  • 11. Data: 2016-11-12 22:44:25
    Temat: Re: Back EMF
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-11 o 22:50, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Taki pomiar jak najbardziej mówi o obrotach silnika. W momencie gdy PWM
    > ma "przerwę" silnik nie jest zasilany ale nadal się kręci zamieniając
    > się w prądnicę, której napięcie wyjściowe jest zależne od obrotów.
    > Pomiar prądu bardziej mówi o momencie obrotowym.

    Wiem o tym, tyle że ze względu na przepięcia pomiar nadal nie jest
    trywialny, a On szukam prostych rozwiązań.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 12. Data: 2016-11-12 22:44:58
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-11 o 23:39, Paweł Pawłowicz pisze:

    > National Semiconductor Application Note 292, jest tam sterownik silnika
    > w oparciu o pomiar "pomiędzy impulsami PWM".
    Powodzenia.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 13. Data: 2016-11-12 22:51:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-11-12 o 22:44, janusz_k pisze:

    > Powodzenia.

    Spóźniłeś się ;-)
    Zrobiłem to jakieś 20 lat temu. Z małym silniczkiem z przekładnią
    działało fajnie, z wiertarką do PCB już nie za bardzo. Wtedy znalazłem
    TPIC2101, używam do dziś :-)

    P.P.

  • 14. Data: 2016-11-13 17:13:27
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-12 o 22:51, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Spóźniłeś się ;-)
    > Zrobiłem to jakieś 20 lat temu. Z małym silniczkiem z przekładnią
    > działało fajnie, z wiertarką do PCB już nie za bardzo. Wtedy znalazłem
    > TPIC2101, używam do dziś :-)
    No właśnie :) wszystko zależy od silnika i wymaganej dokładności
    regulacji, dla byle jakiej działa.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 15. Data: 2016-11-13 17:32:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-11-13 o 17:13, janusz_k pisze:

    > No właśnie :) wszystko zależy od silnika i wymaganej dokładności
    > regulacji, dla byle jakiej działa.

    A w tej kwestii wątkotwórca bardzo dba o to, aby nie udzielić
    jakiejkolwiek informacji :-) Nie wiemy jaki silnik, na jakie napięcie,
    jakie będą prądy, jaka jest indukcyjność uzwojeń, jakie obroty, jaki
    charakter obciążenia...
    P.P.

  • 16. Data: 2016-11-13 20:35:36
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 13.11.2016 o 17:32, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > jakiejkolwiek informacji :-) Nie wiemy jaki silnik, na jakie napięcie,
    > jakie będą prądy, jaka jest indukcyjność uzwojeń, jakie obroty, jaki

    Wypraszam sobie ;)
    Napisałem z czego to zasilam i jaki scalak to steruje - to wszystko
    wyjaśnia.
    Właściwie dla mnie tematu już nie ma. Back EMF wymaga za dużo nakładów
    jak na ten projekt. Zastosowałem póki co silniczek z większym
    przełożeniem i zadowalam się jedną prędkością.
    Będę jeszcze robił próby z silnikiem krokowym, który paradoksalnie
    uprości sterowanie i do tego wyjdzie taniej.

    --
    Mirek.

  • 17. Data: 2016-11-13 21:13:04
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-13 o 20:35, Mirek pisze:

> [...]
    > Będę jeszcze robił próby z silnikiem krokowym, który paradoksalnie
    > uprości sterowanie i do tego wyjdzie taniej.

    To Ci się tak tylko wydaje, krokowiec potrafi gubić kroki, ciekaw jestem
    jak to wykryjesz :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 18. Data: 2016-11-14 13:11:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
    >kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego

    A czestotliwosc jaka ?
    IMO - przyjdzie wylaczyc zasilanie na dosc dlugo, zanim sie prady
    ustabilizuja.

    Dzialalo to dosc dobrze (stabilizatory do magnetofonow, czasem
    gramofonow) w rozwiazaniu analogowym - ale tam trzeba bylo odjac
    spadek spowodowany pradem

    U=SEM+I*R => SEM=U-I*R.

    >A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
    >otwarte drzwi?

    enkoder dodac ?

    J.

  • 19. Data: 2016-11-14 21:16:40
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 14.11.2016 o 13:11, J.F. pisze:
    > Dzialalo to dosc dobrze (stabilizatory do magnetofonow, czasem
    > gramofonow) w rozwiazaniu analogowym - ale tam trzeba bylo odjac spadek
    > spowodowany pradem

    No działało super... ale kilka magnetofonów doprowadzało mnie do szału:
    co parę dni albo godzin obroty się zmieniały o pewien poziom
    (nieznacznie, jednak nawet moje niezbyt muzykalne ucho to drażniło), po
    czym znowu nie wiadomo kiedy wracały do normy.
    Próbowałem to wytłumaczyć pogorszeniem się izolacji między blaszkami
    komutatora, ale dziś nie jestem pewien.

    > U=SEM+I*R => SEM=U-I*R.

    No właśnie, czyli mógłbym mierzyć uśrednione napięcie i uśredniony prąd
    i przeliczać... albo mierzyć napięcie, kiedy prąd nie płynie -
    teoretycznie zaraz po wyłączeniu klucza ale nie wiem na ile jest tu
    istotna indukcyjność.

    --
    Mirek.

  • 20. Data: 2016-11-14 21:30:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

> [...]
    > po czym znowu nie wiadomo kiedy wracały do normy.
    > Próbowałem to wytłumaczyć pogorszeniem się izolacji między blaszkami

    Pamiętam jeden magnetofon kasetowy, który miał silnik z mechanicznym
    regulatorem odśrodkowym. Takm jak w maszynie parowej. Albo nawet nie
    to, bo był on dwustanowy -- przy określonej prędkości styki rozwierały
    opornik szeregowy. Trudno powiedzieć jaki to miało wpływ na jakość dźwięku,
    bo tak ogólnie z tego sprzęta ledwie co było słychać.

    --
    Jarek