  • 21. Data: 2009-04-13 21:24:01
    Temat: Re: Co lepiej do domku - TN-C-S czy TT?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote in message
    news:gs09ja$lou$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > U mnie nic takiego nie bylo. Ciekawe czy to lokalne zwyczaje zalezne od
    > ZE, czy jest to jakos regulowane ustawowo/rozporzadzeniem. Kiedy
    > zglaszales do ZE? Ja jakies 3 lata temu.

    Pierwsze jakieś 8 lat temu w STOENie, drugie ze trzy lata temu, trzecie
    przed paroma miesiącami, oba w ZEWT-Wołomin

    > W sumie to co piszesz jest o tyle dziwne, ze ZE nie ma najmniejszej
    > mozliwosci w ingerencje w instalacje uzytkownika - wiec jak moze cos
    > wymagac?

    Ale zwróć uwagę, że ZE nie ingeruje w instalację jako taką, on Ci jedynie
    narzuca sposób zbudowania złącza, czyli punktu styku ich instalacji z twoją,
    zresztą nawet nie tyle go narzuca, co samodzielnie stawia, a Ty się tam masz
    jedynie przyłączyć w sposób narzucony pzrez nich choćby konstrukcją tego
    miejsca. Układ ochrony p/porażeniowej z kolei również właściwie wynika z
    zewnętrznych warunków zależnych od ZE.
    A że w "warunkach" jest obowiązek stosowania wyłączników RP i
    p/przepięciowych? Jedno wynika z nadrzędnych przepisów, a od drugiego
    zapewne można się odwołać, z tym że ZE zaraz podsunie do podpisu klauzulę
    mówiącą, że w takim razie nie biorą odpowiedzialności za szkody wyrządzone
    przez przepięcia w sieci.

    J.

  • 22. Data: 2009-04-14 06:31:03
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > Doboru systemu ochrony przed porażeniami w instalacji nie dokonuje ZE
    > tylko PROJEKTANT n zlecenie odbiorcy.
    > Projektant ponosi pełną odpowiedzialność za dokonany wybór.
    > Jeżeli w przyłączeniówce nie siedzą "BARANY" to powin o tym wiedzieć.

    To po jaką cholerę w warunkach przyłączenia masz napisane jaki jest układ pracy
    sieci niskiego napięcia?

    Jeżeli odbiorca projektuje sobie swoją stację transformatorową i jest
    przyłączany na średnim napięciu, to projektant ustala w jakim układzie ma
    pracować sieć niskiego napięcia.

    Jeżeli natomiast obiekt jest przyłączany do sieci niskiego napięcia to system
    ochrony przeciwporażeniowej powinien być taki sam jak dla reszty sieci.

  • 23. Data: 2009-04-14 17:16:27
    Od: "Ryjek" <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zbyszek" napisał w wiadomości::
    > To po jaką cholerę w warunkach przyłączenia masz napisane jaki jest układ
    > pracy
    > sieci niskiego napięcia?

    Nalezy rozróżniać sien Nn będąca w gestii ZE od instalacji odbiorcy, za
    którą odpowiada odbiorca.
    Pytanie zadane na początku brzmiało czy lepiej TNC-S czy TT w domku.
    Norma dopuszcza pod pewnymi warunkami wykonanie wydzielonej instalacji TT
    zasilanej z sieci TNC.
    Autor wątku chciał się dowiedzieć jaki układ w instalacji będzie lepszy.
    Raczej się nie dowiedział z tej dyskusji.

  • 24. Data: 2009-04-14 18:45:49
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > Pytanie zadane na początku brzmiało czy lepiej TNC-S czy TT w domku.
    > Norma dopuszcza pod pewnymi warunkami wykonanie wydzielonej instalacji TT

    No i zasadnicze pytanie Czy instalacja kolegi będzie spełniała te pewne
    warunki stawiane przez normę aby zastosować instalację TT.
    I czy przeciętny pan projektant jest w stanie to w projekcie wyliczyć?

    PS
    Jeśli mozna prosić to podaj numer normy, która o tym mówi.

  • 25. Data: 2009-04-14 21:19:53
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Ryjek" <p...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Autor wątku chciał się dowiedzieć jaki układ w instalacji będzie lepszy.
    > Raczej się nie dowiedział z tej dyskusji.

    Bo udzielenie jednoznacznej informacji nie jest możliwe bez konsultacji z
    miejscowym ZE.
    ZE określa w warunkach przyłacza konkretny rodzaj ochrony i taki musi on być
    jaki zostanie wyznaczony przez ZE.
    Oczywiście dla użytkownika najlepszym układem ochronnym jest TN-C-S, jednak
    nie zawsze jest możliwość wykonania takiego układu ochronnego, ze względu na
    problemy techniczne ze strony ZE.
    Wyobraźmy sobie, że dom podłączony jest do rozdzilni bardzo długą linią, a w
    okolicy znajdują się duże urządzenia energetyczne powodujące przepływ dużych
    prądów błądzących, które w przypadku podwójnego uziemienia linii zasilającej
    mogą zakłócać tę instalację i powodować duże wahania napięcia.
    Dlatego też udzielenie jednoznacznej informacji "tak jest lepiej, zrób tak"
    nie jest możliwe.
    Poza tym trzeba też pamiętać, ze do wykonania projektu przyłącza oraz
    instalacji elektrycznej trzeba posiadać uprawnienia budowlane w zakresie
    projektowania instalacji elektrycznych.

  • 26. Data: 2009-04-15 09:11:04
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Ryjek" <p...@c...pl> napisał w wiadomości
    > Autor wątku chciał się dowiedzieć jaki układ w instalacji będzie lepszy.
    > Raczej się nie dowiedział z tej dyskusji.

    Sieci zrobiona 30 lat temu.
    Są starzy odbiorcy którzy mają w domu skrzynki bezpiecznikowe bez różnicówki
    a przewodem ochronnym jest dla nich
    przewód zerowy podłączony w gniazdku do kołka ochronnego krótkim mostkiem.
    A więc TNC w sieci i w domu.

    Dlaczego ZE nie pozwoli nowo przyłączanym na TT ? Ano dlatego bo TNC musi
    być co jakiś czas uziemiany aby przewód zerowy nie miał zbyt wysokiego
    potencjału względem ziemi. W układzie TT przewód zerowy jest przewodem
    roboczym i może występować potencjał względem ziemi. Uziemiamy tylko przewód
    ochronny i nie mostkujemy z zerowym. Wszyscy starzy odbiorcy mogliby mieć
    potencjał na przewodzie ochronnym w swoich gniazdkach przy niedostatecznym
    uziemieniu przewodu zerowego w swojej skrzynce.
    W układzie TNC S uziemiamy przewód ochronny ale także zerowy na listwie
    przed licznikiem Tu następuje rozdział zerowego z ochronnym. Nie pojawi się
    więc ryzyko wysokiego potencjału na przewodzie zerowym w sieci a i przewód
    ochronny spełniać bedzie swoją funkcję w domu.
    Dlatego ja uważam że prośba o porade jaką mam zrobic sieć w domu jest bez
    sensu bo zalezy tylko od ZE.

    Marek

  • 27. Data: 2009-04-15 18:31:50
    Od: "Ryjek" <p...@c...pl>

    Użytkownik "marko1a" napisał w wiadomości:
    > Dlatego ja uważam że prośba o porade jaką mam zrobic sieć w domu jest bez
    > sensu bo zalezy tylko od ZE.

    Jestem pełen podziwu dla waszej bezgranicznej wiary w ZE.
    Większość eksploatowanych obecnie budynków powstała przed 1994 rokiem i
    miała instalacje na zerowaniu lub uziemieniu.
    Po zmianie przepsów w latach 9 tych jak za dotknięciem różdżki nagle sieci
    zasilające przeistoczyły sie w sieci TNC lub (baardzo rzadko) w TT.
    Przy czym ze strony ZE nie było żadnych modernizacji. Znam wiele przypadków,
    praktycznie z całej Polski, gdy właściciel lokalu z instalacją na uziemieniu
    dowiadywał się z waruków ZE na zwiększenie mocy , że sieć zasilająca pracuje
    w układzie TNC.

    Co do potencjału przewodu zerowego - na stacjach zwłaszcza w terenach
    wiejskich występują bardzo duże asymetrie obciążenia.
    Prądy w przewodach zerowych sięgają nawet kilkudziesięciu A. Który ZE w
    ramach prac eksploatacyjnych robi pomiary tego prądu?

  • 28. Data: 2009-04-16 06:59:01
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Jestem pełen podziwu dla waszej bezgranicznej wiary w ZE.

    To nie jest wiara w ZE. Niestety z nimi dyskusji nie ma. Monopol

    Wydaje mi się że jednak robią.

    Marek