  • 11. Data: 2009-04-12 19:08:40
    Temat: Re: Co lepiej do domku - TN-C-S czy TT?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com> wrote:

    > ale w domu stosować go nie wolno. W zależności od połączenia z
    > domową
    > siecią 5-przewodową dostajemy TN-C-S albo TT.

    Wszystko się zgadza, jesli spojrzymy na instalację całościowo,
    będzie to TNCS. Ale umowa z ZE będzie dotyczyła tego, co w domu (nie
    wnikając w szczegóły), a tam, jesli to co za złączem potraktujemy
    jako nieznane medium "dostarczające prąd", będzie po prostu TN-S i
    tyle. I zapewne tak będzie to traktowała wspomniana umowa (a raczej
    nie umowa, tylko wcześniej wydane "warunki przyłączenia", na które
    późniejsza umowa będzie się powoływać), będzie tam stało jak byk, że
    instalacja taka a nie inna, przyłącze, złącze wykonane tak a nie
    inaczej - takie rzeczy są tam dość szczegółowo precyzowane.

    J.

  • 12. Data: 2009-04-12 20:09:52
    Od: "Ryjek" <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jarek P."napisał :
> [...]
    > instalacja taka a nie inna, przyłącze, złącze wykonane tak a nie inaczej -
    > takie rzeczy są tam dość szczegółowo precyzowane.

    Zakład Energetyczny nie ma prawa określać sposobu wykonaia instalacji
    w domu. Może wymagać jedynie aby była bezpieczna i zgodna z normami.
    Za instalacje w obiekcie odpowiada PROJEKTANT, który ja projektuje
    i WYKONAWCA za wykonanie jej zgodnie z projektem.
    Jeżeli projekt wykonuje pracownik Energetyki to i tak
    jest to jego indywidualna odpowiedzialność.
    Warto o tym pamiętać bo w zakładach pracują różni "fachowcy".

  • 13. Data: 2009-04-12 21:11:17
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Ryjek <p...@c...pl> wrote:

    > Zakład Energetyczny nie ma prawa określać sposobu wykonaia
    > instalacji
    > w domu.

    Owszem, ma. Oczywiście nie będzie tu chodziło o określanie
    szczegółów tejże instalacji, ale jej ogólny układ narzuci Ci jak
    najbardziej, od tego wręcz będą się zaczynały wydane ci Warunki i
    nie będzie to miało nic wspólnego z projektem instalacji, który na
    etapie wydawania warunków nie jest potrzebny do niczego. Możesz
    oczywiście się z nimi nie zgodzić i ich po prostu nie przyjąć,
    odwoływać się, twoje prawo...
    To działa bardzo prosto: Ty zgłaszając sie do ZE wypełniasz "Wniosek
    o wydanie warunków przyłączeniowych". I na tym etapie podajesz im
    TYLKo co chcesz przyłączyć i jakie obciążenie planujesz. W
    odpowiedzi zaś dostajesz owe "Warunki", w których ZE określa krótko
    i zwięźle pod jakimi warunkami Cię przyłączy. Warunków tychże będzie
    sporo i będzie jasno stwierdzone, które będą leżały po czyjej
    stronie. Część owych warunków ZE bowiem wystawi... samemu sobie i to
    te właśnie często bywają najbardziej bolesne dla inwestora, bowiem
    wpis "ZE wykona linię napowietrzną średniego napięcia [...], stację
    transformatorową [...]" w tłumaczeniu na nasze mówi mniej więcej
    tyle, co: "prąd pewnie kiedyśtam będzie, ale paaanie...".
    Oczywiście, będzie tam wstawiona data wykonania tych inwestycji, ale
    wraz z zapisem, że może ona ulec zmianie z takich czy innych
    powodów.
    Wracając do tematu jednak, będą tam też punkty mówiące w sposób
    jednoznaczny, jak masz wykonać przyłącze, jakie dać zabezpieczenia
    przed i zalicznikowe, jak i gdzie je zabudować, jaką linię
    zasilającą położyć, oraz w jakim systemie będzie pracowała ta sieć.
    I podpisując z ZE umowę godzisz się na te warunki, amen, jeśli
    zrobisz inaczej, po prostu nie odbiorą Ci instalacji.

    J.

  • 14. Data: 2009-04-13 09:31:53
    Od: "Ryjek" <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał :
    > I podpisując z ZE umowę godzisz się na te warunki, amen, jeśli zrobisz
    > inaczej, po prostu nie odbiorą Ci instalacji.

    Z całym szacunkiem, ale zgodnie z prawem ZE określa jedynie ogólne warunki.
    Jeżeli ZE określiłby sposób wykonania instalacji to w konsekwencji musiałby
    ją odbierać i za nia odpowiadać. Nie znam ZE w Polsce,
    który chciałby odpowiadac za instalację odbiorcy.
    Wręcz przeciwnie. Wystarczy zapytać w dowolmyn regionie kogokolwiek
    kto zwrócił sie do ZE o odszkodowania za spalone urządzenia
    (np. w wyniku przepięcia czy wyładowania atmosferycznego).
    Są pracownicy w ZE, którzy "na fuchę" chcą sobie dorobić
    i to oni wmawiają, że wszystko zależy od ZE. Oczywiście na etapie
    przyłączenia.
    Bo jak później jest jakies roszczenie do ZE to często ci sami ludzie mówią
    co innego.
    Na szczęście dla nas w każdym ZE są również uczciwi fachowcy z uprawnieniami
    budowlanymi
    (są chyba w większości), którzy podejmując sie wykoania instalacji mówią
    uczciwie co i jak.
    Warto wiedzieć jak jest według prawa, bo praktykę tworzy każdy z nas.
    Kiedy jest dobrze to dobrze ale kiedy jest źle wtedy liczą się przepisy i
    dokumenty.

  • 15. Data: 2009-04-13 09:53:05
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Ryjek <p...@c...pl> wrote:

    > Z całym szacunkiem, ale zgodnie z prawem ZE określa jedynie ogólne
    > warunki.

    Wszystko się zgadza. Układ połączeń (TT czy TN-S) to własnie "ogólny
    warunek".

    J.

  • 16. Data: 2009-04-13 12:37:01
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Czy na podstacjach nie ma przypadkiem  zabezpieczenia i na wypadek
    > upalenia PEN taki linia jest wyłączana automatycznie.
    Niestety czegoś takiego nie ma i nie będzie !!!

    > Jeżeli ZE wymaga w tqojej okolicy TN C S to raczej nikt nie dokona odbioru
    > instalacji TT w twoim domu.

    Dokładnie ZE wydał ci warunki i w tych warunkach określił system ochrony
    przeciwporażeniowej. TT bądź TN.

    Jeśli uda ci się ich przekonać, że chcesz zamiast TN mieć TT to znaczy, że w ZE
    siedzą w przyłączeniówce "BARANY".

    ZE nie ingeruje w twoją instalację ale do ZE zgłasza ją uprawniona osoba i ona
    bierze odpowiedzialność za wykonanie instalacji zgodnie z warunkami
    technicznymi wydanymi przez ZE.

  • 17. Data: 2009-04-13 19:04:39
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Wszystko się zgadza. Układ połączeń (TT czy TN-S) to własnie "ogólny
    > warunek".

    Nie wiem na ile to ogolna zasada ale u mnie ZE nic nie okreslal. W
    szczegolnosci przy zawieraniu umowy dawalem im blankiet wypelniony przez
    mojego pomiarowca w ktorym bylo napisane jaki mam uklad i ze moja
    instalacja jest zgodna z projektem i prawidlowo wykonana. ZE w ogole nie
    obchodzilo co idzie od ich skrzynki i nic mi nie narzucal. Zreszta
    zupelnie slusznie - to nie ich odpowiedzialnosc.

  • 18. Data: 2009-04-13 19:10:00
    Od: "Ryjek" <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zbyszek" napisał w wiadomości:

    > Jeśli uda ci się ich przekonać, że chcesz zamiast TN mieć TT to znaczy, że
    > w ZE
    > siedzą w przyłączeniówce "BARANY".
    Z całym szacunkiem ale najpierw poczytaj sobie przepisy a potem sie
    wypowiadaj.
    W Rozporządzeniu "systemowym" w par. 8 ust.1 pkt. 15 jest wyraźnie
    zapisane, że warunki przyłączenia
    określają " dane i informacje dotyczące sieci niezbędne w celu doboru
    systemu ochrony przed porażeniami
    w instalacji lub sieci podmiotu, którego instalacje lub sieci będą
    przyłączane".
    Doboru systemu ochrony przed porażeniami w instalacji nie dokonuje ZE
    tylko PROJEKTANT n zlecenie odbiorcy.
    Projektant ponosi pełną odpowiedzialność za dokonany wybór.
    Jeżeli w przyłączeniówce nie siedzą "BARANY" to powin o tym wiedzieć.

  • 19. Data: 2009-04-13 19:19:16
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    T.M.F. <t...@n...mp.pl> wrote:

    > Nie wiem na ile to ogolna zasada ale u mnie ZE nic nie okreslal.

    A u mnie wszystkie trzy "warunki" z jakimi miałem do czynienia, od
    określenia systemu ochrony p-por sie niemalże zaczynały. I podobnie
    bardzo szczegółowo precyzowały, jak ma być wykonany punkt styku
    zawierający rozdział moje/ich (typ szafki, rodzaj i typ
    zabezpieczeń, rodzaj przewodu z którego ma być wykonana WLZ,
    koniecznośc stosowania ochronników p/przepięciowych i wyłączników RP
    i tym podobne).

    J.

  • 20. Data: 2009-04-13 20:58:43
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > rodzaj przewodu z którego ma być wykonana WLZ, koniecznośc stosowania
    > ochronników p/przepięciowych i wyłączników RP i tym podobne).

    U mnie nic takiego nie bylo. Ciekawe czy to lokalne zwyczaje zalezne od
    ZE, czy jest to jakos regulowane ustawowo/rozporzadzeniem. Kiedy
    zglaszales do ZE? Ja jakies 3 lata temu.
    W sumie to co piszesz jest o tyle dziwne, ze ZE nie ma najmniejszej
    mozliwosci w ingerencje w instalacje uzytkownika - wiec jak moze cos
    wymagac?