    From: AS <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co lepiej do domku - TN-C-S czy TT?
    Date: Sun, 12 Apr 2009 11:14:07 +0200
    Sender: a...@a...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Podłączenia PE nie kwestionuję. Moje pytanie dotyczyło, czy mam
    > podłączyć kabel PEN z sieci do szyny uziemiającej i tym samym stworzyć
    > instalację TN-C-S z uziemionym punktem rozdziału (prawie jak TN-S) czy
    > nie podłączać i mieć instalację TT.

    > Innego zdania są tysiące ofiar powstałych w skutek awarii instalacji
    > TN-C. Przepisy zabraniają stosowania TN-C w domu! To, że TN-C jest na
    > słupach wynika z oszczędności - nikt nie będzie ciągnął pięciu
    > przewodów, gdy może dać cztery, ale w domu trzeba z TN-C zrobić albo
    > TN-C-S albo TT i pytam które rozwiązanie jest lepsze.

> [...]
    Ja tam wolę jak przewód neutralny, ma potencjał lokalnej ziemi, więc na
    pewno punkt rozdziału połączyłbym z szyną uziemiającą.
    TN-C było skuteczniejsze (powodowało szybsze wyłączenie obwodu - chyba
    że się uszkodziło) w czasach gdy o różnicówkach nikt nie myślał i tylko
    pod warunkiem prawidłowego wykonania instalacji gwarantującej trwałe
    (nie aluminiowe i nie mostek z osobnego kawałka przewodu) połączenie z
    przewodem PEN i zastosowaniu bezpieczników o takiej wartości nominalnej,
    by w przypadku przebicia do uziemionej obudowy odbiornika one a nie
    instalacja ulegały przepaleniu. Ale to już historia rodem z PRLu.
    Pozdrawiam

    AS