    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dwa pytania, jedno 7/8 NTG, drrugie w temacie.
    Date: Sun, 28 Feb 2016 11:31:32 +0100

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
    news:nau89e$3hp$1@node1.news.atman.pl...

    > Po pierwsze - czy masz do dyspozycji wyłącznie przekaźniki DPDT i czy
    > tylko styk zwierny do sterowania?

    W tej dziedzinie, to się uprości... Już byłem cokollwiek śnięty i nie
    chciało mi się bujać do każdej pozycji dać inny układ. To i tak jeszcze
    wezmę na warsztat...

    > Według mnie to się powinno dać zrobić na 2, max 3 przekaźnikach, ale

    Gdzieś w necie znalazłem układ na 2 przekaźnikach... a jeśli gdzieś brakuje
    styków, to nie kłopot, dwa przekaźniki równolegle, a potem traktujmy je jako
    jeden, trochę większy. Klucz w tym, jaki bedzie moment zmiany stanu...
    Naszła mnie chęć na zrobienie zabawki, gdzie naciśnięcie przycisku w matrycy
    5x5, zmieni stan lampki pod spodem i tych na krzyż, albo, wg innego pomysłu,
    to akurat nie problem, zwiększy się jedynie ilość przekaźników w ostatecznym
    układzie. Chcę jednakże zrobić to nieco w wersji rozbudowanej (i ostatecznie
    najprawdopodobniej, uczynię to w postaci elektronicznej, ale najpierw to),
    gdzie poszczególne oczka, będa połączone liniami, których naciskanie
    zapali/zgasi oczka na obu jej końcach. Także kombinacja poszczególnych
    opcji, dla ułatwienia/utrudnienia/urozmaicenia zabawy. Myślałem o
    przekaźnikach takich, jak MT12, gdzie styków będzie wystarczająco. Elementem
    rozbudowy będzie np. to, w ilu ruchach ułoży się układankę, oraz wykrywanie,
    że ułożono wszystko. Oczywiście, jeśli tylko realne, to cały czas na samych
    przekaźnikach (licznik dekadowy już mi się udało "zrobić" wcześniej).
    Problemem bardziej byłby łączny koszt przekaźników oraz ich ilość (grubo
    ponad setkę)... Ale powiedzmy, o to zmartwię się później. Na razie chcę to
    doprowadzić do stanu końcowego teoretycznie, traktując to po prostu, jako
    zabawę :) A pierdualia w fazie praktycznej. Będzie zabawa, jak nacisnąć
    guziczek, a w środku coś zaklekoce :)

    > może być mało styków jak masz tylko to co widać do dyspozycji.
    > Pierwszy przekaźnik powinien zadziałać "zwyczajnie" jako
    > samopodtrzymujący, puszczenie styku powinno odpalić dodatkowo drugi (też
    > na samopodtrzymaniu), który z kolei powinien pozwolić na wyłączenie
    > całości kolejnym naciśnięciem.

    I zapewnie nie będzie to takie trudne, tylko chyba musiałbym już posiłkować
    się dodatkowymi elementami, jak oporniki, kondensatory... to nie problem,
    przerzutników przekaźnikowych trochę w necie jest, ale wszystkie się czymś
    wspierają, lub przełączają nie w tym momencie, o który mi chodzi, czyli np,
    przy puszczaniu przycisku. Albo też ich "status quo" może być w danym
    momencie różny od oczekiwanego... Będę to jeszcze zgłębiać.
    W moim ukadzie jedyne niepewne dla mnie miejsce, to przekaźnik, który
    oznaczyłem PE, którego zadaniem jest przerwać obwód zasilania, muszę
    rozkminić, czy nie było by dobrze, aby dołożyć mu trochę opóźnienia
    (wystarczyło by mi, aby tracił swoje zasilanie dopiero po zwolnieniu
    pozostałych i sprawdzę, czy da się to w miarę prosto uczynić, co dało by
    pewniejszy "samoreset" układu), czy jego zbyt krótkie zadziałanie nie
    spowoduje, że sam je straci, a pozostałe nie zdążą jeszcze zmienić swego
    stanu, więc wróci do zera, ponownie zamykając obwód i tak stając się
    brzęczykiem... Spróbuję to zbadać w praktyce. Bo jak wiadomo, teoria sobie,
    a praktyka sobie.
    Wydaje mi się, że można ograniczyć ilość przekaźników, stosując bistabilne,
    myślałem o tym, musiałbym tylko rozwiązać problem ich "resetowania" do
    pożądanego stanu początkowego.

    A jak już z tym się uporam (a może najpierw?), to będzie zabawka, gdzie po 3
    przewodach, bez filtrów i wyłącznie na elementach pasywnych, przekazywana
    będzie informacja o jednym z 15 stanów rzeczy... Schemat już rozrysowałem.
    Odbiornik nie ma własnego zasilania, a działać będzie...
    Po stronie nadawczej 15 przycisków. Po stronie odbiorczej, połączonej z
    nadawczą 3 przewodami, 15 lampek. Naciśnięcie przycisku (wersja druga -
    przełącznik wielopozycyjny, ale nie znalazłem takiego, max. to 12 pozycji, a
    ja potrzebuję 15 minimum) po stronie nadawczej (tylko jednego - cena za
    uproszczenie budowy, ale to ma być "taka śmieszna zabawka" tylko) zaświeci
    odpowiednią lampkę po stronie odbiorczej. Pewnie się domyślacie, jak to ma
    działać, ale chcę to pokazać osobom, które nie będą mogły doliczyć się
    przewodów i będą kombinować, w jaki sposób po jednym przewodzie przekazać 5
    "stanów", a w rzeczywistości będzie ich 8, bo jeden przewód to masa.

    Tak więc, pomysły są, gorzej z energią do działania...

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.