  • 11. Data: 2020-01-21 13:31:44
    Temat: Re: Drogie ładowanie aut elektrycznych - spalinowym pojedziesz taniej
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2020-01-21 o 13:17, Myjk pisze:
> [...]
    >
    > Przecież to jakiś promil jest... Ile elektryków mają nasze urzędy?

    > Rozumiem że jeździłeś EVem z miesiąc bez przerwy i masz na ten temat jakieś
    > pojęcie?

    > No bo mają mniej części, konkretnie to nie mają skrzyni biegów. Zaś silniki
    > w hybrydach pracują w bardziej optymalnych warunkach, bez przeciążeń jak na
    > skrzyni i zależnie od tego co tam postanowi wyczyniać użyszkodnik. Do tego
    > mają rekuperację. Siłą rzeczy są to samochody bardziej ekonomiczne i
    > trwałe. Pomijam tu oczywiście że Zientarski to tylko aktor w tym wypadku i

    Może akurat na autach hybrydowych aż tak się nie znam, ale wydaje mi
    się, że mają przekładnię planetarną sterowaną elektronicznie
    (mechatronika). Podobnie jak chyba mają rozruszniki (do włączania
    silnika spalinowego) i alternatory (do ładowania akumulatorów podczas
    jazdy na spalinowym)...
    Mają więc praktycznie wszystko co ma auto spalinowe, a dochodzi cały
    napęd elektryczny, baterie + odpowiednie sterowniki. Kiedyś mnie uczyli,
    że im więcej części, tym większe prawdopodobieństwo usterki.
    No i np. Toyota daje gwarancję na akumulator 10 lat, podczas gdy
    spalinowe jeżdżą po 20 lat i więcej. Wymiana akumulatora w spalinowym
    kosztuje 150 zł, a w Priusie?
    T.

  • 12. Data: 2020-01-21 13:36:23
    Od: And <a...@t...edu.pl>

    W dniu 21.01.2020 o 12:15, Myjk pisze:
    > Tue, 21 Jan 2020 02:54:16 -0800 (PST), WS
    >

    > Natomiast akcyza to jest właśnie wprost ograniczenie aby za dużo sobie nie
    > mogło pozwalać jeździć smrodami spalinowymi. Akcyzy ...

    Wprowadziłeś nową ciekawą definicję akcyzy! Ona jest tylko i wyłącznie
    po to aby łupić kasę do budżetu. Akcyza na gorzałę i fajki też została
    podniesiona dla zdrowia narodu?

    pzdr

    Andrzej

  • 13. Data: 2020-01-21 13:43:25
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, January 21, 2020 at 12:15:45 PM UTC+1, Myjk wrote:

    > Kto, mieszkając w mieście, korzysta z samochodu? Przecież w blokach się
    > mieszka po to, żeby mieć "wszędzie blisko", w tym KM.

    Ja ;) ale ~3mc/rok, bo zbiorkomow nie trawie... a rowerem mi sie nie chce zima

    > Jesli ktoś dojeżdża
    > samochodem do pracy to właśnie z podmiejskich terenów, czyli z domów.

    ta... widac po parkingach, ja mam np. ~ 1km do Wawelu, polowa ludzi rano rusza

    > Poza tym mieszkanie w bloku, jak się ma garaż, a nowe bloki mieć garaż
    > muszą, nie wyklucza ładowania.

    w teorii (i tak za malo jest prawnie wymagane), a deweloperzy kombinuja na calego...
    https://gazetakrakowska.pl/budowlanka-po-krakowsku-c
    zyli-jak-deweloperzy-obchodza-przepisy-i-buduja-mnie
    j-miejsc-postojowych/ar/c9-14044705

    u kolegi (ogrodzone osiedle) jak nie przyjedzie sie przed 19, to postoj ~ 300m od
    domu, za szlabanem...

    No i brak zainstalowanej mocy na osiedlach, u mnie byl klopo z przejsciem na 3 fazy i
    lekkim zwiekszeniem ... (indukcja zamiast gazu, ogrzewacz przeplywowy w kukcni
    zamiast termy)

    W garazu mam bezp. 6A, ale jak polowa, czyli ponad 100 osob zacznie ladowac, to
    garazowiec bezpiecznikow glownych 600A nie ma ;)

    > Akcyzy na prąd nie wprowadzą
    > póki cena będzie wyższa od paliwa bo zabiją na powrót EV

    wprowadza, jak juz nie bedzie sie dalo innych kupic ;)

    WS

  • 14. Data: 2020-01-21 13:46:43
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Wprowadziłeś nową ciekawą definicję akcyzy! Ona jest tylko i wyłącznie
    > po to aby łupić kasę do budżetu. Akcyza na gorzałę i fajki też została
    > podniesiona dla zdrowia narodu?

    Nie wprowadził. Podatek akcyzowy był wymyślony właśnie w celu
    ograniczania konsumpcji - przeczytaj chociażby w Wikipedii, jeżeli nie
    wierzysz. Inna sprawa, ze okazał się pokaźnym źródłem dochodów budżetowych.

  • 15. Data: 2020-01-21 13:52:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 13:36:23 +0100, And

    > Wprowadziłeś nową ciekawą definicję akcyzy! Ona jest tylko i wyłącznie
    > po to aby łupić kasę do budżetu. Akcyza na gorzałę i fajki też została
    > podniesiona dla zdrowia narodu?

    Nic nie wprowadziłem, przeczytaj sobie definicję słowa akcyza -- ta jest
    wprowadzana właśnie aby ograniczać konsumpcję danego towaru. I oczywiście
    że wyzsza akcyza na gorzałę i papierochy jest właśnie po to aby ograniczyć
    ich "spożycie" -- właśnie dlatego że szkodzą. Zamiast zakazywać, to się
    zarabia na tych co MUSZĄ, żeby potem było ich z czego leczyć.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 16. Data: 2020-01-21 14:27:27
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 21.01.2020 o 11:21, Myjk pisze:

    > Ojejku, ale tylko w naszym ciemnogrodzie jest drożej i tylko łądując na
    > mieście. W domu nadal 3-5x taniej, a z panelami PV przed drutem to już w
    > ogóle po 4-5 latach za darmo. :P

    Aj waj, ładuj w domu, mieszkając w bloku na 4. piętrze.
    Już nie mówiąc o dziesiątym. A panele na balkonie to już
    teraz blokersi montują, oszczędzając na balustradach.

  • 17. Data: 2020-01-21 14:29:28
    Od: And <a...@t...edu.pl>

    W dniu 21.01.2020 o 13:52, Myjk pisze:
> [...]
    > ich "spożycie" -- właśnie dlatego że szkodzą. Zamiast zakazywać, to się
    > zarabia na tych co MUSZĄ, żeby potem było ich z czego leczyć.

    Teoretyczne rozważania są oczywiście bardzo cenne (sugeruję jednak
    zerknąć także do innych źródeł, np angielskojęzyczna wikipedia skupia
    się na celach podatkowych nie tak jak nasza) dobrze jest jednak
    uwzględniać rzeczywistość - chyba na całym świecie, tam gdzie jest
    stosowana akcyza jest tylko i wyłącznie formą podatku (np. ze względu na
    wysoką akumulację zysku (niskie koszty produkcji, a wysokie spożycie))

    pzdr

    Andrzej

    PS. W bajki o tym że kasa z akcyzy idzie na leczenie nie wierzą nawet
    politycy, którzy mówią, że podnieśli ją dla zdrowia (chodzi oczywiście o
    papierosy i alkohol)

  • 18. Data: 2020-01-21 14:32:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 13:31:44 +0100, T.

    > Może akurat na autach hybrydowych aż tak się nie znam, ale wydaje mi
    > się, że mają przekładnię planetarną sterowaną elektronicznie
    > (mechatronika).

    Nie mają. Mój PHEV co prawda podpina się bezpośrednio pod koła >75/h ale
    robi to sprzęgłem i robi to na stałę bez żadnej przekładni. W HEVach chyba
    nie ma w ogóle bezpośredniego podpięcia pod koła, a jeśli jest to też tylko
    przez sprzęgło. I to sprzęgło, ponieważ dopina się już podczas jazdy
    należycie równając prędkości obrotowe, praktycznie się nie zużywa.

    > Podobnie jak chyba mają rozruszniki (do włączania
    > silnika spalinowego) i alternatory (do ładowania
    > akumulatorów podczas jazdy na spalinowym)...

    No jest, to to samo co służy do odzyskiwania energii. Zresztą masz tutaj
    jak to jest w Outlanderze PHEV jeśli Cię to faktycznie interesuje ->
    https://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?
    f=10&t=1278 To jest
    jednak trochę bardziej skomplikowane, bo są dwa silniki elektryczne.

    > Mają więc praktycznie wszystko co ma auto spalinowe, a dochodzi cały
    > napęd elektryczny, baterie + odpowiednie sterowniki. Kiedyś mnie uczyli,
    > że im więcej części, tym większe prawdopodobieństwo usterki.

    Za to nie mają upierdliwej skrzyni biegów, silniki są wolnossące, często z
    cyklem Atkinsona (w Toykach to chyba wszystkie, w Outlanderze PHEV cykl
    Atkinsona dopiero polifcie z 2.4).

    > No i np. Toyota daje gwarancję na akumulator 10 lat, podczas gdy
    > spalinowe jeżdżą po 20 lat i więcej. Wymiana akumulatora w spalinowym
    > kosztuje 150 zł, a w Priusie?

    Po pierwsze to niecałe 2 miesiące wymieniałem aku w spalinowej Mazdzie
    90Ah, wziąłem jeden z najtańszych akumulatorów, jakiś chiński badziew, i
    kosztował 300 zł. Lepsze 450. Także nie teguj.

    Po drugie co Ty z tą wymianą w kółko. Nawet jeśli aku straci pojemność, to
    po pierwsze nie unieruchamia samochodu całkowicie i następnego właściciela
    może spokojnie taki pozostały zasięg zadowolić, a jak ktoś postanowi
    wymienić, to aku nie wędruje do śmieci -- można go nadal odsprzedać i
    odzyskać część kasy albo wykorzystać np. do UPSa domowego (co będę chciał
    zrobić, bo w moim Outlanderze wykazuje że już tylko 70% pierwotnej
    pojemności i aku podpada pod wymianę -- inna sprawa że to tylko soft
    samochodu tak twierdzi, bo bateria faktycznie ma ponad 95% wyjściowej
    pojemności, pisałem na grupie o tym -- ale skoro wymieniają, to wymienię, a
    ten "zepsuty" spróbuję odkupić i postawić w domu do PV oraz jako UPS).

    Po trzecie większość producentów daje 3 lata gwarancji na samochód, na
    sprzęgło czy K2M jako elementy eksploatacyjne nie daje, podobnie na
    zajechany np. brakiem oleju silnik gwarancji nie ma WCALE. Mnie żona w
    Mazdzie sprzęgło zajechała w jednej tylko zaspie -- przy 66tkm poszło do
    wymiany za 2k zł.

    Pytałem, ale pominąłeś -- jeździłeś chociaż miesiąc elektrykiem? Pojeździj,
    potem przesiądź się do spaliniaka i opowiedz o swoich wrażeniach. Zobaczymy
    czy EV to tylko magia i moda, czy też będziesz miał notorycznego wkurwa
    przy każdym wciśnięciu gazu (albo przy zdejmowaniu jak "sam" nie hamuje) i
    zaraz sprawdzał czy się coś nie rozsypuje bo taki hałas spod maski idzie.
    :P Nie wspomnę o tym, że nie nagrzejesz i nie ochłodzisz tego swojego
    kochanego spaliniaka zdalnie i znowu będziesz wsiadać do lodówki w zimie i
    piekarnika w lato.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2020-01-21 14:42:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 14:29:28 +0100, And

> [...]
    > stosowana akcyza jest tylko i wyłącznie formą podatku (np. ze względu na
    > wysoką akumulację zysku (niskie koszty produkcji, a wysokie spożycie))

    To jest inna inszość jak jest stosowana akcyza i można o tym dyskutować.
    Każdy pewnie zobaczy to zależnie od punktu siedzenie. Ja już widzę oczami
    wyobraźni co by było gdyby paliwo było 2x tańsze przy naszej
    infrastrukturze i uwzględniając że na jednego, biednego przecież, Polaka
    przypada więcej samochodów niż na, bogatego, Niemca. To samo z alkoholami i
    papierosami itd.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 20. Data: 2020-01-21 15:08:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >wyobraźni co by było gdyby paliwo było 2x tańsze przy naszej
    >infrastrukturze i uwzględniając że na jednego, biednego przecież,

    PKP by zbankrutowalo ? Bo do centrum miasta nie pojedziesz - brak
    parkingu.

    >przypada więcej samochodów niż na, bogatego, Niemca.
    >To samo z alkoholami i papierosami itd.

    Hm, wodka teraz na tyle tania, ze co - pijacy by wypili dwa razy
    wiecej ?
    Nie pol litra, tylko litra dziennie ?

    No chyba, ze pijak kompletnie bez dochodu i go nawet na te 20 zl nie
    stac ...
    i dalej nie wiadomo - szybciej by sie zapil na smierc ?
    A moze panstwu wlasnie o to chodzi, zeby sie nie zapil, tylko akcyze
    przez dlugie lata placil ? :-)

    Z papierosami chyba jakos podobnie - ale tu byc moze ograniczenia
    palenie do polowy z powodu kosztow podnosi zdrowie narodu ...

    J.