eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDo Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV" › Re: Do Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV"
    From: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Do Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne
    zabezpieczenia w RTV"
    Date: Fri, 15 May 2009 01:45:04 +0200

    AS pisze:

    Ja się z tobą zgadzam, ale co rozumiesz przez to:

    > Nie świadczy to o braku separacji
    > części czynnej (sieciowej L i N) i strony wtórnej niskonapięciowej, bo
    > ta na pewno jest zapewniona.

    bo ja wielokrotnie zwierałem masę DC komputera (czarny kabel) z obudową
    i żadnej reakcji w stylu zawieszenie, uszkodzenie. Nic. Komputer działa
    jakby nic się nie stało, więc "część wtórna" w ogóle nie jest
    odseparowana galwanicznie od sieci.

    Co prawda mam komputer "uziemiony" do N, i nie sprawdzałem, co by się
    stało, gdyby w nieuziemionym komputerze (takim ze 110Vac na obudowie)
    zewrzeć masę do obudowy, ale podejrzewam, że też nic, bo to 110Vac jest
    prawdopodobnie nałożone na wszystkie szyny zasilające komputer.

    Więc nie ma separacji galwanicznej pomiędzy częścią AC a DC zasilacza.

    Muszę kiedyś spróbować uruchomić komputer z fazą na obudowie, ale
    spodziewam się, że też nie będzie żadnych niezwykłych zjawisk.