  • 21. Data: 2009-04-16 06:35:54
    Temat: Re: Czujnik temperatury z dokladnoscia ~0.1C
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Apr 2009 23:50:57 +0200, Butek wrote:
    >Jestem z branzy medycznej i sie
    >zastanawiam jak chinczycy robia tanie chinskie termometry cyfrowe na
    >masowa skale, ktore w porownaniu z "rteciowkami" maja zaskakujaca dobra
    >dokladnosc (patrz: post wyzej/nizej ze zdjeciem rozlozonego takiego). :)

    prosty termometr na termistorze, w termostat 37 stopni, i regulacja -
    potencjometrem czy programowo w jakis flash.

    Drugiego punktu chyba nawet nie trzeba, powtarzalnosc nachylenia ch-ki
    termistora chyba bedzie wystarczajaca.

    J.

  • 22. Data: 2009-04-16 08:50:22
    Od: "PP" <p...@o...pl>

    > Chcesz się popisać a na barana wychodzisz. Co jest do mierzenia w
    elektrowni na
    > rusztowaniu że termometr ma działkę elementarną 0,01. Temperaturę ptasich
    kup
    > mierzysz? Ja z tym milionem dolców trochę przegiąłem.

    Byłeś kiedyś w elektrowni?
    Wiesz ile czujników temperatury tam jest i w jakim zakresie działają?
    Mnie to nie rusza co mierzę, moim zadaniem jest kalibrować przetworniki
    pomiarowe, kalibrację przeprowadza się wzorcem o klasę lepszym niż badany
    sprzęt, nie robi się tego na wiwat tylko zgodnie z przepisami i protokołami
    pomiarowymi, kalibracja dokonywana jest co 2 lata.
    Pomysł wzorcowania czajnikiem z wodą jest jeszcze większym przegięciem niż
    ten milion.... chyba nie wiesz jakie temperatury występują w procesie
    produkcji prądu.... szczególnie że ostatnio wzorcowałem przetworniki w
    spalarni śmieci z odzyskiem ciepła na turbinę. Pewnie w kilku miejscach
    czajnik bardzo by zmiękł.
    Co do dokładności też się bardzo mylisz, weź sobie wyobraź rurę średnicy
    takiej że wewnątrz mógłbyś chodzić bez kłopotu, płynie nią gaz który napędza
    turbiny, podstawą do pomiaru jego ilości jest różnica ciśnień na odcinku
    pomiarowym i temperatura, obawiam się że dostawca gazu nie chciałby aby
    czujnik działał z tolerancją kilkunastu stopni tylko dlatego że Ty uważasz
    to za nieistotne.
    Piotr

    Piotr

  • 23. Data: 2009-04-16 12:11:27
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    kogutek pisze:

    > Tolerancja przy hartowaniu konkretnego gatunku stali to
    > kilkadziesiąt stopni, przy tworzywach od kilkunastu do kilkudziesięciu.

    Jak będziesz robił miednice z polipropylenu albo innego dziadostwa to i
    owszem, +/-10 stopni. Ale na PP współczesny świat się nie kończy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 24. Data: 2009-04-16 14:18:17
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Byłeś kiedyś w elektrowni?

    Z ciekawosci zapytam gdzie w elektrowni mierzy sie temp. z dokladnoscia
    do 0,01 stopnia, albo 0,1? I po co?

  • 25. Data: 2009-04-16 15:04:09
    Od: "PP" <p...@o...pl>

    > Z ciekawosci zapytam gdzie w elektrowni mierzy sie temp. z dokladnoscia >
    do 0,01 stopnia, albo 0,1? I po co?
    Przykład podałem wyżej, gaz ziemny jak wiadomo jest rozszerzalny, do
    pomiarów jego pobranej objętości sprowadza się ją do objętości w
    temperaturze np. 20 stopni, wartość zupełnie abstrakcyjna ale pewnie bliska
    normom rozliczeniowym, tam gdzie byłem temperatura gazu między zimą a latem
    nie różni się pewnie więcej niż 30 stopni, 0,1 stopnia to już 0,3% zakresu,
    to w pomiarówce jest dużo, druga działka to analiza gazów wylotowych,
    trzecia to "zobojętnianie" produktów spalania ( spalarnia śmieci ), z tego
    co pamiętam tam na kalibrację narzucone były największe wymogi. ŻADEN z
    przetworników ( ciśnienie, temperatura itd. ) nie mógł mieć większej
    odchyłki niż 0,5% zakresu pomiarowego w ŻADNEJ z trzech prób a na niektóre
    było to mniej.

  • 26. Data: 2009-04-16 19:17:29
    Od: "n" <...@o...rs>

    Użytkownik "PP" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Mnie to nie rusza co mierzę, moim zadaniem jest kalibrować przetworniki
    > pomiarowe, kalibrację przeprowadza się wzorcem o klasę lepszym niż badany

    To teraz sprawdź, jaki masz typ przenośnego kalibratora temperatury.
    Sprawdź w jego danych technicznych dokładność i od czego ona zależy, zmienia
    się.
    Pochwal nam się, czy dysponujesz przenośnym kalibratorem o dokładności
    chociaż 0,1 st.C w zakresie klimatu jaki zdarza się w pobliżu owych
    przetworników pomiarowych.
    Potem zastanów się, czy w elektrowni jest stacjonarny, dokładniejszy
    kalibrator temperatur.
    Na koniec zastanów się, który polski Urząd Miar dysponuje przenośnym
    kalibratorem temperatury o pewnej dokładności 0,01 st.C, by mogli Wam zrobić
    wyjazdową usługę.

  • 27. Data: 2009-04-16 19:26:44
    Od: "n" <...@o...rs>

    > co pamiętam tam na kalibrację narzucone były największe wymogi. ŻADEN z
    > przetworników ( ciśnienie, temperatura itd. ) nie mógł mieć większej
    > odchyłki niż 0,5% zakresu pomiarowego w ŻADNEJ z trzech prób a na niektóre

    To pomyśl jaki zakres tych temperatur, ile to jest 0,5% w stopniach
    Celsjusza i na koniec pomyśl jaki tam jest czujnik temperatury, w którym
    miejscu i co on tak naprawdę mierzy.
    Może opowiadasz bajki o ekstremalnych dokładnościach w elektrowniach ?

  • 28. Data: 2009-04-16 19:41:04
    Od: "PP" <p...@o...pl>

> [...]
    > Pochwal nam się, czy dysponujesz przenośnym kalibratorem o dokładności
    > chociaż 0,1 st.C w zakresie klimatu jaki zdarza się w pobliżu owych
    Z typem to mi zadałeś zagadkę, ostatnio robiłem to w listopadzie, kalibrator
    certyfikowany przez holenderski urząd miar, nie pamiętam typu, następnym
    razem spiszę.

    > Potem zastanów się, czy w elektrowni jest stacjonarny, dokładniejszy
    > kalibrator temperatur.
    Nie ma dlatego najmowali do kalibracji firmę zewnętrzną w której pracowałem.

    > Na koniec zastanów się, który polski Urząd Miar dysponuje przenośnym
    > kalibratorem temperatury o pewnej dokładności 0,01 st.C, by mogli
    Oj technologia jest taka że urząd miar wzorcuje kalibratory jeszcze
    dokładniejszym kalibratorem i potem firmy najemne kalibrują czujniki na
    obiektach, czasami jest tego grube setki, urząd by nie wyrobił czasowo.
    Uwaga do pojęcia kalibrator przenośny,,,, waży to tyle że ręce mocno bolą,
    komora pomiarowa ma niezłą masę bo to warunek wiarygodnych pomiarów i po
    rozpoczęciu pomiarów najpierw jest autokalibracja, jak się zacznie to
    kalibrator już nie jest przenośny... :( , po jego przełączeniu znowu
    autokalibracja.....

  • 29. Data: 2009-04-16 19:45:21
    Od: "n" <...@o...rs>

    > swego czasu porownywalem kilka rteciowych i elektronicznych .. trzymalo
    > sie to wszystko z dokladnoscia do 1 stopnia, ale .. rteciowe tez maja duzy
    > rozrzut.

    Laboratoryjny termometr rtęciowy z działką elementarną 0,1 st.C. ma prawo
    mylić się o 0.3 st.C.
    Pospolite chińskie termometry lekarskie nie dorównują dokładnością
    laboratoryjnym rtęciowcom, choć rozdzielczość mogą mieć i 0,01 st.C.
    Marketingowcy nie rozróżniają dokładności od rozdzielczości, bo i po co.
    Zwykły użytkownik nawet nie zastanawia się jak się mierzy termometrem
    dotykowym (jak głęboko ma być wsadzony), ani od czego ta dokładność zależy,
    jaki ma na nią wpływ otoczenie.

  • 30. Data: 2009-04-16 19:48:15

    > Uwaga do pojęcia kalibrator przenośny,,,, waży to tyle że ręce mocno bolą,

    No to chociaż tyle. Ten ma szansę być dokładny.
    Ja miałem na myśli te popularne, wielkością i ciężarem zbliżone do zwykłego
    miernika uniwersalnego.