eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDo Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV" › Re: Do Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV"
    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Do Gargomela w nawiazaniu do watku "uziemienie, zerowania i inne
    zabezpieczenia w RTV"
    Date: Fri, 15 May 2009 16:23:31 +0200

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com> napisał w
    wiadomości news:guje8l$jg5

    > Separację galwaniczną rozumiem tak, jak to ma miejsce w zasilaczach typu
    > transformator + mostek Graetza. Tam autentycznie strona wtórna jest
    > odseparowana od pierwotnej. Natomiast w zasilaczach komputerowych takiej
    > separacji nie ma, uziemienie jest wspólne z masą DC. A jak masz gniazdko
    > TN-C to na obudowie masz N a nie PE.

    Po pierwsze strona wtórna jest odseparowana od napięcia sieci poprzez
    transformator.
    Po drugie PE to nie jest połaczenie z siecią, lecz obwód ochronny połączony
    z uziemieniem
    Po trzecie komputery przewidziane są do pracy w układzie sieciowym TN-S lub
    TT, a nie TN-C
    Po prostu nie ma możliwości fizycznej podłączenia komputera do układu sieci
    TN-C, jest to zabronione przez prawo budowlane.
    To o czym piszesz to jest tzw. układ "zerowania" czyli podłączenie bolca
    ochronnego w gniazdku do przewodu "zerowego" i prosił bym używać takiej
    nomenklatury, ponieważ ten rodzaj połączeń był stosowany w starych normach i
    był zgodny ze straymi normami i prawem.
    Pisząc o układach ochronnych "zerownie" oraz "uziemienie" piszemy o
    instalacjach zgodnych ze starymi normami oraz prawem.
    Pisząc natomiast o układzie ochronnym "TN-C" oraz "TT", które są
    odpowiednikami ww , piszemy o układach, które podlegają nowemu prawu oraz
    nowym normom, które zostały wprowadzone w 1994 roku..
    Niestety "zerowanie" i "TN-C" to nie jest to samo. O ile "zerowanie" w
    instalacji odbiornikowej (gniazda, oświetlenie) było zgodne z prawem i nadal
    z tym prawem pozostaje zgodne, choć prawo i normy się zmieniły, o tyle
    "TN-C" w instalacji odbiornikowej obecnie jest niedopuszczalne w takiej
    instalacji.
    "Zerowanie" jest zgodne z prawem tylko tam, gdzie istniało przed wejściem
    nowego prawa oraz nowych norm, czyli przed rokiem 1994 , ponieważ prawo nie
    może działać wstecz. Jest zgodne z prawem tak długo jak długo nie jest
    dokonywana jakakolwiek modernizacja czy przeróbka. Wszelkie obecne
    przeróbki, doróbki i modernizacje muszą być wykonywane zgodnie z
    obowiązującym prawem, czyli tym obowiązującym po roku 1994
    Po czwarte masa strony wtórnej DC jest galwanicznie połączona z PE, co
    zapewnia dodatkową ochronę na wypadek, gdyby z jakichś powodów nastąpiło
    przebicie izolacji pomiędzy stroną zasilającą znajdującą się pod wysokim
    napięciem, a stroną wtórną "+" DC. Prąd ze strony zasilającej 230V AC lub
    ten już wyprostowany, zasilający przetwornicę o napięciu ponad 320V DC w
    chwili przebicia na stronę wtórną DC popłynie poprzez wtórne uzwojenia
    transformatorów oraz elektronikę do PE. Dzieki temu następuje zwarcie i
    upływność do PE, a tym samym "wybicie" zarówno zabezpieczeń nadprądowych jak
    i różnicowoprądowych.

    Wiadomym jest nam, że zasilacz posiada I klasę ochronną.
    Kwestią sporną są:
    1. Czy obudowa komputera posiada klasyfikację osłon IP2X ? Gdzie pierwsza
    cyfra, w tym przypadku 2 oznacza ochronę przed wetknięciem palca do wnętrza
    obudowy, a druga cyfra (tu postawiłem X, bo w tym przypadku jest nieistotne)
    oznacza odporność na działanie wody.
    2. Czy komputer posiada III klasę ochrony ? Dla tej klasy ochrony jest
    wymagane:
    a) dla SELV żeby zasilacz spełniał wymagania dla II klasy ochronnej
    jeżeli chodzi o odpornośc izolacji pomiędzy stroną pierwptną, a wtórną
    b) dla PELV i FELV żeby zasilacz spełniał wymagania dla I klasy
    ochronnej, a strona niskich napięć była chroniona przez PE, a zatem
    posiadała obudowę IP2X
    Jeżeli jest to chorona III klasy to jest to SELV, PELV czy FELV ?
    3. Jeżeli komputer nie posiada obudowy IP2X to czy zgodne jest z prawem i
    normami to, że użytkownik ma dostęp do napięć po stronie wtórnej zasilacza i
    na podstwie jakich norm ?

    Prosił bym też o wypowiedzi osób, które wiedzą o czym piszę i choć trochę
    znają normy.