  • 1. Data: 2022-12-30 17:51:24
    Temat: Czujnik temperatury PT100/1000
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Czujnik na piecu do CWU zrobił mi psikusa i rano nie miałem ciepłej wody
    pod prysznicem. A pytanie mam o punkt widzenia elektronika w tej sprawie.

    Na wyświetlaczu pieca jest wykres temperatur z czujników i widzę że
    popołudniu dnia poprzedniego woda miała około 42C, po czym na wykresie
    jest pionowa kreska poza skalę (>80C), kilka minut później spadek do
    60-kilku, a później już wykres jakby prawidłowo podążał (dynamiką) za
    zużyciem wody. Efekt jest taki, że rano w zbiorniku było 32C, a piec
    widział 47C - dlatego nie załączył grzania wody (set 45C, hist. 5C).

    Pierwsze to wyciągnąłem czujnik z pochwy w zbiorniku i odczyt zaczął
    (prawidłowo) maleć. Ale nie czekając na wynik końcowy, odpiąłem też
    czujnik na około 2 min. Piec prawidłowo rozpoznał i pokazał błąd
    czujnika, po czym wpiąłem go ponownie, umieściłem w zbiorniku
    i...działa. Temperatura pokrywa się z analogowym wskazaniem na zbiorniku.

    Pytanie moje - która czynność właściwie pomogła rozwiązać problem? Czy
    taki czujnik może się "zawiesić" czy to raczej jakiś błąd w
    oprogramowaniu się trafił? A może jakieś wahnięcie napięcia było w sieci
    i taki dziwny efekt? W ciągu 6 lat, taki "incydent" zdarzył mi się drugi
    raz z dokładnie tym samym czujnikiem. Może powinienem go wymienić? Wg
    schematu płyty głównej w piecu, ten czujnik jest opisany "PT100" - czy
    zakup na alle czujnika wyglądającego podobnie, z tą samą wtyczką (JST
    SM2) to dobry pomysł? Widzę że rozrzut cenowy za taki czujnik to od
    kilkunastu zł do kilkuset - stąd moja wątpliwość i chęć zadania pytania
    do takiej błahej sprawy :-P

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-12-30 19:03:26
    Temat: Re: Czujnik temperatury PT100/1000
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 30 Dec 2022 17:51:24 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    >
    > Pytanie moje - która czynność właściwie pomogła rozwiązać problem? Czy
    > taki czujnik może się "zawiesić" czy to raczej jakiś błąd w

    Nie wygladal na jakis mokry?
    A moze dotykal tej pochwy?

    czujnik dwukoncowkowy?
    Jakis chwilowy wzrost rezystancji ... moze cos wlasnie na złączu?
    Ewentualnie jakis zimny lut ...

    Software raczej nie podejrzewam - bo skad naprawa?
    Wyłączałes ten sterownik i włączałes ?

> [...]
    > SM2) to dobry pomysł? Widzę że rozrzut cenowy za taki czujnik to od
    > kilkunastu zł do kilkuset - stąd moja wątpliwość i chęć zadania pytania

    A zmierzyles omomierzem? Warto sie upewnic, czy 100, czy 1000,
    czy jeszcze cos innego.

    Wszelakie uszkodzenia samego czujnika chyba tez mozliwe,
    ale akurat takie w przypadku Pt100 chyba mniej prawdowpodobne.

    J.

  • 3. Data: 2022-12-30 19:38:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

> [...]
    > SM2) to dobry pomysł? Widzę że rozrzut cenowy za taki czujnik to od
    > kilkunastu zł do kilkuset - stąd moja wątpliwość i chęć zadania pytania

    U mnie tanie napylanki pracują po kilka lat w temperaturze ok.250C, przy
    45C powinny być "wieczne". Psują się szybko zwiększając rezystancję.
    Aparat pokazuje wtedy abstrakcyjne temperatury i wyłącza się. Nie ma
    opcji samonaprawy. To, o czym piszesz, wskazuje raczej na jakieś zwisy
    sterownika.

    Paweł

  • 4. Data: 2022-12-30 19:41:02
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Pytanie moje - która czynność właściwie pomogła rozwiązać problem? Czy taki
    Odpięcie czujnika. Dobrze wyczyść złącze i będzie chodzić.
    Wojtek

  • 5. Data: 2022-12-30 21:11:40
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ton4ub$n05l$4@dont-email.me>
    user Mateusz Bogusz pisze tak:

> [...]
    > podążał (dynamiką) za zużyciem wody. Efekt jest taki, że rano w
    > zbiorniku było 32C, a piec widział 47C - dlatego nie załączył

    Zawsze możesz następnym razem zmierzyć PT100 multimetrem.
    Więcej omów to wyższa temperatura. Brudne styki dodają swoje omy.

    45st = 1175 omów

    https://www.sterlingsensors.co.uk/pt100-resistance-t
    able
    https://www.sterlingsensors.co.uk/pt1000-resistance-
    table

    Mam w samochodzie PT1000 od 10 lat i jeszcze działa. Mosiężny bez
    pochwy i o dziwo nie wyżarło jeszcze w nim dziury. Fajnie widać jak
    się przyśpiesza ostro to temp rośnie.

    > Pytanie moje - która czynność właściwie pomogła rozwiązać problem?
    > Czy taki czujnik może się "zawiesić"

    Nie może sie zawiesić, zwykle woda przeżera pochwy, przeżera czujnik,
    pojawia się przeciek, woda dostaje sie do srodka.

    > A może jakieś wahnięcie napięcia było w sieci i taki dziwny efekt?

    Nie

    > W ciągu 6 lat, taki "incydent" zdarzył mi się drugi raz z
    > dokładnie tym samym czujnikiem. Może powinienem go wymienić?

    Pewnie na A. trafi ci się gorszy niż masz. Ale jak jesteś bogaty z domu
    to zapasowy emergency można posiadać ;)

    > Wg schematu płyty głównej w piecu, ten czujnik jest
    > opisany "PT100" - czy zakup na alle czujnika wyglądającego
    > podobnie, z tą samą wtyczką (JST SM2) to dobry pomysł?

    Chyba na razie wstrzymaj konie.

    --
    Piter

    Miłość i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
    https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

  • 6. Data: 2022-12-31 15:22:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 30.12.2022 o 21:11, PiteR pisze:
    [...]
    > Pewnie na A. trafi ci się gorszy niż masz. Ale jak jesteś bogaty z domu
    > to zapasowy emergency można posiadać ;)

    Gorszy znaczy mniej dokładny. W tym zastosowaniu bez znaczenia.
    Kilkanaście złotych.

    Paweł

  • 7. Data: 2022-12-31 17:10:35
    Od: pytający <r...@p...fm>

    Od jednego producenta przemysłowych czujników temperatury opartych na PT100
    słyszałem, że przeszli na czujniki PT100 z napylaną platyną, ponieważ czujniki z
    platyną w postaci drucika potrafiły dostawać przerwy lub w inny sposób zafałszowywać
    pomiary.
    Poniżej przykład PT100 z drucikiem platynowym:
    https://www.sklep.monster.pl/czujnik-temp-pt-100-3x6
    mm-50-500-c,4,41648,29806

  • 8. Data: 2022-12-31 18:23:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:63b0458d$0$447$65785112@news.neostrada.pl>
    user Paweł Pawłowicz pisze tak:

    > W dniu 30.12.2022 o 21:11, PiteR pisze:
    > [...]
    >
    > Gorszy znaczy mniej dokładny. W tym zastosowaniu bez znaczenia.
    > Kilkanaście złotych.

    gorszy mechanicznie

    np odpadną styki pod ciężarem kabla.
    lub obudowa sie pokruszy od ciepła.
    :)

    --

    https://www.youtube.com/watch?v=TNhbeEjlLto

  • 9. Data: 2022-12-31 19:46:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 31.12.2022 o 18:23, PiteR pisze:
    > in <news:63b0458d$0$447$65785112@news.neostrada.pl>

    > gorszy mechanicznie
    >
    > np odpadną styki pod ciężarem kabla.
    > lub obudowa sie pokruszy od ciepła.

    Nigdy mi się to nie zdarzyło. Chociaż rzeczywiście, w tych tanich
    druciki są cieniutkie, trzeba uważać przy lutowaniu aby nie przepalić.

    Paweł

  • 10. Data: 2022-12-31 19:51:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 31.12.2022 o 17:10, pytający pisze:
> [...]
    pomiary.
    > Poniżej przykład PT100 z drucikiem platynowym:

    Z ceny wynika, że to napylanka, te z drucikiem są o rząd droższe.
    Potraktowałem taki czujnik (zepsuty) młotkiem, w środku była maleńka
    napylanka.
    Te z drucikiem są praktycznie nie do zajechania, ale mają dużą
    bezwładność i do niektórych zabawek się nie nadają.

    Paweł