  • 111. Data: 2010-04-09 22:52:43
    Temat: Re: Cyfra VS Analog
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Apr 2010, adam wrote:

    > Ha, gdyby tam siedzieli sami legaliści to byłoby pół biedy ;)

    Myślisz o US czy Sejmie? :)
    Co do Sejmu - jest ciekawy komentarz Marcina Hyły na .rowery
    Polecam w celach dydaktycznych "jak powstaje prawo".

    pzdr, Gotfryd

  • 112. Data: 2010-04-10 11:18:43
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-04-09 09:06, Marx wrote:
    > kupilem EIZO za 400zl poleasingowy. Ostatnio zrobilem upgrade procesora
    > na e5200 (doplacilem 100zl). Komputer trzeba unowoczesniac, bo niestety
    > potrzeby sa coraz wieksze. I nie zgadzam sie ze wystarczy staruszek
    > sprzed piecu lat - wspolczesne strony sa pelne flash, ktory potrafi
    > niezle zajechac procesor.

    Po pierwsze nie rozmawiamy ani o grach, ani o innych zastosowaniach jak
    właśnie flash i wybajerowane strony www. Mało kto użyje komputera stricte
    fotograficznie, a nie sprawdzi poczty, oglądnie strony czy będzie paplał
    na jakimś IM.
    Po drugie: zawuważ, że zmienia się podejście użytkowników - dzisiaj wielu
    otwiera po kilkadziesiąt stron w kartach, masę programów i gdy każdy zżera
    trochę zasobów wymienia się komputer.
    I po trzecie - nawet starszy pięcioletni komputer da sobie świetnie radę w
    większości zastosowań. Chodziło o to, że cena takiego sprzętu jest bardzo
    niska w stosunku do aktualnych komputerów, a możliwości nie tak znów złe.

    > RAWy coraz wieksze. Filmy HD to terazniejszosc.

    Rozsądne wywoływaczki nie pracują na pełnowymiarowych plikach. Dodatkowo
    dzielą sobie priorytety zadań i sprawnie nimi manipulują. Ostatecznie nie
    jest tak źle. Taki bibble np:
    + po wejściu do katalogu wczytuje podglądy wszystkich plików (w tle)
    + po kliknięciu na dany plik jeśli nie ma podglądu wczytywany jest pierwszy
    + po przewinięciu listy plików do miejsca, gdzie nie ma podglądów - to
    miejsce dostaje większy priorytet w zadaniach
    + już na edycji zdjęcia - pracuje się na zmniejszonym obrazu, w razie
    potrzeby (zoom) wymieniany jest podgląd na bardziej szczegółówy, ale
    wykadrowany
    + na sam koniec plik ląduje w kolejce do przetwarzania z niskim
    priorytetem - można edytować dalej zapominając, że coś się już liczy

    O owszem mam szybki komputer, ale mam też małego netbooka i z góry
    spisywałem go na straty w tym zakresie - że za wolny, że nie da sobie
    rady, że jeden nisko taktowany rdzeń i mało pamięci. Podłączyłem go do
    monitora zewnętrznego i wywołałem kilka plików 24Mpix i szybko okazało się
    że byłem w błędzie:
    + różnica w odczuciach przy pracy nad plikiem jest niewielka - owszem
    pewne operacje robione są wolniej i dla przyzwyczajonej do szybkiego osoby
    to widać, ale te kluczowe z najwyższym priorytetem wykonują się
    błyskawicznie (np zmiana parametrów zdjęcia, jedyna róznica była przy
    optymalizacji odszumiania, ale wciąż było to może jedynie z pół sekundy
    dłużej)
    + praca z interfejsem identyczna - po prostu podłączyłem zewnętrzny LCD z
    1920x1200, więc podglądy i całe okno aplikacji było takie samo. Ktoś
    mógłby zarzucić, że na małym mniejszy widok i mniej do liczenia - to
    prawda, ale na 1024x600 ciężko cokolwiek zrobić sensownego.
    + wywoływanie plików z kolejki - to trwa o wiele dłużej i tutaj różnica
    jest znaczna. Szczęśliwie pojedyncze pliki można spokojnie wyczekać, przy
    kilkudziesięciu plikach trzeba już zostawić na chwilę komputer. W tym
    czasie można ustawiać parametry dla kolejnej kolejki lub pisać sobie
    maile, gadać na im czy oglądać nieskomplikowane strony

    W sumie jak wspominałem ogromnie miło zaskoczyłem się pracą z bibble na
    netbooku - jest nieźle i jak widać nie trzeba potężnej machiny do tego by
    wywołac kilka rawów :)

    Co do video - nie znam się, ale podobnie musi pracować na podglądach,
    zawierać optymalizacje. Potem liczenie i tak będzie trwać długo i tu
    owszem szybkość komputera się przyda. Amatorsko jednak nie ma co płakać,
    zawodowcy pewnie i tak nie będą oszczędzać.

    > Najfajniejsze jest to ze madrze wybierajac podzespoly komputera masz
    > mozliwosc rozwoju. Mozesz zmienic procesor, dokupic RAM itp.

    No nie zawsze - często zmieniają się podstawki, sloty i technologie. Ile
    to było różnych już na przestrzeni lat? Rozwój ma swoją cenę czasem i tego
    nie da się uniknąć, dla mnie to zrozumiałe. Jednak kupując komputer
    spodziewam się, że niekoniecznie za kilka lat będzie możliwość jego upgrade.

    > Ale jesli ktos uzywa komputera wylacznie do foto, i moze do gmail, to
    > faktycznie drogo wychodzi.

    No właśnie nieprawda - nie tak znów strasznie źle o ile ktoś rozsądnie z
    komputera korzysta i jest cierpliwy.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 113. Data: 2010-04-10 11:48:24
    Od: "Piotr Sz." <p...@W...com>

    > Ostatni ktoś sprzedawał LPL/JOBO 4500 bez szkieł za ca 4kzł (imo dobra
    > cena).

    Czuje sie posrednio wywolany do tablicy :-)

    Sprzedalem tego JOBO za 4 tys zl i tez uwazam, ze to bardzo przyzwoita cena
    za tej klasy sprzet. Sprzedalem tez duzo wiecej sprzetu analogowego
    (http://szkut.com/fotki/)
    Wogole sprzedaz sprzetu analogowego zostala zainspirowana prostym
    porownaniem: Kupilem EOSa 5DMkII + Shifta 24mm + EF50/1,4 + EF28/2,8. Do
    tego drukarke Canon pro9500 + baryt Ilford GALERY A3+. Porobilem troszke
    fotoek. Wzialem tez na warsztat skany z analoga. Nauka konwersji do
    fotografii cz-b w PSie z wykorzystaniem metod ktorych uzywalem w pracy w
    ciemni to kilkanascie godzin siedzenia przy komputerze.

    WNIOSKI:
    W moim przypadku gdy nie robie powiekszen analogowych wiekszych niz 30x40
    nie mialo sensu utrzymywanie procesu analogowego. Powtarzam - w moim
    przypadku, biorac pod uwage to co i jak robie. Niebagatelnym czynnikiem byly
    tez ramy czasowe jakie moge poswiecic fotografii.
    Obecnie na scianie wisza powiekszenia 30x40 z 4x5" i wydruki z Canona. Nie
    sposob ich odroznic. Tym z Canona poswiecilem jakies 10x mniej czasu.
    Technika praktycznie sie nie rozni od tej ciemniowej a zastosowanie czasowo
    jest o rzad wielkosci szybsze.

    Tu masz jakas "ekranowa" namiastke mojej nauki obrobki cz-b cyfrowo:
    http://szkut.com/syfra/
    Wydrukowane na lekko cieplym barycie wyglada to naprawde dobrze. Monitor
    niestety tego nie odda (zwlaszcza, ze kazdy ogladajacy widzi co innego :-).

    Zeby byla jasnosc: Ja nikogo nie namawiam do porzucenia procesu analogowego.
    Sa rzeczy w ktorych nie da sie dobrze zrobic syfra nawet najlepsza. Ogromne
    znaczenie dla mnie ma (mial) tez "klimat" obrobki analogowej. W przypadku
    mozliwosci poswiecenia odpowiedniej ilosci czasu jest to naprawde wielka
    frajda (bardzo bedzie mi tego brakowalo). Zwlaszcza jak ma sie okazje
    pracowac ze sprzetem z najwyzszej polki. Tego nie da sie podrobic :-)

    Dla mnie duza "wada" samej syfry jest "latwosc" produkowania calej masy
    smieci. Myslenie, ze jak sie zrobi 500 ujec to statystycznie 5 (1%) bedzie
    dobrych nie pozwala sie zbytnio fotograficznie rozwinac. Tutaj wielka pomoca
    jest statyw (i troszke nawykow ze srdniego i wielkiego formatu). Pozwala to
    jakos zaradzic tej "cyfrowej glupawce". Nie zazdroszcze jednak tym, ktorzy
    od syfry rozpoczynaja swoja przygode z fotografia. Bardzo wiele ich omija.
    :-)

    Piotr Sz.
    piotr(@)szkut.com
    www.szkut.com

  • 114. Data: 2010-04-10 14:55:48
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hppmqo$jif$1@inews.gazeta.pl>,
    dominik nabazgrał:
> [...]
    > [...]
    > + praca z interfejsem identyczna - po prostu podłączyłem zewnętrzny LCD z

    Masz netbooka z DVI, czy też ogromną tolerancję na artefakty (w tym
    szczególnie nieostrość)?

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    A o ACTA cichutko

  • 115. Data: 2010-04-10 15:08:16
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia 10 Apr 2010 14:55:48 GMT, l...@l...localdomain napisał(a):

    > W poście <hppmqo$jif$1@inews.gazeta.pl>,
    > dominik nabazgrał:
    >
    > Masz netbooka z DVI, czy też ogromną tolerancję na artefakty (w tym
    > szczególnie nieostrość)?

    Nie wszystkie wykazują nieostrość na analogowym łączu, poza tym są netbooki
    z HDMI.

    "Dar jest błogosławieństwem ofiarodawcy"

  • 116. Data: 2010-04-10 16:19:06
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-04-10 16:55, l...@l...localdomain wrote:
    > Masz netbooka z DVI,

    A widziałeś takiego z DVI? Taki port w tak małym komputerze nie ma sensu,
    nowe owszem mają hdmi lub dp i te już są ok.

    > czy też ogromną tolerancję na artefakty (w tym
    > szczególnie nieostrość)?

    Nie idźmy w stronę absurdów, bo zaraz dojdziemy do przekonania, że dawniej
    na CRT z wtyczką vga nie dało się czegokolwiek oglądać :-)

    Na ostrość przy 60Hz nie narzekałem. Wpatrując się był niewielki szum, ale
    kolory i reszta całkiem ok. Podłączałem bardzo krótkim, a pancernym
    kabelkiem dvi z przejściówką na vga.

    Owszem - na crt wraz z nawet niezłą kartą graficzną (matrox parhelia)
    ostrość leciała ogromnie głównie po zwiększeniu
    rozdzielczości/częstotliwości. Osobiście za optimum przy tej karcie i crt
    24 calowym uznawałem 1820x1440 (czy jakoś tak) przy 90Hz. Przy 60Hz
    całkiem ostro to było nawet przy 2048x1536, ale wiadomo - migało to ogromnie.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 117. Data: 2010-04-10 16:24:01
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Sat, 10 Apr 2010 18:19:06 +0200, dominik napisał(a):

> [...]
    >
    > Nie idźmy w stronę absurdów, bo zaraz dojdziemy do przekonania, że dawniej
    > na CRT z wtyczką vga nie dało się czegokolwiek oglądać :-)

    To nie jest absurd, jakość samych wyjść DSUB czasem woła o pomstę...

    "Krocz naprzód, mężny światłości synu
    A te sedesy w kolorze jaśminu
    Skąpanego w bladej poświacie miesiąca
    Znajdziesz tam, kędy wiedzie strzała gorejąca!"

  • 118. Data: 2010-04-10 16:35:19
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <186v41q6rrwkg.1hf16pn2z5b4j$.dlg@40tude.net>,
    Andrzej Libiszewski nabazgrał:

    > To nie jest absurd, jakość samych wyjść DSUB czasem woła o pomstę...

    Dla przykładu ja jeszcze nie widziałem komputera przenośnego
    dającego obraz dobrej jakości na wyjściu analogowym przy
    rozdzielczości powyżej 1024x768...

  • 119. Data: 2010-04-10 17:10:51
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-04-10 18:35, l...@l...localdomain wrote:
    > Dla przykładu ja jeszcze nie widziałem komputera przenośnego
    > dającego obraz dobrej jakości na wyjściu analogowym przy
    > rozdzielczości powyżej 1024x768...

    Specjalnie dla was sprawdziłem to na swoim asusie eee 901.
    Ostrość jest jak dla mnie bez różnicy w stosunku do hdmi, sprawdzałem na
    lagom przy testach na inwersje pikseli. Przy braku tak pstrokatych wzorków
    (na których wychodzą problemy z zegarem i fazą) obraz jest nie do
    odróżnienia. Sprawdziłem też kilka zdjęć z mniej lub bardziej
    kontrastowymi elementami i wciąż wyraźnej różnicy nie ma.

    Przy okazji mile mnie zaskoczyło to, że najnowszy bios + sterownik był w
    stanie wyciągnąć również 1024x600 + 1920x1200 => kiedyś pamiętam, że
    krzyczało mi komunikatami, że tak dobrze to to nie ma i przy dwóch
    monitorach to do 1440x900 czy jakoś tak.

    Wątpię, że ten asus jest jakimś wyjątkiem, raczej pomyślcie czy problem
    nie tkwi napewno w badziewiastych kabelkach video, bo może właśnie tak
    jest i dlatego macie słabe wyniki. Byćmoże mój monitor coś dodaje od
    siebie jeszcze - ale tego niestety nie wiem i się nie dowiem. W każdym
    razie netbooka po tym teście zacząłem traktować jako całkiem użyteczny
    komputerek w zastępstwo.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 120. Data: 2010-04-10 18:51:49
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-04-09 09:06:11 +0200, Marx <M...@n...com> said:

    > wspolczesne strony sa pelne flash, ktory potrafi niezle zajechac procesor.

    Eee tam. To się może bardzo szybko zmienić i z flasha nic nie zostanie.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam