-
1. Data: 2016-11-11 14:15:18
Temat: Back EMF
Od: Mirek <i...@z...adres>
Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
małym współczynniku wypełnienia.
Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby
dwustopniową regulację prędkości.
--
Mirek.
-
2. Data: 2016-11-11 16:21:51
Temat: Re: Back EMF
Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
> Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
> PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
> małym współczynniku wypełnienia.
> Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
> Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
> uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
> kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
> A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
> otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby
> dwustopniową regulację prędkości.
TPIC2101 Texasa. Ale prawo-lewo będziesz musiał dorzeźbić.
P.P.
-
3. Data: 2016-11-11 16:51:03
Temat: Re: Back EMF
Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>
W dniu 11.11.2016 o 14:15, Mirek pisze:
> Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
> PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
> małym współczynniku wypełnienia.
> Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
> Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
> uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
> kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
> A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
> otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby
> dwustopniową regulację prędkości.
>
Witam
Czym sterujesz tego L293D ? Jakimś AVR-em? Sprzętowy PWM to raczej nie
problem, bo zazwyczaj timer używany do PWM ma też możliwość zgłoszenia
przerwania, w którym możesz obsłużyć pobranie próbki przez ADC. Niektóre
uC mają nawet możliwość sprzętowego wyzwalania pomiaru ADC przez timer.
Pomiar najlepiej robić jak najpóźniej od wyłączenia prądu (czyli w sumie
zaraz przed włączeniem), bo zaraz po wyłączeniu indukcyjność uzwojeń
będzie mocno "dzwonić" samoindukcją.
--
Pozdrawiam
Grzegorz
-
4. Data: 2016-11-11 17:32:14
Temat: Re: Back EMF
Od: Mirek <i...@z...adres>
W dniu 11.11.2016 o 16:51, Grzegorz Kurczyk pisze:
> Czym sterujesz tego L293D ? Jakimś AVR-em?
Na razie attiny13. Nie ma nic do roboty oprócz wpisania wartości PWM.
To może mierzyć ciągle i wybrać najniższą wartość?
Jest jeszcze problem z zasilaniem: mam w tej chwili zasilanie z 4-ech
NiCd, attiny przez diodę i 1000 mikro - inaczej mi się resetował przy
starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...
--
Mirek.
-
5. Data: 2016-11-11 20:57:44
Temat: Re: Back EMF
Od: janusz_k <J...@o...pl>
W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
> Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
> PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
> małym współczynniku wypełnienia.
> Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
> Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
> uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
> kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
A najlepiej to czujnik na silniku.
--
Pozdr
Janusz_K
-
6. Data: 2016-11-11 21:00:58
Temat: Re: Back EMF
Od: janusz_k <J...@o...pl>
W dniu 2016-11-11 o 17:32, Mirek pisze:
> W dniu 11.11.2016 o 16:51, Grzegorz Kurczyk pisze:
ciach
> starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...
Po co? Masz przecież w procku nap ref 1,1V do ADC,
wystarczająco stabilne.
--
Pozdr
Janusz_K
-
7. Data: 2016-11-11 22:50:25
Temat: Re: Back EMF
Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>
W dniu 11.11.2016 o 20:57, janusz_k pisze:
> W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
>> Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
>> PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
>> małym współczynniku wypełnienia.
>> Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
>> Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
>> uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
>> kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
> Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
> średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
> A najlepiej to czujnik na silniku.
>
>
Taki pomiar jak najbardziej mówi o obrotach silnika. W momencie gdy PWM
ma "przerwę" silnik nie jest zasilany ale nadal się kręci zamieniając
się w prądnicę, której napięcie wyjściowe jest zależne od obrotów.
Pomiar prądu bardziej mówi o momencie obrotowym.
--
Pozdrawiam
Grzegorz
-
8. Data: 2016-11-11 23:06:51
Temat: Re: Back EMF
Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>
W dniu 11.11.2016 o 17:32, Mirek pisze:
> W dniu 11.11.2016 o 16:51, Grzegorz Kurczyk pisze:
>
>> Czym sterujesz tego L293D ? Jakimś AVR-em?
>
> Na razie attiny13. Nie ma nic do roboty oprócz wpisania wartości PWM.
> To może mierzyć ciągle i wybrać najniższą wartość?
> Jest jeszcze problem z zasilaniem: mam w tej chwili zasilanie z 4-ech
> NiCd, attiny przez diodę i 1000 mikro - inaczej mi się resetował przy
> starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...
>
Z tego co pamiętam w attiny13 TIMER0 ma dwa rejestry COMPARE OCR0A i
OCR0B. Jednym generujesz PWM, a drugim ustawiasz moment przerwania
uruchamiającego pomiar ADC. Do regulacji obrotów będziesz musiał
zaprogramować jakiś prosty regulator PID (choć w tym przypadku wystarczy
PI lub nawet sam człon proporcjonalny).
--
Pozdrawiam
Grzegorz
-
9. Data: 2016-11-11 23:11:46
Temat: Re: Back EMF
Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>
P.S. Zerknąłem do dokumentacji attin13 i on ma nawet sprzętowe
wyzwalanie ADC przez rejestry OCR0A lub OCR0B czyli wystarczy obsłużyć
przerwanie zakończenia przetwarzania przez ADC
--
Pozdrawiam
Grzegorz
-
10. Data: 2016-11-11 23:39:08
Temat: Re: Back EMF
Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>
W dniu 2016-11-11 o 20:57, janusz_k pisze:
> W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
>> Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
>> PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
>> małym współczynniku wypełnienia.
>> Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
>> Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
>> uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
>> kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
> Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
> średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
> A najlepiej to czujnik na silniku.
National Semiconductor Application Note 292, jest tam sterownik silnika
w oparciu o pomiar "pomiędzy impulsami PWM".
P.P.