  • 1. Data: 2007-04-16 19:16:44
    Temat: C.d. Gminny Internet itd.
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    http://biznes.onet.pl/0,1520129,wiadomosci.html

    ci TP=FT potrafi sie ustawic jakby nie patrzec.

    Jak zwykle kto inny zaplaci a kto inny bedzie beneficjentem.

    D.

  • 2. Data: 2007-04-16 19:30:09
    Temat: Re: C.d. Gminny Internet itd.
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Sied@r napisał(a):

    > http://biznes.onet.pl/0,1520129,wiadomosci.html
    >
    > ci TP=FT potrafi sie ustawic jakby nie patrzec.
    >
    > Jak zwykle kto inny zaplaci a kto inny bedzie beneficjentem.

    W komunikacie papowskim brakuje dużo z oryginału. Pozwalam sobie wkleić
    całość.

    Cel

    1. Celem projektu Małopolska Sieć Szerokopasmowa (MSS) jest zapewnienie
    do końca 2012 roku dostępu do usług szerokopasmowych dla 90% gospodarstw
    domowych w Województwie Małopolskim.
    Stan obecny
    2. Obecnie około 335 tysięcy gospodarstw domowych w Małopolsce nie ma
    możliwości uzyskania szerokopasmowego dostępu do Internetu. Oznacza to
    zagrożenie wykluczeniem cyfrowym dla 31% małopolskich gospodarstw
    domowych. Według informacji operatorów, inwestycje w sieć stacjonarną na
    terenach nie objętych obecnie dostępem szerokopasmowym (najczęściej
    obszary słabo zaludnione, górskie lub zamieszkałe przez ludność o
    niskich dochodach) nie mają uzasadnienia ekonomicznego. W ten sposób
    mieszkańcy tych terenów nie mogą korzystać z nowoczesnych usług
    szerokopasmowych, a przez to są zagrożeni wykluczeniem cyfrowym.

    Koncepcja projektu

    3. Projekt zakłada budowę przez Województwo Małopolskie na terenach
    zagrożonych wykluczeniem cyfrowym, zgodnie z zasadą neutralności
    technologicznej, infrastruktury teleinformatycznej uzupełniającej
    istniejące, należące do różnych operatorów, zasoby i tworzącej
    regionalną sieć szkieletową. Inwestycje będą co do zasady koncentrować
    się na budowie sieci światłowodowej, tak aby przybliżyć lokalizację
    węzłów optycznych sieci do użytkownika końcowego bez dublowania
    istniejących traktów światłowodowych.
    4. Powstała w ramach projektu sieć będzie otwarta dla wszystkich
    zainteresowanych przedsiębiorców telekomunikacyjnych dostarczających
    usługi szerokopasmowe bezpośrednio użytkownikom końcowym, tj.
    mieszkańcom, firmom i instytucjom Małopolski. W ten sposób podmioty
    komercyjne będą mogły budować własne sieci dostępowe na terenach
    dotychczas dla nich nieatrakcyjnych inwestycyjnie.
    5. Budowana infrastruktura będzie w pierwszej kolejności obejmować
    elementy pasywne, które są niezbędne do instalacji i działania
    szerokopasmowej sieci internetowej, takie jak: kanalizacja
    teletechniczna, przewody, światłowody, maszty, studnie czy lokalizacje
    węzłów telekomunikacyjnych.
    6. Zakres inwestycji będzie określany dla każdego z powiatów z osobna i
    będzie zależeć od wyliczonych wskaźników dokumentujących poziom
    nieopłacalności inwestycji na warunkach komercyjnych.
    7. Właścicielem wybudowanej w ramach projektu infrastruktury będzie
    Województwo Małopolskie.
    8. W drodze przetargu zostanie wyłoniony operator infrastruktury,
    którego zadaniem będzie zarządzanie wybudowaną infrastrukturą publiczną
    i/lub operowanie na niej, a w szczególności:
    a) utrzymywanie, konserwacja i naprawa zarządzanej infrastruktury,
    b) świadczenie usług telekomunikacyjnych dla operatorów sieci
    dostępowych/dostawców usług na potrzeby połączenia sieci dostępowych z
    siecią krajową,
    c) udostępnianie na przejrzystych i równych dla wszystkich zasadach
    zarządzanej infrastruktury operatorom sieci dostępowych i dostawcom
    usług szerokopasmowych dla mieszkańców i instytucji Małopolski. Zasady
    te, a zwłaszcza stosowane opłaty, będą ustalane przy założeniu nie
    osiągania znaczącego zysku netto.
    9. Operator infrastruktury nie będzie dostarczał usług klientom końcowym.

    Skutek wdrożenia

    10. Zakłada się, że realizacja projektu zachęci operatorów do
    inwestowania w rozwój sieci dostępowej - w szczególności w lokalne pętle
    abonenckie.
    11. W efekcie minimum 90% gospodarstw domowych i 100% przedsiębiorstw w
    województwie będzie miało zagwarantowany dostęp o prędkości transmisji
    co najmniej 6 Mbit/s do użytkownika (download) oraz 1 Mbit/s od
    użytkownika (upload).
    12. Prowadzone równolegle do omawianego projektu działania (wydaje się,
    że najbardziej odpowiednim rozwiązaniem będzie tutaj zastosowanie
    technologii radiowych, np. WiMAX)) powinny zapewnić pozostałym
    gospodarstwom domowym (najwyżej 10%) dostęp o prędkości 1 Mbit/s ,,do
    użytkownika" i 128 kbit/s ,,od użytkownika".

    Budżet projektu

    13. Projekt realizowany będzie przez Województwo Małopolskie. Budżet
    projektu, w przeważającej mierze oparty o środki funduszy europejskich
    (PO IŚ, MRPO) wyniesie 50 mln euro (z tego na dofinansowanie z EFRR
    przypada ok. 42,5 mln euro, a na wkład własny województwa - około 7,5
    mln euro).
    14. Zakłada się, że środki porównywalne z całkowitym budżetem projektu
    zostaną zainwestowane przez operatorów komercyjnych w rozwój sieci
    komplementarnych do budowanych ze środków publicznych. Odpowiednie
    zapisy znajdą się w porozumieniach, które będą zawarte z
    zainteresowanymi współpracą przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.
    Etapy wdrażania projektu
    15. Projekt realizowany będzie etapowo. W 2007 roku będą prowadzone
    prace przygotowawcze (m.in. audyt obecnego stanu infrastruktury
    szerokopasmowej, studium wykonalności). Od roku 2008 r. rozpocznie się
    właściwa realizacja inwestycji.
    16. Projekt zrealizowany będzie do końca 2012 roku.

    Rola partnerów zewnętrznych

    17. Kluczowym czynnikiem determinującym powodzenie projektu jest
    współpraca ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. W pierwszym rzędzie
    są to operatorzy i przedsiębiorcy telekomunikacyjni posiadający
    infrastrukturę szerokopasmową lub świadczący usługi szerokopasmowe dla
    mieszkańców Małopolski. Dzięki uzgadnianiu z nimi zakresu rzeczowego
    koniecznej rozbudowy sieci, uniknie się budowy infrastruktury
    powielającej istniejące lub planowane przez operatorów zasoby.
    Interwencja województwa, współfinansowana ze środków unijnych, będzie
    obejmować obszary, na których inwestycje są dla firm telekomunikacyjnych
    nieopłacalne.
    18. Zasady współpracy z zainteresowanymi podmiotami przy rozwijaniu
    sieci szerokopasmowej w Małopolsce, a w szczególności koordynacji
    przedsięwzięć z operatorami planującymi inwestowanie w sieć dostępową,
    zostaną zawarte w listach intencyjnych oraz porozumieniach.
    19. Istotne znaczenie dla powodzenia projektu będzie miała również
    współpraca Województwa Małopolskiego z jednostkami samorządu
    terytorialnego, na których terenach będą prowadzone inwestycje. Jej
    zasady, obejmujące m.in. określenie działań ułatwiających prowadzenie
    inwestycji, zostaną zapisane w listach intencyjnych zawieranych między
    Województwem Małopolskim i właściwymi samorządami.

    M.

  • 3. Data: 2007-04-16 19:40:46
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Maciej Bebenek napisał(a):

> [...]
    > zagrożenie wykluczeniem cyfrowym dla 31% małopolskich gospodarstw
    > domowych. Według informacji operatorów, inwestycje w sieć stacjonarną na

    jak ktoś chce manipulować - to zgodnie z zasadami należy MIESZAĆ
    JEDNOSTKI, żeby 90% "miało internet" (czyli dużo), bo teraz 335 tysięcy
    "nie ma" internetu (czyli też BARDZO dużo).
    Ogólnie ma się wrażenie, że będzie super.

    Ale zaraz po tym jest informacja, że 31% jest wykluczonych, czy te
    335tys to jest tylko 31%, zatem licząc od końca:

    90% będzie miało na końcu, teraz ma (100-31)% czyli teraz ma JUŻ 69%(!)

    Czyli ... ta budowa ma na celu zapewnienie internetu jedynie 29%
    gospodarstw woj. małopolskiego, (bo reszta albo już ma, albo i tak sie
    nie zmieści w końcowych 90% pokrycia)

    wojtek

  • 4. Data: 2007-04-16 19:42:21
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    crazy bejbi napisał(a):

    > Czyli ... ta budowa ma na celu zapewnienie internetu jedynie 29%
    > gospodarstw woj. małopolskiego, (bo reszta albo już ma, albo i tak sie
    > nie zmieści w końcowych 90% pokrycia)

    moja pomyłka, oczywiście inwestycja będzie dla 90-69, czyli 21% gospodarstw.

    wojtek

  • 5. Data: 2007-04-16 20:35:04
    Od: kulek <k...@p...onet.pl>

    Maciej Bebenek napisał(a):

> [...]
    > inwestycji, zostaną zapisane w listach intencyjnych zawieranych między
    > Województwem Małopolskim i właściwymi samorządami.

    i jeżeli zrealizują ten pomysł zgodnie z założeniami, to tylko gratulować.

  • 6. Data: 2007-04-16 20:43:41
    Od: "Bohdan" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek"

    > 1. Celem projektu Małopolska Sieć Szerokopasmowa (MSS) jest zapewnienie do
    > końca 2012 roku dostępu do usług szerokopasmowych dla 90% gospodarstw
    > domowych w Województwie Małopolskim...............

    Czyli "Usługa dostepu szerokopasmowego" w 2012 r. będzie to usługa
    umożliwiająca przesył TVoDSL (bez HDTV), a nie jak dziś >144kb/s.

    Bohdan

  • 7. Data: 2007-04-16 20:51:27
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Bohdan napisał(a):
    > Użytkownik "Maciej Bebenek"

    > Czyli "Usługa dostepu szerokopasmowego" w 2012 r. będzie to usługa
    > umożliwiająca przesył TVoDSL (bez HDTV), a nie jak dziś >144kb/s.

    Nie pytaj się mnie, tylko swojego marszałka ;)

    M.

  • 8. Data: 2007-04-16 21:20:39
    Od: "Bohdan" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek"

    > Nie pytaj się mnie, tylko swojego marszałka ;)

    Ja nie pytam - tylko podsumowałem "projekt" ;-)
    Bohdan

  • 9. Data: 2007-04-16 22:17:55
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Mon, 16 Apr 2007 21:16:44 +0200, Sied@r wrote:

    > http://biznes.onet.pl/0,1520129,wiadomosci.html
    > ci TP=FT potrafi sie ustawic jakby nie patrzec.
    > Jak zwykle kto inny zaplaci a kto inny bedzie beneficjentem.

    ponieważ żyjemy w IV RP, NALEŻY powołać komisje na której czele chętnie
    stane, której celem będzie sprawdzenie czy aby celowe było podpisanie
    umowy z będącą w rękach francuzkich firmą a nie na przykład z CyfroNetem

    --
    futszaK
    0601061867

  • 10. Data: 2007-04-16 22:55:17
    Od: Waldemar Fraś <w...@n...ekrakow.net>

    futszaK napisał(a):

    > ponieważ żyjemy w IV RP, NALEŻY powołać komisje na której czele chętnie
    > stane, której celem będzie sprawdzenie czy aby celowe było podpisanie
    > umowy z będącą w rękach francuzkich firmą a nie na przykład z CyfroNetem

    Dokładnie! Który już zresztą eksploatuje sieć miejską, z której korzysta
    miasto a także inne firmy/instytucje. Także myślę, że powinien, jak mówi
    futszaK, zająć się tym cyf-kr, gdyż nie jest komercyjny przez co nie
    będzie raczej możliwości robienia aż tak wielkich przekrętów.

    Poza tym nie wiem czy dobrze doczytałem ale operator nie będzie mógł
    świadczyć usług klientom końcowym, więc teoretycznie jest ok (ale
    naturalnie orange już będzie mógł, więc TPSA coś sobie przykombinuje).

    --
    pozdrawiam
    Waldemar Fraś