  • 21. Data: 2020-01-21 16:02:26
    Temat: Re: Drogie ładowanie aut elektrycznych - spalinowym pojedziesz taniej
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-21 o 14:32, Myjk pisze:
    > Tue, 21 Jan 2020 13:31:44 +0100, T.

    > Nie mają. Mój PHEV co prawda podpina się bezpośrednio pod koła >75/h ale
    > robi to sprzęgłem i robi to na stałę bez żadnej przekładni. W HEVach chyba
    > nie ma w ogóle bezpośredniego podpięcia pod koła, a jeśli jest to też tylko
    > przez sprzęgło. I to sprzęgło, ponieważ dopina się już podczas jazdy
    > należycie równając prędkości obrotowe, praktycznie się nie zużywa.

    Sposób przeniesienia napędu z silnika spalinowego w Outlanderze nie jest
    jedynym sposobem, więc nie generalizuj że w hybrydach nie ma skrzyń
    biegów. Obydwaj macie rację, bo np w toyotach jest przekładnia
    planetarna, sterowana dwoma silnikami elektrycznymi. Dzięki temu jest
    osiągnięty zmiennego przełożenia a sama skrzynia jest nazywana przez
    Toyotę e-cvt.

    > Za to nie mają upierdliwej skrzyni biegów, silniki są wolnossące, często z
    > cyklem Atkinsona (w Toykach to chyba wszystkie, w Outlanderze PHEV cykl
    > Atkinsona dopiero polifcie z 2.4).

    Mają skrzynie biegów, ale o tym już pisałem :P
    Cykl Atkisona jest wydajniejszy energetycznie i silnik pyrka sobie na
    nim pewnie przez większość czasu. A gdy potrzeba mocy, silnik może sobie
    przejść na Otto, nawet z turbo (patrz Toyota 1.2).

    Jeśli mogę wrzucić swoje 2 grosze, to hybryda może i jest fajna, wydajna
    i spoko. Ale faworyzowane prawem są pełne elektryki: możliwość jazdy
    buspasem, wjazdu do ścisłego centrum miast, tańsze/darmowe parkowanie.
    Oczywiście buspasów jak na lekarstwo, miejsca parkingowe i tak zawalone,
    ale chodzi mi o zasadę.
    Jak dla mnie, żadnej korzyści dla kierowcy. Jak stał w korku, tak stoi,
    wdycha wyziewy innych, a na autostradzie spala tyle samo, co zwykły
    benzyniak. Jak nie widać różnicy, to po do przepłacać? Bo ciszej? Dobre
    benzyniaki są prawie bezgłośne na małych obrotach, diesle też coraz
    cichsze. A przy prędkości autostradowej to nie silnik, ale powietrze i
    opony są największym źródłem hałasu.

    --
    viktorius

  • 22. Data: 2020-01-21 16:33:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 16:02:26 +0100, viktorius

    > Sposób przeniesienia napędu z silnika spalinowego
    > w Outlanderze nie jest jedynym sposobem,

    Pewnie dlatego że to PHEV. ;)

> [...]
    > planetarna, sterowana dwoma silnikami elektrycznymi. Dzięki temu jest
    > osiągnięty zmiennego przełożenia a sama skrzynia jest nazywana przez

    OK, chodziło o "klasyczną" skrzynię biegów.

> [...]
    > nim pewnie przez większość czasu. A gdy potrzeba mocy, silnik może sobie
    > przejść na Otto, nawet z turbo (patrz Toyota 1.2).

    Tylko w większości przypadków jest to zbyteczne.

    > Jeśli mogę wrzucić swoje 2 grosze, to hybryda może i jest fajna, wydajna
    > i spoko.

    Przy czym IMHO HEVy to technologia mocno przechodnia i to ciśnięcie Toyoty
    na hybrydy jest wg mnie słabe, by nie rzec, głupie. Ale i oni w końcu
    dostrzegli, i pewnie dzięki temu nie podzielą losu Nokii :P że od EV się
    nie ucieknie, i sobie zabezpieczyli dostawy ogniw.

> [...]
    > benzyniaki są prawie bezgłośne na małych obrotach, diesle też coraz
    > cichsze. A przy prędkości autostradowej to nie silnik, ale powietrze i

    Ale rozmawiamy o warunkach do których EV się nadają, czyli nie na
    autostrady. W mieście silnik, niezależnie jak cichy, będzie dokuczać przy
    ruszaniu...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 23. Data: 2020-01-21 16:46:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 13:36:23 +0100, And

    >Nic nie wprowadziłem, przeczytaj sobie definicję słowa akcyza -- ta
    >jest

    Excise ... ma cos z "dodatku" a nie limitu :-)

    >wprowadzana właśnie aby ograniczać konsumpcję danego towaru. I
    >oczywiście
    >że wyzsza akcyza na gorzałę i papierochy jest właśnie po to aby
    >ograniczyć
    >ich "spożycie" -- właśnie dlatego że szkodzą.

    A gdzie tam - jest w celu zapewnienia pieniedzy w budzecie, a nie
    ograniczeniu spozycia

    A pamietasz jak sie przed laty chwalili, ze po obnizeniu akcyzy na
    wodke dochody budzetu wzrosly ?
    Takie to ograniczenie spozycia ma na celu :-)

    >Zamiast zakazywać, to się zarabia na tych co MUSZĄ, żeby potem było
    >ich z czego leczyć.

    Hm, ale przeciez nie musza ... na poczatku ...
    Poza tym rozgraniczylbym tu alkohol i papierosy, bo troche inaczej
    dziala.

    J.

  • 24. Data: 2020-01-21 16:57:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 16:46:22 +0100, J.F.

    > Excise ... ma cos z "dodatku" a nie limitu :-)

    Z dodatku do limitu. :P

    > A gdzie tam - jest w celu zapewnienia pieniedzy w budzecie, a nie
    > ograniczeniu spozycia
    > A pamietasz jak sie przed laty chwalili, ze po obnizeniu
    > akcyzy na wodke dochody budzetu wzrosly ?

    Skoro są żeby zapełnić kabzę, a wzrosły wpływy po jej obniżeniu,
    to czemu ją podnoszą? Samozaoranie level hard. :P

    > Hm, ale przeciez nie musza ... na poczatku ...
    > Poza tym rozgraniczylbym tu alkohol i papierosy,
    > bo troche inaczej dziala.

    Poważnie? Jak dla mnie jedno i drugie uzależnia, jedno i drugie szkodzi.
    Jak palacz nie ma fajka, to robi się nerwowy, jak przy alko. :P Zresztą ja
    uważam że wszystko jest dla ludzi, miękkie narkotyki powinny być jak
    najbardziej legalne tak samo jak wódka czy fajki. Często mniej szkodzą, a
    przynajmniej by też na akcyzie był zarobek, a nie jak teraz że mafia
    zarabia. I tak by zarabiała, ale znacznie mniej.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 25. Data: 2020-01-21 17:05:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2020-01-21 o 13:17, Myjk pisze:

    >Może akurat na autach hybrydowych aż tak się nie znam, ale wydaje mi
    >się, że mają przekładnię planetarną sterowaną elektronicznie
    >(mechatronika).

    Przyklad
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

    to nie jest przekladnia o zmiennych przelozeniach elektronicznie
    wybieranych.
    To jest ciekawa przekladnia mechaniczno -elektryczna.

    Ale biegow nie ma, wiec Zientarski nie klamie :-)

    > Podobnie jak chyba mają rozruszniki (do włączania silnika
    > spalinowego) i alternatory (do ładowania akumulatorów podczas jazdy
    > na spalinowym)...

    Nie maja - maja dwa motogeneratory, czyli maszyny elektryczne co sa
    uzywane jako silniki lub pradnice,
    a przy okazji jako rozrusznik.
    Ale ze stanowia czesc tej przekladni, to rozrusznika nie znajdziesz,
    wiec sie nie zepsuje :)

    >Mają więc praktycznie wszystko co ma auto spalinowe, a dochodzi cały
    >napęd elektryczny, baterie + odpowiednie sterowniki. Kiedyś mnie
    >uczyli,

    Silniki elektryczne sa dosc trwale, ale falowniki, baterie ... no ...
    Toyota w Priusie zrobila trwale.

    >że im więcej części, tym większe prawdopodobieństwo usterki.
    >No i np. Toyota daje gwarancję na akumulator 10 lat, podczas gdy
    >spalinowe jeżdżą po 20 lat i więcej.

    albo 2-4 ...

    >Wymiana akumulatora w spalinowym kosztuje 150 zł, a w Priusie?

    Tez chyba niewiele bylo narzekan do tej pory.
    Tym niemniej - po 10 latach pewnie dobrze byloby wymienic, a to za
    drogo.

    J.

  • 26. Data: 2020-01-21 17:07:55
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 04:43:25 -0800 (PST), WS

    > Ja ;) ale ~3mc/rok, bo zbiorkomow nie trawie... a rowerem mi sie nie chce zima

    No ja też nie trawię, dlatego nie jeżdżę. Normalnie to bym kupił nowy
    samochód spalinowy, a teraz kupiłem używanego PHEVa za cenę nowego
    spaliniaka i >90% na prądzie jeżdżę. Gdyby nie niedawno narodzone drugie
    dziecko pewnie już teraz bym kupił mniejszego elektryka. No ale dobrze
    wyszło, bo dopiero teraz PV będę montować. Swoją drogą ładowarki 3F 22kW w
    chinach można już kupić za niecałe 2000 zł.

    > ta... widac po parkingach, ja mam np. ~ 1km do Wawelu, polowa ludzi rano rusza

    Dlatego taki kibel jest w KRA. :P W Wawie KM na dobrym poziomie, metro
    jest, pociągi (w tym podmiejskie), sporo osób jednak zostawia samochody.

    > w teorii (i tak za malo jest prawnie wymagane), a deweloperzy kombinuja na
    calego...
    > https://gazetakrakowska.pl/budowlanka-po-krakowsku-c
    zyli-jak-deweloperzy-obchodza-przepisy-i-buduja-mnie
    j-miejsc-postojowych/ar/c9-14044705
    > u kolegi (ogrodzone osiedle) jak nie przyjedzie sie przed 19, to postoj ~ 300m od
    domu, za szlabanem...

    > No i brak zainstalowanej mocy na osiedlach, u mnie byl klopo z przejsciem na 3 fazy
    i lekkim zwiekszeniem ...
    > (indukcja zamiast gazu, ogrzewacz przeplywowy w kukcni zamiast termy)
    >
    > W garazu mam bezp. 6A, ale jak polowa, czyli ponad 100
    > osob zacznie ladowac, to garazowiec bezpiecznikow glownych 600A nie ma ;)

    Z tego co piszesz u Ciebie jest ścisłe centrum, to nie ma się co
    szczególnie dziwić.

    > wprowadza, jak juz nie bedzie sie dalo innych kupic ;)

    Jak już pisałem, powinni już teraz wprowadzić winiety za używanie dróg.
    Akcyza, jako że elektryki niwelują niską emisję, wcale nie muszą być
    szczególnie mocno objęte akcyzą.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 27. Data: 2020-01-21 17:24:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 17:05:25 +0100, J.F.

    > Tez chyba niewiele bylo narzekan do tej pory.
    > Tym niemniej - po 10 latach pewnie dobrze byloby wymienic, a to za
    > drogo.

    Aha, czyli nie ma narzekań (no nie ma, bo się buja między 40-60% aby
    zachować jak najdłużej sprawność), ale pewnie przydałoby się wymienić
    domyślnie. :P W Priusie jest bateria 1.7kWh, to obecnie niecałe $200/kWh
    (Tesla ma zdaje się już taniej bo za $160), czyli takie ogniwa do baterii
    to w porywach 1600 zł. W nowszym Priusie jest 1,3kWh.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 28. Data: 2020-01-21 17:38:40
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 10:24:40 UTC-6 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > (Tesla ma zdaje się już taniej bo za $160), czyli takie ogniwa do baterii
    > to w porywach 1600 zł. W nowszym Priusie jest 1,3kWh.

    https://interestingengineering.com/tesla-puts-price-
    on-model-3-battery-module-replacement-around-5000-70
    00

    Po co zaklinasz rzeczywistosc?

    Gdyby wymiana baterii to byly waciki to nikt by nie tworzyl mitow tylko ludzie by je
    wymieniali i sie podsmiechiwali z szurnietych co mysla ze to droga zabawa. No nie?

    Dopoki te baterie nie beda idiotoodporne to nikt ich samodzielnie w garazu wymieniac
    nie bedzie. Male firmy nie wezma na siebie odpowiedzialnosci za ewentualny pozar
    takiej wymienionej baterii. Nie za darmo.

    I kolko sie zamyka.

    Juz tu komus pisalem, elektryki stanieja jak bedzie mozna samemu w garazu sobie
    dlubnac i nie ryzykowac pozwu czy regresu. Tak jak dzis nikt nie ryzykuje zbytnio
    wymieniajac bak czy zawieszenie w swoim osiedlowym blaszaku.

    Wtedy bedzie tanio. Nie dlatego ze wymienione w garazu. Dlatego ze bedzie popularne.

    Dzis nie jest.

    Majac 10 letnie auto w USA bateria za 5kUSD to prawie drugie tyle co reszta. A reszta
    o ile nie aluminiowa tez gnije, zawieszenie sie wybija a fotele wycieraja.

    U nas niewiele lepiej.

    Po co zaklinasz rzeczywistosc?

  • 29. Data: 2020-01-21 17:44:30
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.01.2020 o 12:15, Myjk pisze:

    > Kto, mieszkając w mieście, korzysta z samochodu?

    Ja - a bo co? Choć jeździ głównie żona. Tak jej wygodniej bo pracuje na
    zadupiu i wszycy jadą w drugą stronę, więc jest szybciej samochodem. Ja
    metrem albo moto dla przyjemności.

    > Przecież w blokach się
    > mieszka po to, żeby mieć "wszędzie blisko", w tym KM. Jesli ktoś dojeżdża
    > samochodem do pracy to właśnie z podmiejskich terenów, czyli z domów.

    Nieprawda. Tak być w sumie powinno ale nie jest.

    > Poza tym mieszkanie w bloku, jak się ma garaż, a nowe bloki mieć garaż
    > muszą, nie wyklucza ładowania. Znajomy chcąc kupić PHEVa, mieszkając na
    > Wilanowie, bez problemu mu wspólnota pozwoliła. Kwestia zrobienia
    > podlicznika.

    Bo jak wszyscy wiedzą prąd bierze się z gniazdka;)

    --
    Shrek

  • 30. Data: 2020-01-21 17:47:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.01.2020 o 13:46, Uncle Pete pisze:

    > Nie wprowadził. Podatek akcyzowy był wymyślony właśnie w celu
    > ograniczania konsumpcji - przeczytaj chociażby w Wikipedii, jeżeli nie
    > wierzysz. Inna sprawa, ze okazał się pokaźnym źródłem dochodów budżetowych.

    Taa. A akcyza od prądu jest żeby palić śmieciami a nie grzać pompami
    ciepła;)

    --
    Shrek