  • 1. Data: 2009-03-01 18:43:46
    Temat: Co o E-510 mysli uzytkownik starego Pentaksa?:)
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Nie chce wywolac kolejnej wojny:) - ot, takie luzne spostrzezenia.

    Olek wpadl w moje rece przypadkowo - pewien market sprzedawal w swietnej
    cenie egzemplarz z gablotki i... nie moglem sie oprzec. Na codzien uzywam
    Pentaksa *ist DL2 (jeden z poprzednikow kasetki, zdaje sie, ze z ta sama
    matryca), wiec (chwilowa) przesiadka na E-510 to przejscie ze skrajnosci w
    skrajnosc (oba sa bardzo dopracowane, ale w rozny sposob). Gabaryty
    aparatow sa podobne (oba to malenstwa o wymiarach Pentaksa K-m), rozni sie
    za to ergonomia. Olka wygodniej sie trzyma, ma tez nieco szybsze menu (i
    duzo bogatsze! - choc to akurat mnie nie obchodzi, bo to samo moge zrobic
    w wygodniejszy sposob przy wywolywaniu RAW) oraz lepszy dostep do czesto
    uzywanych opcji - odpowiadaja za to kierunki d-pada (w Pentaksie jest tak
    samo, ale wczesniej trzeba wcisnac Fn). Za to wlacznik jest bardzo
    niewygodny, BARDZO brakuje tez dodatkowego, gornego LCD (glowny jest
    przeciez o niebo mniej czytelny i niepotrzebnie pozera prad). Wizjer...
    coz - malenstwo z niewygodnym wyswietlaczem umieszczonym po prawej
    stronie. Co ciekawe obraz w wizjerze Olka jest cieplejszy, niz w
    Pentaksie. Olympus ma wyraznie szybszy AF (szczegolnie w kiepskim
    swietle), ale... wydaje mi sie, ze jest on mniej celny - czasem potwierdza
    zle ustawiona ostrosc; w Pentaksie zdarza sie to duzo rzadziej. Wrazenie
    robi szybkostrzelnosc - migawka otwiera sie natychmiast po docisnieniu
    spustu (w Pentaksie czuc minimalne opoznienie), lustro "klapie" duzo
    delikatniej i nie wywoluje drgan aparatu. Czuc tez obecnosc szybszego
    procka - wszelkie operacje (chocby wyswietlenie podgladu) zajmuja wyraznie
    mniej czasu. LV to bajer - brakuje AF z detekcja kontrastu (wiem, w
    nowszych modelach juz jest), co wprowadza duze opoznienia przy robieniu
    zdjec, live histogram dziala na pierwszy rzut oka tak sobie, bardzo
    brakuje tez mozliwosci odchylania wyswietlacza.
    A jakosc zdjec? Wywolywarka dolaczona przez Olympusa jest kiepska i
    zasobozerna, wiec sciagnalem triala PSE i dopiero on pokazal, na co stac
    10-pikselowa matryce LiveMOS. Zakres dynamiki wydaje sie byc porownywalny
    ze starym DL2, z... niewielka przewaga tego ostatniego. Z szumami jest
    podobnie, znow mala przewage zdaje sie miec DL2 (szczegolnie, jesli
    usuniemy w procesie wywolywania szum wielobarwny). Stabilizacja spisuje
    sie mocno tak sobie - myslalem, ze bedzie skuteczniejsza (jest gorzej, niz
    w znanych mi kompaktach), w dodatku jest glosna (a moze cos jest nie tak z
    moim egzemplarzem?). Z drugiej strony w Pentaksie bez stabilizacji bez
    trudu robie z reki zdjecia przy 1/8 sek i ekwiwalencie 27 mm. W przypadku
    JPEG Olek ma przewage, choc jego soft bardzo lubi przepalac jasniejsze
    fragmenty zdjecia (w RAW problem nie istnieje). Troche zawiodl mnie tak
    chwalony kitowy obiektyw - pal licho, ze ma dosc wystajaca przednia
    soczewke, plastikowy bagnet i mocno wysuwajacy sie przy zwiekszaniu
    ogniskowej "dziob". Dosc dobrze skorygowano w nim beczke/poduche
    (dodatkowo zdaje sie, ze firmowy soft koryguje te wady w procesie
    wywolywania), ale... samo szklo jest stosunkowo malo ostre - zdjecia
    robione lekko przymknietym pentaksowym kitem maja minimalnie wieksza ilosc
    detali, mimo nizszej rozdzielczosci aparatu (6mpix kontra 10mpix).
    Oczekiwalem, ze bedzie inaczej. Slowem - chyba zostane przy Pentaksie. :)

    k,