  • 1. Data: 2010-04-07 20:09:58
    Temat: Dell U2410 czy coś innego? (znowu pytanie o monitor)
    Od: "mulczas" <m...@o...pl>

    Dziendobry!
    Pytanie o monitory wraca na tej grupie jak bumerang, każdorazowo jednak
    chyba z trochę innym konkretem - postanowiłem więc i ja zasięgnąć porady.
    Szukając czegoś dla siebie poczyniłem pewne założenia:
    - duży :),
    - panoramiczny,
    - nie-TN,
    - do 2000zł,
    - do fotografii amatorskiej i "studiowania" - czytanie pdf'ów, Internet,
    pakiet Office, Visual Studio,

    Bardziej szczegółowo:
    Obecnie mam starutkiego NEC'a 17" CRT. Szukam czegoś, co da nie tylko
    szerszy (więcej miejsca na palety i paski) ale też wyższy obraz. Stąd
    początkowe założenia 22-24" zostały ograniczone do 24" :-)
    Właściwie początkowo chciałem Was pytać o Eizo EV2333, ale:
    wyciąłem z brystolu ekrany 22" 16:10, 23" 16:9 i 24" 16:10 i spróbowałem
    się "poprzymierzać". W laptopie mam ekran 16:10, więc wiem, jak się na
    takim pracuje. Ostatnio zmieniłem mu rozdzielczość do proporcji 16:9
    (wyszły paski na górze i dole), poza tym podłączam go czasem do TV LCD.
    Jako dodatkowe potwierdzenie moich odczuć mam (marne, ale jednak)
    doświadczenia z uczelni, gdzie w różnych salach pracuje się na różnych
    ekranach - 20" 16:9, 22" i 24" 16:10 i innych starszych i nowszych. Stąd
    wnioski: 16:9 wydaje mi się "niezdrowo" rozciągnięte, jak na ekran do
    codziennej pracy, 23" tego formatu dają mi niewiele więcej obrazu na
    wysokość (wiem, jest pivot, ale wtedy robi się wąsko), niż to co mam teraz.
    Wyższe od niego (niewiele, bo raptem niecały 1cm) jest nawet 22" 16:10, ale
    ten z kolei ogólnie, wydaje mi się mały. Stąd na placu boju zostały 24".

    Monitor ma służyć do celów różnych, ale raczej "niedynamicznych".
    Fotografia czysto amatorska, tematyka różna, głównie widoczki, zdjęcia
    robię wprawdzie "tylko" kompaktem (wciąż z nadzieją na upgrade), ale w RAW
    i potem sobie w nich dłubię, a boli mnie to, co z obrazem robią ekrany TN
    (tu jestem dumny z siebie, że to dostrzegam, bo nie wszyscy wokół mnie mają
    ten "zaszczyt"). Podkreślam, że nie biegam po ślubach czy koncertach
    zarobkowo, zdjęć nie przygotowuję do profesjonalnego ani dużego druku, nie
    publikuję na sprzedaż itp - typowy gniotorób ze mnie. Dodatkowo na
    komputerze dużo czytam (www, pdf, usenet :) ), piszę sprawozdania itp.,
    czasem programuję - stąd chrapka na duży ekran. Grania nie uskuteczniam,
    filmy wolę na TV.

    Szukając w zadanym rozmiarze i matrycy znalazłem kilka pozycji - głównie
    tytułowy Dell U2410 mnie zainteresował. Im dłużej o nim (i w ogóle o
    różnych monitorach) czytam, tym mam większy mętlik w głowie. Z jednej
    strony wynika że sprzęt chyba raczej OK, wygodny i w ogóle dobry, z drugiej
    że niby za jasny, jedni widzą na nim banding a inni nie, jedni piszą o
    dobrych kolorach, inni o widocznych przekłamaniach. Sam już nie wiem. A w
    ogóle te monitory wide-gamut (a tylko takie ostatnio wychodzą) to jakiś
    zwierz co go ciężko okiełznać.
    Jak to z tym jest? Jeśli w ACR i PS używam przestrzeni sRGB to mam mieć
    włączony tryb emulacji sRGB czy ten "standardowy", "bogaty w kolory", czy
    jest on tylko potrzebny i zauważalny (te mylyjardy kolorów Della) w Adobe
    RGB?
    Widziałem jeszcze HP LP2475W, ale on jest chyba gorszy od Della? Z tyłu
    głowy chodzi wciąż Eizo EV2333, ale niechętnie (rozmiar). Musiałoby mnie do
    niego coś (ktoś) bardzo przekonać a do innych (głównie Della) znacząco
    zniechęcić, żeby się oswajać z myślą o Eizo :) - "magia marki" trochę
    działa, ale czy naprawdę to logo gwarantuje jakość bijącą inne na głowę,
    chociaż segment sprzętu podobny?
    A może jest jeszcze coś innego godnego uwagi?

    Nie wiem w ogóle czy ja osobiście zauważyłbym różnice między tymi
    wszystkimi modelami, niestety nie bardzo mam możliwość sprawdzenia, a tym
    bardziej porównania. Wiem natomiast, że szukam czegoś, co mnie za bardzo
    "nie oszuka" na kolorach czy jasnościach jak tanie TNy.
    Nie wiem też, co dla mnie może oznaczać "zbyt jasny" Dell - nie pracuję w
    ciemnościach, zawsze mam przynajmniej lampkę na biurku obok włączoną.
    Obecny monitor (NEC V721) mam ustawiony na ok. 40% max. jasności i nie mam
    wyczucia ile to może być w jakichkolwiek jednostkach.

    Dodam jeszcze na koniec, że całkiem niedawno miałem masę wątpliwości przy
    zakupie TV - herce nie-herce, kontrasty, odwzorowania, poziomy czerni itd.
    W końcu wybrałem Sony, który "no owszem dobry, ale nie to co Samsung" (tak
    czytałem w niejednej opinii) i jestem z niego bardzo zadowolony, nie żałuję
    zakupu, choć miałem oba modele postawione obok siebie w sklepie - nie
    jestem więc chyba aż takim malkontentem skoro nie dopatruję się wad
    nieustannie tylko oglądam :)

    Dziękuję wszystkim, którzy tu dotarli, bo jak widzę tekstu wyszło sporo
    więcej, niż mi się na początku zdawało :) Poratujecie jakoś?

  • 2. Data: 2010-04-07 20:30:43
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 07/04/2010 21:09, mulczas wrote:
> [...]
    > chyba z trochę innym konkretem - postanowiłem więc i ja zasięgnąć porady.
    > Szukając czegoś dla siebie poczyniłem pewne założenia:

    poczytaj sobie o MultiSync EA231WMi

    B.

  • 3. Data: 2010-04-07 20:37:31
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > poczytaj sobie o MultiSync EA231WMi

    poczytaj, poczytaj - będziesz się od niego trzymał z daleka :D

  • 4. Data: 2010-04-08 07:09:38
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > robię wprawdzie "tylko" kompaktem (wciąż z nadzieją na upgrade), ale w
    > RAW i potem sobie w nich dłubię, a boli mnie to, co z obrazem robią

    Ja kupilbym to:
    http://www.allegro.pl/listing/search.php?sg=0&string
    =2170nx

    A za roznice lepszy aparat, albo zabral dziewczyne na wycieczke
    za miasto.

    Ale ja dziwny jestem :)

  • 5. Data: 2010-04-08 07:41:45
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 07/04/2010 21:37, Czornyj wrote:

    > poczytaj, poczytaj - będziesz się od niego trzymał z daleka :D

    no może. Mam innego MultiSynca , z IPS

    A może Eizo EV2333WH ?

    B.

  • 6. Data: 2010-04-08 08:44:33
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> wrote in message

> [...]
    =2170nx

    > A za roznice lepszy aparat, albo zabral dziewczyne na wycieczke

    Ja sprzedalbym monitor, aparat, obiektywy i zabral dziewczyne na wycieczke
    za granice. Ewentualnie sprzedal tez dom, samochod i zamieszkal z dziewczyna
    w jaskini zywiac sie porostami.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 7. Data: 2010-04-08 08:54:02
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > wycieczke za granice. Ewentualnie sprzedal tez dom, samochod i
    > zamieszkal z dziewczyna w jaskini zywiac sie porostami.

    Gdzie Ty znajdziesz jaskinie z TV plazmowym na scianie ;)

  • 8. Data: 2010-04-08 10:03:17
    Od: "mulczas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości

    > A może Eizo EV2333WH ?

    No wlasnie "chodzi mi po glowie" caly czas ten model, ale - jak pisalem
    wyzej - nie do konca pasuja mi jego proporcje 16:9, stad wolalbym 24"

  • 9. Data: 2010-04-08 10:27:51
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > no mo e. Mam innego MultiSynca , z IPS
    Jeśli to seria 80 lub 90, to są to panele profesjonalne, z
    wielobitowymi LUT, możliwością kalibracji sprzętowej i nieźle
    zlineraryzowane fabrycznie - EA231 jest 8-o bitowy i zlinearyzowany
    raczej średnio

    > A mo e Eizo EV2333WH ?
    EV2333W to zupełnie przyzwoity panel sRGB z matrycą PVA - można
    postawić, zapiąć profil i pracować. Nie jest to wyświetlacz wybitny,
    ale w zastosowaniach amatorskich, przy pprzygotowaniu zdjęć do
    typowego minilabu i na strony internetowe powinien się sprawdzić.

    Dell U2410 to już wyświetlacz na stertydach - matryca IPS, bardzo
    szeroki gamut, 12 bitowy LUT, tylko dlaczegoś zastosowanie wszystkich
    tych bajerów nie przekłada się na poprawne wyświetlanie obrazu.

  • 10. Data: 2010-04-08 11:28:28
    Od: "mulczas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Czornyj" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    ale w zastosowaniach amatorskich, przy pprzygotowaniu zdjęć do
    typowego minilabu i na strony internetowe powinien się sprawdzić.

    Czyli tak jakby w moich zastosowaniach - cenna uwaga :-)

    > Dell U2410 to już wyświetlacz na stertydach - matryca IPS, bardzo
    szeroki gamut, 12 bitowy LUT, tylko dlaczegoś zastosowanie wszystkich
    tych bajerów nie przekłada się na poprawne wyświetlanie obrazu.

    Właśnie tego się obawiam - że te całe bajery są po to, żeby lud kupował, a
    na jakości zysk znikomy być może :/

    Z jednej strony kusi duża powierzchnia ekranu 24" (taki diabełek po lewej
    :) ) a z drugiej Eizo jako głos rozsądku (aniołek po prawej, który powoli
    zyskuje przewagę :) ).
    Dzięki za opinię!