  • 11. Data: 2012-06-12 11:20:54
    Temat: Re: Duża to czy mała przysłona? Aktualna norma. ;)
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-06-11 23:14, Mariusz [mr.] pisze:
    > PRZYSŁONA vs. PRZESŁONA - w analogowych czasach, po dojściu
    > do wniosku o wygranej przysłony zrobiłem porównanie w literaturze
    > i na jakieś 10 pozycji tylko jeden autor z uporem stosował
    > określenie "przesłona".
    >
    > Czyli wynik 9:1 i trzy punkty dla "przysłony"... ;-)

    Zwykle to jednak większość się myli a jednostki mają rację - vide
    Kopernik ;-)

    No ale akurat w kwestii języka, który jest żywy, właśnie większość
    ustala jak on się rozwija.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 12. Data: 2012-06-12 11:28:54
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    To, czy przysłona duża, czy mała, nie ma nic do tego, jaki ma wpływ na
    aktualną sytuację zdjęciową.

    Poza tym większość z nas nie wie, jak dyża jest owa przysłona w obektywie.
    Obiektywy o tych samych parametrach, pochodzące or różnych producentów, lub
    z różnych generacji, mogą owe przysłony mieć różnej wielkości :)

    Co innego wartość (rozumiana jako ustawienie) przysłony, lub wielkość
    (średnica, powierzchnia) jej otworu, wyrażona w jednostkach względnych...

    Dla "moich" celów używam takich określeń: wartość przysłony oraz wielkość
    otworu przysłony.

  • 13. Data: 2012-06-12 13:48:26
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-06-12 11:28, Marcin [3M] pisze:
    > Dla "moich" celów używam takich określeń: wartość przysłony oraz
    > wielkość otworu przysłony.

    Przesłona faktycznie często wprowadza małe zamieszanie.
    Ja np. wolę mówić, że przymykam obiektyw lub otwieram ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 14. Data: 2012-06-12 14:42:17
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    > Przesłona faktycznie często wprowadza małe zamieszanie.
    > Ja np. wolę mówić, że przymykam obiektyw lub otwieram ;-)

    Ergo posługujesz się logiką "wielkości otworu prz[ye]słony" :)

  • 15. Data: 2012-06-12 16:22:36
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > [...]
    >
    > Niedokonanie i dokonanie IMO nie dotyczy "poziomu zasłonięcia",
    > a etapu dochodzenia do tego poziomu.
    > Migawka centralna przesłania otwór przysłony, ale przesłonięty
    > jest on dopiero w momencie jak (migawka) "dojdzie" do końca,
    > póżniej zas go odsłania (i tu nie ma oddzielnego słowa dla
    > odsłaniania "od zera" i od częsciowego przysłonięcia).
    > Jak cos jest przysłonięte, to IMO nie jest zasłonięte, a przesłonięte
    > własnie tak traktuję - jak ktos mówi "przesłoniło", to znaczy ze
    > to co zostało przesłonięte jest niewidoczne.

    "PrzEsłona obiektywu fotograficznego dlatego tak się nazywa,
    że CZĘŚCIOWO przEsłania (ogranicza) wiązkę promieni świetlnych
    przechodzących przez obiektyw (czasownik "przEsłaniać" [...] wyraża
    czynność wykonywaną niekompletnie, a jego odpowiednikiem "całościowym"
    byłoby "przysłonić", p. PRZYSŁONA)."

    Czy zamiana słów coś zmienia?
    Owszem, "przesłoniło" to znaczy tfu, tfu "uczyniło coś niewidocznym". ale
    jest jeszcze "przesłaniało" czyli tfu, tfu "czyniło coś niewidocznym", ale
    niekoniecznie uczyniło.

    > Dopuszcza, przy czym jedna z nich jest równie logiczna jak
    > przegłosowany swojego czasu "samochód" ;)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Nie. Obie są rónoważne. Obie mają formy dokonane: przysłonić, przesłonić i
    niedokonane przysłaniać, przesłaniać. Może są jakieś argumenty za jedną z
    tych form, ale na pewno nie odnoszą się one do logiki.

  • 16. Data: 2012-06-12 17:04:02
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2012-06-11 21:14:52 +0000, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> said:

> [...]
    > określenie "przesłona".
    >
    > Czyli wynik 9:1 i trzy punkty dla "przysłony"... ;-)

    Co nic nie zmienia, bo obie wersje są poprawne.
    To tak jakbyś się zżymał an zmniejszanie i pomniejszanie, zwiększanie i
    powiększanie. Po prostu dwa wyrazy podobnie brzmiące oznaczające
    dokładnie to samo.
    Mały wyjątek. W altyreli jest tylko zmniejszyć i powiększyć. Nie ma
    możliwości powiedzieć pomniejszyć bo na cyce i cały plac manewrowy
    dookoła. Po prostu chodzi o absolutną jednoznaczność i wyeliminowanie
    możliwości pomyłki.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2012-06-12 17:06:08
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2012-06-11 21:08:18 +0000, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> said:

    > Andrzej Voellnagel, "Fotoleksykon dyskusyjny" 1984

    Problem polega na tym, iż on nie jest językoznawcą.

  • 18. Data: 2012-06-12 18:52:14
    Od: Anna Niedowiarek <a...@g...pl>

    W dniu 2012-06-12 17:04, JA pisze:
    > W altyreli jest tylko zmniejszyć i powiększyć.

    W CZYM? W "altyreli"? A co to jest? Wytłumacz o "wszechwiedzący".
    To jakaś śląska gwara?

    --
    z całym podziwem dla Twojej wiedzy
    Anna N.

  • 19. Data: 2012-06-12 18:56:52
    Od: Anna Niedowiarek <a...@g...pl>

    W dniu 2012-06-12 17:06, JA pisze:
    > Problem polega na tym, iż on nie jest językoznawcą.
    Jak widać z Twoich wcześniejszych wypowiedzi, Ty też nie jesteś. ;-)

    --
    Anna N.

  • 20. Data: 2012-06-12 19:05:52
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2012-06-12 16:52:14 +0000, Anna Niedowiarek
    <a...@g...pl> said:

    > W CZYM? W "altyreli"? A co to jest? Wytłumacz o "wszechwiedzący".
    > To jakaś śląska gwara?

    W artylerii, przykro mi że Twój mózg działa tylko zerojedynkowo i nie
    potrafi myśleć abstrakcyjnie.
    Masz Aniu coś mądrego do napisania? Jak nie to daruj sobie nic nie
    wnoszące wycieczki.