  • 1. Data: 2009-04-13 07:41:55
    Temat: System FAT32 na kartach SD i uC AVR
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Mam do Was wielką prośbę.
    Czy Może mi ktoś opisać w prosty sposób obsługę systemu plików FAT32
    na kartach SD/MMC z użyciem uC AVR?
    Trochę o tym poczytałem i tak szczerze mówiąc nic nie rozumiem. Każdy
    opisuje po swojemu, nie mam jakiejś jednoznaczności.
    O co w tym chodzi i jak się do tego zabrać?

  • 2. Data: 2009-04-13 09:38:58
    Temat: Re: System FAT32 na kartach SD i uC AVR
    Od: "kk" <...@...pl>

    >O co w tym chodzi i jak się do tego zabrać?

    Chaciałem coś napisać, ale w sumie wszytsko jest już napisane.
    Może zacznij od :

    http://pl.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table

  • 3. Data: 2009-04-13 13:25:25
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Ale tam nie ma nic o tym jak to wygląda od strony fizycznej na takiej
    karcie SD.

  • 4. Data: 2009-04-13 14:19:36
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    slawek7 pisze:
    > Ale tam nie ma nic o tym jak to wygląda od strony fizycznej na takiej
    > karcie SD.

    Na stronie microsoftu jest pełna specyfikacja FAT.
    http://download.microsoft.com/download/1/6/1/161ba51
    2-40e2-4cc9-843a-923143f3456c/fatgen103.doc

    Od strony fizycznej wygląda to tak samo jak na dysku twardym (czytasz i
    zapisujesz dane sektorami).

  • 5. Data: 2009-04-13 14:21:41
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    slawek7 pisze:
    > Ale tam nie ma nic o tym jak to wygląda od strony fizycznej na takiej
    > karcie SD.

    Google u ciebie działa?
    http://si.ae.krakow.pl/~wisniewl/syspl.html
    Jeśli masz wątpliwości co do opisu to weź sobie czystą pamięć SD/MMC i
    otwórz ją w edytorze hex mającym możliwość otwierania urządzeń a nie
    tylko plików. Może to być np AXE ale darmowy jest tylko trial. Podobną
    funkcjonalność ma zdaje się Hackman Hex Editor. Teraz utwórz sobie na
    tej pamięci jakiś katalog i zobacz wpisy do tablicy, potem plik pusty i
    następnie plik z danymi. Wszystko już będziesz wiedział.

    MD

  • 6. Data: 2009-04-13 20:31:55
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    slawek7 pisze:

    > Czy Może mi ktoś opisać w prosty sposób obsługę systemu plików FAT32
    > na kartach SD/MMC z użyciem uC AVR?

    Zainstaluj sobie Nut/OS (www.ethernut.de), tam masz gotowy system plików
    PHAT śmigający na karcie. Zgodny z FAT ale nie trzeba płacić za licencję
    Microsoftowi.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2009-04-13 21:01:26
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Zainstaluj sobie Nut/OS (www.ethernut.de), tam masz gotowy system plików
    > PHAT śmigający na karcie. Zgodny z FAT ale nie trzeba płacić za licencję
    > Microsoftowi.

    MS ma licencje tylko na FAT32, zwykly FAT nie chronia patenty - za pozno
    sie chlopaki zorientowaly, zeby to opatentowac :)

  • 8. Data: 2009-04-13 21:21:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    T.M.F. napisało:

    > MS ma licencje tylko na FAT32, zwykly FAT nie chronia patenty

    W dodatku nie na FAT32 jako taki, tylko na hakerską sztuczkę (zastosowaną
    chyba po raz pierwszy w Windows 95), pozwalającą na obejście ograniczenia
    samego FAT i używanie nazw plików i katalogów dłuższych niż zakładał DOS.
    Jak komuś wystarczą nazwy w formacie 8+3, to mu z tym patentem mogą
    naskoczyć nawet w USA (bo w Europie, to w ogóle nic nie mogą).

    > - za pozno sie chlopaki zorientowaly, zeby to opatentowac :)

    Gdyby się zorientowali wcześniej i opatentowali kiedy było można, to by
    już okres ochrony patentowej minął.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-04-14 05:28:53
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Może zacząłbym od czegoś prostszego.
    Od zapisu i odczytu danych z samej karty SD.
    Ma ktoś z Was sprawdzone procedury wraz z opisem użycia ich na AVR?
    Czym tak naprawdę różni się obsługa kart SD od MMC ze strony uC.
    Czy duże są różnice?

  • 10. Data: 2009-04-14 07:22:16
    Od: Sawik <s...@n...lubie.spamu.invalid>

    On 2009-04-14, slawek7 <s...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Ma ktoś z Was sprawdzone procedury wraz z opisem użycia ich na AVR?
    > Czym tak naprawdę różni się obsługa kart SD od MMC ze strony uC.

    Ostatnio tez musialem zmierzyc sie z tym tematem. Znalazlem kilka ciekawych
    stron:

    http://www.mil.ufl.edu/~chrisarnold/components/micro
    controllerBoard/AVR/avrlib/docs/html/group__mmc.html
    http://www.roland-riegel.de/sd-reader/index.html
    http://www.sxlist.com/techref/ti/msp430/rwsdmmc/mmc.

    Oparlem sie na kodzie z pierwszego linka i zadzialalo wlasciwie od razu
    (probowalem na 2 kartach SD 128MB i 256MB). uC: ATMega644P.

    --
    pozdr.
    Sawik