  • 1. Data: 2016-11-11 14:15:18
    Temat: Back EMF
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jest sobie silniczek sterowany z L293D. Na wejścia ENABLE podawany jest
    PWM. Problemem jest oczywiście uzyskanie stabilnych niskich obrotów przy
    małym współczynniku wypełnienia.
    Można podłączyć bieguny silnika pod ADC i mierzyć różnicowo napięcie.
    Pytanie teraz jak to należy robić? Mierzyć pomiędzy impulsami PWM i
    uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
    kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
    A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
    otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby
    dwustopniową regulację prędkości.

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2016-11-11 16:21:51
    Temat: Re: Back EMF
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-11-11 o 14:15, Mirek pisze:
> [...]
    > A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
    > otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby

    TPIC2101 Texasa. Ale prawo-lewo będziesz musiał dorzeźbić.

    P.P.

  • 3. Data: 2016-11-11 16:51:03
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 11.11.2016 o 14:15, Mirek pisze:
> [...]
    > A może jest gotowy scalak do takiego rozwiązania a ja próbuję wyważać
    > otwarte drzwi? Muszę mieć sterowanie prawo. lewo. stop i choćby

    Witam
    Czym sterujesz tego L293D ? Jakimś AVR-em? Sprzętowy PWM to raczej nie
    problem, bo zazwyczaj timer używany do PWM ma też możliwość zgłoszenia
    przerwania, w którym możesz obsłużyć pobranie próbki przez ADC. Niektóre
    uC mają nawet możliwość sprzętowego wyzwalania pomiaru ADC przez timer.
    Pomiar najlepiej robić jak najpóźniej od wyłączenia prądu (czyli w sumie
    zaraz przed włączeniem), bo zaraz po wyłączeniu indukcyjność uzwojeń
    będzie mocno "dzwonić" samoindukcją.

    Grzegorz

  • 4. Data: 2016-11-11 17:32:14
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 11.11.2016 o 16:51, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Czym sterujesz tego L293D ? Jakimś AVR-em?

    Na razie attiny13. Nie ma nic do roboty oprócz wpisania wartości PWM.
    To może mierzyć ciągle i wybrać najniższą wartość?
    Jest jeszcze problem z zasilaniem: mam w tej chwili zasilanie z 4-ech
    NiCd, attiny przez diodę i 1000 mikro - inaczej mi się resetował przy
    starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2016-11-11 20:57:44
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > uśrednić, mierzyć w konkretnym momencie (np, tuż przed początkiem
    > kolejnego impulsu?) - sprawa się komplikuje jeśli używam sprzętowego PWM.
    Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
    średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
    A najlepiej to czujnik na silniku.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 6. Data: 2016-11-11 21:00:58
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-11 o 17:32, Mirek pisze:
    > W dniu 11.11.2016 o 16:51, Grzegorz Kurczyk pisze:
    ciach

    > starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...
    Po co? Masz przecież w procku nap ref 1,1V do ADC,
    wystarczająco stabilne.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 7. Data: 2016-11-11 22:50:25
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 11.11.2016 o 20:57, janusz_k pisze:
    > Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
    > średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
    > A najlepiej to czujnik na silniku.

    Taki pomiar jak najbardziej mówi o obrotach silnika. W momencie gdy PWM
    ma "przerwę" silnik nie jest zasilany ale nadal się kręci zamieniając
    się w prądnicę, której napięcie wyjściowe jest zależne od obrotów.
    Pomiar prądu bardziej mówi o momencie obrotowym.

    Grzegorz

  • 8. Data: 2016-11-11 23:06:51
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 11.11.2016 o 17:32, Mirek pisze:

> [...]
    > NiCd, attiny przez diodę i 1000 mikro - inaczej mi się resetował przy
    > starcie silniczka. Do ADC pasowało by zasilanie stabilizowane...

    Z tego co pamiętam w attiny13 TIMER0 ma dwa rejestry COMPARE OCR0A i
    OCR0B. Jednym generujesz PWM, a drugim ustawiasz moment przerwania
    uruchamiającego pomiar ADC. Do regulacji obrotów będziesz musiał
    zaprogramować jakiś prosty regulator PID (choć w tym przypadku wystarczy
    PI lub nawet sam człon proporcjonalny).

    Grzegorz

  • 9. Data: 2016-11-11 23:11:46
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    P.S. Zerknąłem do dokumentacji attin13 i on ma nawet sprzętowe
    wyzwalanie ADC przez rejestry OCR0A lub OCR0B czyli wystarczy obsłużyć
    przerwanie zakończenia przetwarzania przez ADC

    Grzegorz

  • 10. Data: 2016-11-11 23:39:08
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-11-11 o 20:57, janusz_k pisze:
    > Taki pomiar nadal Ci nic nie mówi na temat obrotów, możesz mierzyć
    > średni prąd, jak przekroczy jakiś próg znaczy że silnik stoi.
    > A najlepiej to czujnik na silniku.

    National Semiconductor Application Note 292, jest tam sterownik silnika
    w oparciu o pomiar "pomiędzy impulsami PWM".

    P.P.