eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDo Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV" › Re: Do Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV"
    From: AS <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Do Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne
    zabezpieczenia w RTV"
    Date: Fri, 15 May 2009 01:28:01 +0200
    Sender: a...@a...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jacek "Plumpi" pisze:
    > No to teraz to juz zes zamieszal strasznie :)
    >
    > Bo z Twoich twierdzen wynika, ze normy klamia, chinczycy produkuja
    > niebezpieczne buble, a ja jestem niedouczonym pseudofachowcem :D
    >
    > To albo zasilacze komputerów sa w klasie I i jednoczesnie spelniaja
    > wymagania klasy II zapewniajac nalezyta separacje przez co zapewniaja
    > bezpieczenstwo na poziomie klasy III SELV i nie jest wymagana ochrona przed
    > bezposrednim dotykiem, albo musimy zaczac od poczatku.
    >
    > A poczatek to bylo Twoje stwierdzenie, ze komputery nie maja separacji, bo
    > ich obudowy kopia.
> [...]
    Zasilacze komputerów, jak każdy zasilacz impulsowy posiadają na wejściu
    filtr przeciwzakłóceniowy (często taki filtr posiada również stosowana
    do komputera listwa), którego kondensatory połączone z przewodami
    czynnymi L i N i mające punkt wspólny połączony z obudową zasilacza
    (komputera), mają impedancję pozwalającą na przepływ prądu o wartości
    kilku mA (powyżej progu czucia, a poniżej zadziałania ZRP). Prąd ten
    zamyka się normalnie poprzez przewód ochronny do PE. Bez połączenia z PE
    obudowa komputera ma potencjał równy około połowie napięcia sieci i
    potrafi nieźle kopnąć ale nie zabija. Nie świadczy to o braku separacji
    części czynnej (sieciowej L i N) i strony wtórnej niskonapięciowej, bo
    ta na pewno jest zapewniona. O klasie ochrony I świadczy sama wtyczka
    sieciowa (3 stykowe złącze w zasilaczu), bo klasy pierwszej nie oznacza.
    Jakby była inna np. II to byłby na tabliczce znamionowej kwadrat w
    kwadracie, a takowego nie ma.
    Aby uniknąć nieprzyjemnego kopania należy zawsze uziemiać obudowę
    komputera (zawsze może się zdarzyć, że np. kondensator w filtrze ulegnie
    uszkodzeniu - przebiciu, a wtedy na obudowie będzie nie pół napięcia a
    całe i to mogące porazić śmiertelnie).

    Pozdrawiam

    AS