  • 11. Data: 2018-03-31 09:37:17
    Temat: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 30 Mar 2018 23:37:12 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Tak się właśnie zastanawiam, dlaczego ludzkość jako pierwsze autnomiczne
    > pojazdy, uparła się żeby zrobić samochody?
    >

    > Dlaczego nie autonomiczne samoloty?

    Są już autonomiczne samoloty, koleje i statki. Póki co, technologia
    raczkuje podobnie jak ta samochodowa. Gdzieś na wschodzie jakieś metro
    obywa się bez maszynisty. W Australii jakiś przemysłowy pociąg tak
    jeździ. Co do samolotów to zaczynają od dronów wojskowych z
    autonomicznym trybem. Nikt nie wpakuje tego do Airbusa z 500-setką
    pasażerów a i delikwenci by mieli pietra :) Choć ja np. chętniej bym
    wsiadł do takiego w którym wszystkie fazy lotu robi automat a pilot
    tylko trzyma jedną rękę na wolancie a drugą na wyłączniku autopilota. A
    i też do takiego, nad którym mógłby przejąć kontrolę zdalny operator z
    lotniska. Stanowczo zbyt duży procent wypadków lotniczych jest z winy
    pilotów. Ze zgrozą dowiaduję się że potrafią do tego stopnia zdurnieć że
    nie kumają przez kilka minut spadania w przeciągnięciu z wysokości
    przelotowej uświadomić sobie tego, czego podczas pierwszych lotów uczy
    się pilotów szybowców i wyprowadzić maszyny. Jak lecę zawsze mam ochotę
    zapytać pilota czy zaczynał jako szybownik :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2018-03-31 09:49:08
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Poldek pisze tak:

    > Przecież są pociągi autonomiczne. Np. od ładnych paru lat Docklands
    > Light Railway w Londynie.

    Nie są autonomiczne bo we czwartek i piątek DLR nie jeździły.
    Był strajk i nie postawiły się. Musiałem zaginać z buta 3km :/

    Na Stratford dantejskie sceny. Policja wpuszczała do autobusów
    tyle żeby nie pękł resor. Do d. z taką sztuczną inteligencją.

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 13. Data: 2018-03-31 10:56:32
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-03-30 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:
    > Tak się właśnie zastanawiam, dlaczego ludzkość jako pierwsze autnomiczne
    > pojazdy, uparła się żeby zrobić samochody? ..

> [...]

    Zapomniałeś jeszcze o autobusach :-)

    Bo w samochodach chodzi o to, by oszczędzić na kierowcy. Nie uzyskasz
    tego w samolotach, na kolei, statkach i właśnie autobusach. Jeden
    kierowca wielu pasażerów.

    Myślałem, że wiesz :-)

    Jest też tak, że wymogi bezpieczeństwa w samolotach i na kolei są bardzo
    duże. To nie jest tak jak na drodze, że jak ktoś się rozwali i zejdzie
    to zbiera się komisja wypadków drogowych. A na kolei i w samolotach tak
    właśnie jest. Zakłada się, że drugi raz taki sam wypadek nie może się
    wydarzyć.

  • 14. Data: 2018-03-31 11:40:58
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Gdzieś na wschodzie jakieś metro
    > obywa się bez maszynisty.

    W Kopenhadze i Budapeszcie.

  • 15. Data: 2018-03-31 11:44:37
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    W dniu 2018-03-31 o 00:30, Tomasz Pyra pisze:
    > Tak czytając o przyczynach wypadków lotniczych, to wydaje się być raczej
    > odwrotnie.

    Pierwsze co się dzieje w wypadku powstania błędu, jakiś wskazań
    czujników od czapy itp, to odłącza się autopilot.
    Błędy ludzkie są główną przyczyną wypadków lotniczych, to prawda. Często
    doprowadzaja do nich skrajnie idiotyczne błędy pilotów z nalotem
    kilkunastu tys. godzin, ale też wątpię, zeby np. taki super autonomiczny
    samolot wylądował na rzece Hudson, jak mu gęsi zwiedzą oba motorki;-)
    Raczej nie poradzi sobie w razie pożaru, gdy mu kolejne systemy będą
    wysiadały. Ale chyba najgorszą rzeczą jest filozofia stosowana w
    Airbusach "pomagania" pilotowi przez automatykę. Chyba nie ma nic
    gorszego, niż jak samolot robi nagle coś inaczej, niż oczekuje pilot.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 16. Data: 2018-03-31 11:50:58
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-03-31 o 00:39, Tomasz Pyra pisze:

    > O fajne.
    > Ciekawe dlaczego nie zdobywa popularności?

    Gwoli ścisłości, większość ruchu kolejowego odbywa się automatycznie. Za
    ruch pociągów na stacji odpowiedzialny jest Dyżurny Ruchu. Przyjmuje on
    pociągi nadjeżdżające z sąsiednich stacji i znajduje im trasy przejazdu.
    Przy czym w krajach, gdzie używa się systemów automatycznych pociągi są
    prowadzone automatycznie po torach zgodnie z rozkładami jazdy
    uzupełnionymi o dostępne trasy. Systemy automatycznie wybierają im
    trasy, przełączają zwrotnice, semafory, przekazują pociągi między
    kolejnymi systemami i tak aż dojadą do celu. Maszynista nie podejmuje
    autentycznych decyzji o ruchu pociągu a tylko realizuje to, co mu system
    przekazał, o czym zdecydował system automatycznie lub Dyżurny Ruchu. Jak
    przejedzie czerwone to system może zatrzymać pociąg. Normalne wszystkie
    semafory mają czerwone. Jak zostaje wskazana trasa to system
    zależnościowy sprawdza czy można nią przeprowadzić pociąg. Jak można to
    przełącza wszystkie zwrotnice tak by zapewnić przejazd i przełącza
    semafory na zielone. I oczywiście dba by inne pociągi na tę trasę już
    nie wjechały lub na jej odcinki biorąc pod uwagę prędkości itp itd.

    > I ja nie mówię żeby nie dążyć do wprowadzenia samochodów autnomicznych, ale
    > tak wydaje mi się że sensowniej będzie pojazdy autnomiczne upowszechniać po
    > tym jak powszechny będzie autonomiczny ruch kolejowy i lotniczy.

    Na co konkretnie czekać ?

    > Tam na prostszym poletku zresztą będzie można zbudować podwaliny pod
    > rozwiązania i techniczne i te prawno-moralne.

    Przecież to zupełnie inny ruch.

  • 17. Data: 2018-03-31 11:53:05
    Od: p...@g...com

    --Stanowczo zbyt duży procent wypadków lotniczych jest z winy pilotów

    No to dawaj śmiało jaki to procent ?
    Autonomiczne systemy sprawdzaja się w metrze od dawna
    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Metro_w_Rennes
    ale przełom nie nastąpił bo systemy wciąż są kaleczne i nikt nie chce podjąć ryzyka
    ich wprowadzenia.

  • 18. Data: 2018-03-31 11:54:24
    Od: kk <k...@o...pl>

    > Bo ludzie sa wygodni a kierowanie samochodem jest nudne.

    Nie bardzo. Ludzie zwykle chętnie prowadzą samochody. Samochody
    autonomiczne pojawiły z potrzeby biznesu i moim zdaniem na tym się
    skończy. Znaczy przeciętnego ludzika nie będzie stać na samochód
    autonomiczny.

  • 19. Data: 2018-03-31 11:57:36
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-03-31 o 03:52, Poldek pisze:

    > Bo miasta są zasrane samochodami, które przez 99,5% czasu stoją i
    > zajmują miejsce, a jeżdżą przez 0,05% czasu.

    I co z tego ? Jakiemu właścicielowi samochodu prywatnego przeszkadza, że
    jego bryka stoi nieużywana ?

    Samochody autonomiczne będą
    > jeździły może nie cały czas, ale bardziej jak samoloty, które generalnie
    > cały czas są w powietrzu, poza krótkimi przerwami na
    > wsiadanie<->wysiadanie pasażerów.

    I co z tego ? Taksówki od dawna tak jeżdżą.

    Sens samochodów autonomicznych jest biznesowy. To jest koncepcja
    zarabiania pieniędzy a nie robienia ludziom dobrze.

  • 20. Data: 2018-03-31 12:04:13
    Od: kk <k...@o...pl>

> [...]
    > raczkuje podobnie jak ta samochodowa. Gdzieś na wschodzie jakieś metro
    > obywa się bez maszynisty. W Australii jakiś przemysłowy pociąg tak

    Raczkuje ? Przecież ten ruch w niektórych miejscach (tudzież całych
    krajach) odbywa się w pełni automatycznie. Maszynista nigdzie nie jest
    do tego by go prowadzić bo ruch kolejowy prowadzi Dyżurny Ruchu, który
    siedzi na stacji albo w centrum sterującym ruchem w całym kraju o ile w
    ogóle jest co prowadzić biorąc pod uwagę, że normalnie prowadzą pociągi
    systemy automatyczne tylko na podstawie rozkładu jazdy i dostępnych tras
    przejazdu.