  • 1. Data: 2009-05-14 21:43:37
    Temat: Do Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV"
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    No to teraz to juz zes zamieszal strasznie :)

    Bo z Twoich twierdzen wynika, ze normy klamia, chinczycy produkuja
    niebezpieczne buble, a ja jestem niedouczonym pseudofachowcem :D

    To albo zasilacze komputerów sa w klasie I i jednoczesnie spelniaja
    wymagania klasy II zapewniajac nalezyta separacje przez co zapewniaja
    bezpieczenstwo na poziomie klasy III SELV i nie jest wymagana ochrona przed
    bezposrednim dotykiem, albo musimy zaczac od poczatku.

    A poczatek to bylo Twoje stwierdzenie, ze komputery nie maja separacji, bo
    ich obudowy kopia.
    Skoro nie maja separacji to nie moze byc mowy o klasie III dla komputera.
    Ty jednak twierdziles, ze maja III klase jednoczesnie twierdzac, ze tej
    klasy nie moga miec, bo dla III klasy wymagana jest obudowa IP2X, a takiej
    obudowy przeciez komputery nie maja.
    Ponadto na obudowach komputerów nie ma zadnych oznaczen klas ochrony. Sa
    tylko na zasilaczach, a powinny byc na kazdym urzadzeniu elektrycznym.
    Jedno co jest pewne to fakt, ze zasilacze posiadaja I klase.

    To w koncu jaka klase ochrony posiadaja komputery ?
    I , II , III , SELV, PELV, FELV ? :)
    I gdzie popelniles blad ?
    Czy bledem bylo to, ze problemy z obwodem ochronnym PE lub efekt
    elektryzowania sie uwazales blednie za brak separacji ?
    Czy bledem bylo to, ze obudowa komputera nie ma IP2X ?
    Czy bledem bylo to, ze dla SELV musi byc IP2X ?

    Juz sam zglupialem przy Tobie ;D

  • 2. Data: 2009-05-14 23:28:01
    Od: AS <a...@w...pl>

    Jacek "Plumpi" pisze:
> [...]
    > Czy bledem bylo to, ze obudowa komputera nie ma IP2X ?
    > Czy bledem bylo to, ze dla SELV musi byc IP2X ?

    Zasilacze komputerów, jak każdy zasilacz impulsowy posiadają na wejściu
    filtr przeciwzakłóceniowy (często taki filtr posiada również stosowana
    do komputera listwa), którego kondensatory połączone z przewodami
    czynnymi L i N i mające punkt wspólny połączony z obudową zasilacza
    (komputera), mają impedancję pozwalającą na przepływ prądu o wartości
    kilku mA (powyżej progu czucia, a poniżej zadziałania ZRP). Prąd ten
    zamyka się normalnie poprzez przewód ochronny do PE. Bez połączenia z PE
    obudowa komputera ma potencjał równy około połowie napięcia sieci i
    potrafi nieźle kopnąć ale nie zabija. Nie świadczy to o braku separacji
    części czynnej (sieciowej L i N) i strony wtórnej niskonapięciowej, bo
    ta na pewno jest zapewniona. O klasie ochrony I świadczy sama wtyczka
    sieciowa (3 stykowe złącze w zasilaczu), bo klasy pierwszej nie oznacza.
    Jakby była inna np. II to byłby na tabliczce znamionowej kwadrat w
    kwadracie, a takowego nie ma.
    Aby uniknąć nieprzyjemnego kopania należy zawsze uziemiać obudowę
    komputera (zawsze może się zdarzyć, że np. kondensator w filtrze ulegnie
    uszkodzeniu - przebiciu, a wtedy na obudowie będzie nie pół napięcia a
    całe i to mogące porazić śmiertelnie).

    Pozdrawiam

    AS

  • 3. Data: 2009-05-14 23:45:04
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    AS pisze:

    Ja się z tobą zgadzam, ale co rozumiesz przez to:

    > Nie świadczy to o braku separacji
    > części czynnej (sieciowej L i N) i strony wtórnej niskonapięciowej, bo
    > ta na pewno jest zapewniona.

    bo ja wielokrotnie zwierałem masę DC komputera (czarny kabel) z obudową
    i żadnej reakcji w stylu zawieszenie, uszkodzenie. Nic. Komputer działa
    jakby nic się nie stało, więc "część wtórna" w ogóle nie jest
    odseparowana galwanicznie od sieci.

    Co prawda mam komputer "uziemiony" do N, i nie sprawdzałem, co by się
    stało, gdyby w nieuziemionym komputerze (takim ze 110Vac na obudowie)
    zewrzeć masę do obudowy, ale podejrzewam, że też nic, bo to 110Vac jest
    prawdopodobnie nałożone na wszystkie szyny zasilające komputer.

    Więc nie ma separacji galwanicznej pomiędzy częścią AC a DC zasilacza.

    Muszę kiedyś spróbować uruchomić komputer z fazą na obudowie, ale
    spodziewam się, że też nie będzie żadnych niezwykłych zjawisk.

  • 4. Data: 2009-05-15 04:59:58
    Od: "IYIS" <m...@o...SRAM.SPAM.pl>

> [...]
    > odseparowana galwanicznie od sieci.
    > Więc nie ma separacji galwanicznej pomiędzy częścią AC a DC zasilacza.

    Czy w/g Ciebie odseparowanie galwaniczne dotyczy również uziemienia?
    Bo chyba nie myślisz , że na obudowie komputera jest neutralny a nie
    ochronny???

    > Muszę kiedyś spróbować uruchomić komputer z fazą na obudowie, ale
    > spodziewam się, że też nie będzie żadnych niezwykłych zjawisk.

    Jak chcesz podłączyć fazę na obudowę? Jeśli zamiast do gniazdka ,
    pozostawiając jednak podłączone tam L i PE to natychmiast
    zrzuci różnicówkę.

    IYIS

  • 5. Data: 2009-05-15 09:47:07
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    IYIS pisze:

    > Czy w/g Ciebie odseparowanie galwaniczne dotyczy również uziemienia?

    Separację galwaniczną rozumiem tak, jak to ma miejsce w zasilaczach typu
    transformator + mostek Graetza. Tam autentycznie strona wtórna jest
    odseparowana od pierwotnej. Natomiast w zasilaczach komputerowych takiej
    separacji nie ma, uziemienie jest wspólne z masą DC. A jak masz gniazdko
    TN-C to na obudowie masz N a nie PE.

    > Jak chcesz podłączyć fazę na obudowę? Jeśli zamiast do gniazdka ,
    > pozostawiając jednak podłączone tam L i PE to natychmiast
    > zrzuci różnicówkę.

    Dziękuję za błyskotliwe wyjaśnienie działania różnicówki. W życiu bym na
    to nie wpadł, że zwarcie L-PE wyrzuci różnicówkę. Podobno jak układ
    planet będzie pomyślny, to nawet wyrzuci nadprądowy.

  • 6. Data: 2009-05-15 14:23:31
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com> napisał w
    wiadomości news:guje8l$jg5

> [...]
    > odseparowana od pierwotnej. Natomiast w zasilaczach komputerowych takiej
    > separacji nie ma, uziemienie jest wspólne z masą DC. A jak masz gniazdko

    Po pierwsze strona wtórna jest odseparowana od napięcia sieci poprzez
    transformator.
    Po drugie PE to nie jest połaczenie z siecią, lecz obwód ochronny połączony
    z uziemieniem
    Po trzecie komputery przewidziane są do pracy w układzie sieciowym TN-S lub
    TT, a nie TN-C
    Po prostu nie ma możliwości fizycznej podłączenia komputera do układu sieci
    TN-C, jest to zabronione przez prawo budowlane.
    To o czym piszesz to jest tzw. układ "zerowania" czyli podłączenie bolca
    ochronnego w gniazdku do przewodu "zerowego" i prosił bym używać takiej
    nomenklatury, ponieważ ten rodzaj połączeń był stosowany w starych normach i
    był zgodny ze straymi normami i prawem.
    Pisząc o układach ochronnych "zerownie" oraz "uziemienie" piszemy o
    instalacjach zgodnych ze starymi normami oraz prawem.
    Pisząc natomiast o układzie ochronnym "TN-C" oraz "TT", które są
    odpowiednikami ww , piszemy o układach, które podlegają nowemu prawu oraz
    nowym normom, które zostały wprowadzone w 1994 roku..
    Niestety "zerowanie" i "TN-C" to nie jest to samo. O ile "zerowanie" w
    instalacji odbiornikowej (gniazda, oświetlenie) było zgodne z prawem i nadal
    z tym prawem pozostaje zgodne, choć prawo i normy się zmieniły, o tyle
    "TN-C" w instalacji odbiornikowej obecnie jest niedopuszczalne w takiej
    instalacji.
    "Zerowanie" jest zgodne z prawem tylko tam, gdzie istniało przed wejściem
    nowego prawa oraz nowych norm, czyli przed rokiem 1994 , ponieważ prawo nie
    może działać wstecz. Jest zgodne z prawem tak długo jak długo nie jest
    dokonywana jakakolwiek modernizacja czy przeróbka. Wszelkie obecne
    przeróbki, doróbki i modernizacje muszą być wykonywane zgodnie z
    obowiązującym prawem, czyli tym obowiązującym po roku 1994
    Po czwarte masa strony wtórnej DC jest galwanicznie połączona z PE, co
    zapewnia dodatkową ochronę na wypadek, gdyby z jakichś powodów nastąpiło
    przebicie izolacji pomiędzy stroną zasilającą znajdującą się pod wysokim
    napięciem, a stroną wtórną "+" DC. Prąd ze strony zasilającej 230V AC lub
    ten już wyprostowany, zasilający przetwornicę o napięciu ponad 320V DC w
    chwili przebicia na stronę wtórną DC popłynie poprzez wtórne uzwojenia
    transformatorów oraz elektronikę do PE. Dzieki temu następuje zwarcie i
    upływność do PE, a tym samym "wybicie" zarówno zabezpieczeń nadprądowych jak
    i różnicowoprądowych.

    Wiadomym jest nam, że zasilacz posiada I klasę ochronną.
    Kwestią sporną są:
    1. Czy obudowa komputera posiada klasyfikację osłon IP2X ? Gdzie pierwsza
    cyfra, w tym przypadku 2 oznacza ochronę przed wetknięciem palca do wnętrza
    obudowy, a druga cyfra (tu postawiłem X, bo w tym przypadku jest nieistotne)
    oznacza odporność na działanie wody.
    2. Czy komputer posiada III klasę ochrony ? Dla tej klasy ochrony jest
    wymagane:
    a) dla SELV żeby zasilacz spełniał wymagania dla II klasy ochronnej
    jeżeli chodzi o odpornośc izolacji pomiędzy stroną pierwptną, a wtórną
    b) dla PELV i FELV żeby zasilacz spełniał wymagania dla I klasy
    ochronnej, a strona niskich napięć była chroniona przez PE, a zatem
    posiadała obudowę IP2X
    Jeżeli jest to chorona III klasy to jest to SELV, PELV czy FELV ?
    3. Jeżeli komputer nie posiada obudowy IP2X to czy zgodne jest z prawem i
    normami to, że użytkownik ma dostęp do napięć po stronie wtórnej zasilacza i
    na podstwie jakich norm ?

    Prosił bym też o wypowiedzi osób, które wiedzą o czym piszę i choć trochę
    znają normy.

  • 7. Data: 2009-05-15 16:23:38
    Od: AS <a...@w...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:
> [...]
    >
    > Muszę kiedyś spróbować uruchomić komputer z fazą na obudowie, ale
    > spodziewam się, że też nie będzie żadnych niezwykłych zjawisk.
    Zależy co kto rozumienie przez odseparowanie. Owszem komputer nie ma
    pływającej części DC (typu floating).
    Jest odseparowana i nie ma takiej opcji by nie była (urządzenie nie
    przeszło by badań zgodności) od przewodów czynnych sieci czyli L i N
    ponieważ nigdy nie wiadomo gdzie trafi faza a gdzie zero. Natomiast
    ujemne bieguny dodatnich napięć zasilających i dodatnie bieguny ujemnych
    napięć tworzące tzw. masę płyty są połączone z obudową, a obudowa ma
    połączenie ze stykiem uziemienia ochronnego.
    Separacji nie było w starych lampowych telewizorach z czasów PRLu.
    Separacja nie oznacza przerwy w przewodzie ochronnym, a jedynie
    oddzielenie części czynnej.

    Pozdrawiam

    AS

  • 8. Data: 2009-05-17 06:44:44
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Muszę kiedyś spróbować uruchomić komputer z fazą na obudowie, ale
    > spodziewam się, że też nie będzie żadnych niezwykłych zjawisk.

    Niezwykłych nie, ale ciekawe się zdarzają.
    Miałem przypadek braku połączenia sieciowego (LAN) w jednym z komputerów.
    Czary programowe nie dały rezultatu. Pomogło podłączenie obudowy komputera
    do kaloryfera. Diagnoza: teraz podłączy pan komputer do gniazdka z bolcem i
    będzie działać.
    Obudowa komputera podpięta jest na sztywno z masą strony wtórnej zasilacza.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2009-05-17 10:12:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 May 2009 08:44:44 +0200, Desoft wrote:

> [...]
    >do kaloryfera. Diagnoza: teraz podłączy pan komputer do gniazdka z bolcem i

    Ta, chwytam kiedys za wtyczke od etherneta koncentrycznego .. jak mnie
    nie p* ...

    Okazalo sie ze pare pokojow dalej wesoly elektryk podlaczyl bolec do
    fazy. I co ? I nic - podejrzewam ze trwalo to wiele dni.

    >Obudowa komputera podpięta jest na sztywno z masą strony wtórnej zasilacza.

    a gniazdo koncentryka w ethernecie izolowane od obudowy.

    J.

  • 10. Data: 2009-05-18 07:06:56
    Od: worlin <w...@n...com>

    > Dziękuję za błyskotliwe wyjaśnienie działania różnicówki. W życiu bym na
    > to nie wpadł, że zwarcie L-PE wyrzuci różnicówkę. Podobno jak układ
    > planet będzie pomyślny, to nawet wyrzuci nadprądowy.

    silisz sie na ironie a ogromu wlasnej ...indolencji nie widzisz. kup
    sobie zasilacz ATX za 10 zloty, rozkrec, obejzyj go uwaznie i wroc do
    dyskusji