eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego to samochody mają być autonomiczne? › Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!peer02.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer02.ams1!peer.ams1.xlned.com!n
    ews.xlned.com!peer01.fr7!futter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.c
    om!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostra
    da.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <1kkhgbbfknzcv.1citghc80pygv$.dlg@40tude.net>
    <p9mcos$3tg$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Sat, 31 Mar 2018 00:39:11 +0200
    Message-ID: <1hrgks34ut9zx$.nbvef8nmuumy$.dlg@40tude.net>
    Lines: 52
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 89.64.39.146
    X-Trace: 1522449769 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 999 89.64.39.146:42214
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 3216
    X-Received-Body-CRC: 1541354985
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2627774
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Sat, 31 Mar 2018 00:12:46 +0200, Poldek napisał(a):

    >> Dlaczego nie autonomiczna kolej?

    > Przecież są pociągi autonomiczne. Np. od ładnych paru lat Docklands
    > Light Railway w Londynie.

    O fajne.
    Ciekawe dlaczego nie zdobywa popularności?

    >
    >> Dlaczego nie autonomiczne statki?
    >> Tu podobnie jak w samolotach jest gotowa infrastruktura która już
    >> implementuje automatyczne sterowanie. Wystarczy wyposażyć ją tylko w
    >> algorytmy decyzyjne. Mały dynamizm sytuacji, wysoka przewidywalność.
    >> Tu i tak załoga na pokładzie by jakaś była - ale nie musiałaby nim kierować
    >> w normalnych sytuacjach.
    >>
    >
    > Tak to właśnie wygląda na statkach. Załoga jest, ale na morzu steruje
    > komputer.

    Ale manewrów w porcie pewnie nie robi.
    Trasę też pewnie kapitan programuje, a nie że w Singapurze mu się mówi że
    ma płynąć do Rotterdamu i on już sam wszystko wie.

    Manewry na morzu też sam robi (np. omijanie innych jednostek), czy tylko
    radar robi alarm kolizyjny i musi przyjść ktoś zadecydować?

    >> Do tego transport samochodowy póki co nie wypracował skutecznych zasad
    >> bezpieczeństwa i nawet tam gdzie już wszyscy się starają, a kierowcy są
    >> karni - i tak dochodzi do stosunkowo wielu wypadków.
    >>
    >
    > Właśnie o to chodzi - ludzie nie stosują się do przepisów i powodują
    > wypadki. Samochody sterowane komputerem nie mają problemów z ego, ani
    > nie piszą smsów podczas prowadzenia.

    Istotnie, ale te zalety dotyczą tylko samochodów (no i tylko
    autonomicznych), choćby fakt że piesi i rowerzyści nadal będą robić co chcą
    już dziko komplikuje całe zagadnienie.
    Na wielu płaszczyznach - bo albo można usiłować separować infrastrukturę
    samochodową od pozostałych (co będzie wylaniem dziecka z kąpielą), albo z
    kolei stworzy poważne problemy i techniczne i moralno-prawne.
    Które w innych rodzajach transportu będą dużo prostsze.

    I ja nie mówię żeby nie dążyć do wprowadzenia samochodów autnomicznych, ale
    tak wydaje mi się że sensowniej będzie pojazdy autnomiczne upowszechniać po
    tym jak powszechny będzie autonomiczny ruch kolejowy i lotniczy.

    Tam na prostszym poletku zresztą będzie można zbudować podwaliny pod
    rozwiązania i techniczne i te prawno-moralne.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: