam też zapytanie już tematyczne:
    Zmajstrowałem na razie schemat, a potem zamierzam skonstruować fizyczny
    układ. Kryterium było zastosowanie wyłącznie przekaźników. Dla uproszczenia
    sobie rysunku, wszystkie przekaźniki są jednakowe. Włącznik P kluczuje obwód
    przekaźnika PA, będącego "powtarzaczem" włącznika i sterem dla pozostałych
    przekaźników.
    Algorytm pracy jest taki - Naciśnięcie włącznika i złapanie przekaźnika PA,
    tworzy obwód dla przekaźnika PB, który przyciąga i własnym stykiem się
    podtrzymuje, jednocześnie zamyka się obwód prądu zasilającego żarówkę.
    Puszczenie przełącznika P zwalnia PA, który, dzięki zadziałaniu PB, zamknie
    obwód dla PC, ten przyciągnie i się podtrzyma, obwód dla żarówki nadal jest
    zamknięty. Kolejne naciśnięcie włącznika, dzięki zadziałaniu PC, utworzy
    obwód dla PD, który się podtrzyma, jednocześnie dzięki jego zadziałaniu
    przerwany zostaje obwód żarówki i ta gaśnie, oraz, po zwolnieniu włącznika,
    zamknie się obwód dla PE, który stykiem rozwiernym przerwie obwód zasilania
    ukłądu i wszystko ma "spaść".
    Schemat układu:
    http://photos.nasza-klasa.pl/10440440/317/main/01361
    5cec5.jpeg również bez
    logowania.
    Pytanie - czy układ da się zoptymalizować, musi być wyłącznie na
    przekaźnikach...? Zmiana stanu żarówki musi następować w momencie
    naciśnięcia włącznika, nie jego zwolnienia. Jest to układ podstawowy,
    któremu później powiększę funkcjonalność, jednak na razie musi działać to,
    do czego został zaprojektowany. Nie chodzi o styki wiszące w powietrzu - tym
    zajmę się później.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 2. Data: 2016-02-28 08:40:30
    Temat: Re: Dwa pytania, jedno 7/8 NTG, drrugie w temacie.
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-02-28 o 03:12, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > uproszczenia sobie rysunku, wszystkie przekaźniki są jednakowe. Włącznik
    > P kluczuje obwód przekaźnika PA, będącego "powtarzaczem" włącznika i

    Po pierwsze - czy masz do dyspozycji wyłącznie przekaźniki DPDT i czy
    tylko styk zwierny do sterowania?
    Według mnie to się powinno dać zrobić na 2, max 3 przekaźnikach, ale
    może być mało styków jak masz tylko to co widać do dyspozycji.
    Pierwszy przekaźnik powinien zadziałać "zwyczajnie" jako
    samopodtrzymujący, puszczenie styku powinno odpalić dodatkowo drugi (też
    na samopodtrzymaniu), który z kolei powinien pozwolić na wyłączenie
    całości kolejnym naciśnięciem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2016-02-28 11:31:32
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

    > Po pierwsze - czy masz do dyspozycji wyłącznie przekaźniki DPDT i czy
    > tylko styk zwierny do sterowania?

    W tej dziedzinie, to się uprości... Już byłem cokollwiek śnięty i nie
    chciało mi się bujać do każdej pozycji dać inny układ. To i tak jeszcze
    wezmę na warsztat...

    > Według mnie to się powinno dać zrobić na 2, max 3 przekaźnikach, ale

    Gdzieś w necie znalazłem układ na 2 przekaźnikach... a jeśli gdzieś brakuje
    styków, to nie kłopot, dwa przekaźniki równolegle, a potem traktujmy je jako
    jeden, trochę większy. Klucz w tym, jaki bedzie moment zmiany stanu...
    Naszła mnie chęć na zrobienie zabawki, gdzie naciśnięcie przycisku w matrycy
    5x5, zmieni stan lampki pod spodem i tych na krzyż, albo, wg innego pomysłu,
    to akurat nie problem, zwiększy się jedynie ilość przekaźników w ostatecznym
    układzie. Chcę jednakże zrobić to nieco w wersji rozbudowanej (i ostatecznie
    najprawdopodobniej, uczynię to w postaci elektronicznej, ale najpierw to),
    gdzie poszczególne oczka, będa połączone liniami, których naciskanie
    zapali/zgasi oczka na obu jej końcach. Także kombinacja poszczególnych
    opcji, dla ułatwienia/utrudnienia/urozmaicenia zabawy. Myślałem o
    przekaźnikach takich, jak MT12, gdzie styków będzie wystarczająco. Elementem
    rozbudowy będzie np. to, w ilu ruchach ułoży się układankę, oraz wykrywanie,
    że ułożono wszystko. Oczywiście, jeśli tylko realne, to cały czas na samych
    przekaźnikach (licznik dekadowy już mi się udało "zrobić" wcześniej).
    Problemem bardziej byłby łączny koszt przekaźników oraz ich ilość (grubo
    ponad setkę)... Ale powiedzmy, o to zmartwię się później. Na razie chcę to
    doprowadzić do stanu końcowego teoretycznie, traktując to po prostu, jako
    zabawę :) A pierdualia w fazie praktycznej. Będzie zabawa, jak nacisnąć
    guziczek, a w środku coś zaklekoce :)

> [...]
    > samopodtrzymujący, puszczenie styku powinno odpalić dodatkowo drugi (też
    > na samopodtrzymaniu), który z kolei powinien pozwolić na wyłączenie

    I zapewnie nie będzie to takie trudne, tylko chyba musiałbym już posiłkować
    się dodatkowymi elementami, jak oporniki, kondensatory... to nie problem,
    przerzutników przekaźnikowych trochę w necie jest, ale wszystkie się czymś
    wspierają, lub przełączają nie w tym momencie, o który mi chodzi, czyli np,
    przy puszczaniu przycisku. Albo też ich "status quo" może być w danym
    momencie różny od oczekiwanego... Będę to jeszcze zgłębiać.
    W moim ukadzie jedyne niepewne dla mnie miejsce, to przekaźnik, który
    oznaczyłem PE, którego zadaniem jest przerwać obwód zasilania, muszę
    rozkminić, czy nie było by dobrze, aby dołożyć mu trochę opóźnienia
    (wystarczyło by mi, aby tracił swoje zasilanie dopiero po zwolnieniu
    pozostałych i sprawdzę, czy da się to w miarę prosto uczynić, co dało by
    pewniejszy "samoreset" układu), czy jego zbyt krótkie zadziałanie nie
    spowoduje, że sam je straci, a pozostałe nie zdążą jeszcze zmienić swego
    stanu, więc wróci do zera, ponownie zamykając obwód i tak stając się
    brzęczykiem... Spróbuję to zbadać w praktyce. Bo jak wiadomo, teoria sobie,
    a praktyka sobie.
    Wydaje mi się, że można ograniczyć ilość przekaźników, stosując bistabilne,
    myślałem o tym, musiałbym tylko rozwiązać problem ich "resetowania" do
    pożądanego stanu początkowego.

    A jak już z tym się uporam (a może najpierw?), to będzie zabawka, gdzie po 3
    przewodach, bez filtrów i wyłącznie na elementach pasywnych, przekazywana
    będzie informacja o jednym z 15 stanów rzeczy... Schemat już rozrysowałem.
    Odbiornik nie ma własnego zasilania, a działać będzie...
    Po stronie nadawczej 15 przycisków. Po stronie odbiorczej, połączonej z
    nadawczą 3 przewodami, 15 lampek. Naciśnięcie przycisku (wersja druga -
    przełącznik wielopozycyjny, ale nie znalazłem takiego, max. to 12 pozycji, a
    ja potrzebuję 15 minimum) po stronie nadawczej (tylko jednego - cena za
    uproszczenie budowy, ale to ma być "taka śmieszna zabawka" tylko) zaświeci
    odpowiednią lampkę po stronie odbiorczej. Pewnie się domyślacie, jak to ma
    działać, ale chcę to pokazać osobom, które nie będą mogły doliczyć się
    przewodów i będą kombinować, w jaki sposób po jednym przewodzie przekazać 5
    "stanów", a w rzeczywistości będzie ich 8, bo jeden przewód to masa.

    Tak więc, pomysły są, gorzej z energią do działania...

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 4. Data: 2016-02-28 17:24:33
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > czy kombinować z jakimś posklejaniem

    Jak sparciala, to nie skleisz. Tzn. moze Ci sie uda skleic, by za chwile
    kleic w innym miejscu. Podaj srednice tych rur, bo ja wlasnie rozebralem
    pralke Bosha i jeszcze rur nie zdazylem wywalic (a akurat one sa w
    dobrym stanie).
    Inna metoda, to kupic 2 kawalki weza na srednice takie, jak trzeba i
    zrobienie miedzy nimi przejsciowki (a tych jest roznych sporo w dziale
    rur PCV w kazdym sklepie budowlanym).
    To wszystko, jesli Ci sie nie uda kupic oryginalu/czegos pasujacego.
    Stan cybantów wskazuje na wyciek od dluzszego czasu. Krocce nie sa aby
    skorodowane?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2016-02-28 19:02:10
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Powitanko,

    > Jak sparciala, to nie skleisz. Tzn. moze Ci sie uda skleic, by za chwile
    > kleic w innym miejscu. Podaj srednice tych rur, bo ja wlasnie rozebralem

    Tak, ja sobie zdaję sprawę... Myśl była o chociaż jednym praniu.

    > pralke Bosha i jeszcze rur nie zdazylem wywalic (a akurat one sa w dobrym
    > stanie).

    TKS!
    Duża średnica ok. 60 mm, mała ok. 50. Nie spodziewam się jednak pasowania,
    gdyż tam chyba nawet mocowanie jest inne. Ile ja już pozycji przejrzałem, to
    nie zliczę.

    > Inna metoda, to kupic 2 kawalki weza na srednice takie, jak trzeba i
    > zrobienie miedzy nimi przejsciowki (a tych jest roznych sporo w dziale rur
    > PCV w kazdym sklepie budowlanym).

    Jak trzeba będzie, to chyba tak zrobię. Na razie jednak się wstrzymam, bo
    udało mi się (chyyybaaa) znaleźć w jednej hurtowni w Łodzi, identiko rułę,
    opisaną jedynie w stylu "Rura Gorenje". Ale wygląd jest niepodrabialny i
    pasiło idealnie. Byle przy ewentualnej konieczności dobierania zapewnić
    zakres ruchów umożliwiający rurze zmianę rozmiaru bez naprężania. A bęben
    potrafi nieźle fikać... Miejmy nadzieję, że zakup się uda i odwołam
    "ogłoszenie" jak najszybciej.

    > To wszystko, jesli Ci sie nie uda kupic oryginalu/czegos pasujacego.
    > Stan cybantów wskazuje na wyciek od dluzszego czasu. Krocce nie sa aby
    > skorodowane?

    W tym cała śmieszność, że jedyna korozja, jaką znalazłem, to jedno miejsce
    przy zasobniku proszku. A tak pralka wygląda, jak na tyle lat, zadziwiająco
    dobrze. Tylko gasikowi się kondzioł przypalił i dawał dziką fazę, przez co
    silnik chodził głośno i prawie nie miał mocy. Gasik zrobię, albo wywalę
    (raczej to pierwsze). To nie problem zestawić 0.1uF i 50omów, byle napięcie
    dobrać i do jakiegoś pudełeczka, aby wilgoć nie zjadła. Gorzej z tą ruą
    było.
    Choć pamiętam, jak się kiedyś dla Gracji (PDG585) najeździłem, hydrostat,
    kondensator, pompka odpływowa, nawet grzałka, bo oryginalna zwarła do masy i
    silnik miał dziką fazę, hehe, z programatorem na zerze zapierniczał, jak
    małe autko :) I już wszystko zostało zrobione, wymienione, uszczelnione...
    Kapie cuś, tak leciutko, w zasadzie raz, dwa razy na pranie wystarczyło
    podłogę wytrzeć i nic poza tym. Coś wyszło zajrzeć znów, namacałem miejsce
    przecieku (powoli kapało), myślałem przypasować od środka jakiś okład celem
    uszczelnienia, Mocniej dotknąłem palcem i ten wszedł do środka. O q... na
    samej rdzy wodę trzymało. Zrobiłem "teardown", czyli rozbiórkę, za dużo
    pieprzenia, zbyt niepewny efekt, gdybym to chciał zakleić. A z pewnością nie
    było by to juz małe, niewielkie kapanie... Teraz zbiornik wygląda jednak na
    zdrowy... i oby tak było. W najgorszym razie rozbiorę na części, a korpus
    złomiarzowi dam, niech ma na piwo.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 6. Data: 2016-02-29 11:40:35
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    ACMM-033 pisze:
    [..]
> [...]
    > niewielkie kapanie... Teraz zbiornik wygląda jednak na zdrowy... i oby
    > tak było. W najgorszym razie rozbiorę na części, a korpus złomiarzowi

    Parafrazując grupowych kolegów:
    Trzeba było poświęć ten czas, który zmarnujesz na takie wynalazki, na
    coś naprawdę pożytecznego. Np zamiast dłubać to wziąć nadgodziny i kupić
    pralkę.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 7. Data: 2016-02-29 12:41:38
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Trzeba było poświęć ten czas, który zmarnujesz na takie wynalazki, na coś
    > naprawdę pożytecznego. Np zamiast dłubać to wziąć nadgodziny i kupić

    No właśnie. Z pewnością. Zresztą, po wielu trudach udało mi się znaleźć
    hurtownię z tą częścią i od razu złożyłem zamówienie. W międzyczasie
    spokojnie sobie "wyrucham" nowy gasik, w miejsce uszkodzonego, bo i jego nie
    mogę znaleźć, ale, tu złożenie dwójnika z oporka 50 omów i kondziołka 0.1 uF
    nie powinno chyba należeć do rzeczy trudnych? :) Oczywiście, pamiętam o
    napięciu pracy... i ono go najprawdopodobniej przebiło - sprzęt pewnie był
    projektowany na 220V, którego napięciem szczytowym jest ok. 311V, a
    kondziołek ma maksymalne 320 (swoją drogą, przepraszam, ze coś powiem po
    francusku, aby zaprojektować układ na granicy możliwości, to trzeba być,
    pardon le mot, zwykłym fiutem). No i był jeszcze mały margines na bujanie
    sie tej wartości. A teraz, po podwyżce na 230, szczyt mamy ok. 325V, a więc
    już przekracza nominał gasika. Z dołożonymi przepięciami, miało prawo nie
    wytrzymać? Hmm... zdarzyło mi się ujarać LED (o nominale 20 mA) prądem 22
    mA...
    A co do przyczyn, czemu naprawiam te pralkę - mogę powiedzieć, ale nie chcę
    :P :P "Bo tak!" :P :)))

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

    PS. To był mój "kontr-żart na takie dictum acerbum" :P :) Jako "letka"
    uszczypliwość pod adresem "po co?" :)