    From: Mirek <i...@z...adres>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Back EMF
    Date: Mon, 14 Nov 2016 21:16:40 +0100

    W dniu 14.11.2016 o 13:11, J.F. pisze:
    > Dzialalo to dosc dobrze (stabilizatory do magnetofonow, czasem
    > gramofonow) w rozwiazaniu analogowym - ale tam trzeba bylo odjac spadek
    > spowodowany pradem

    No działało super... ale kilka magnetofonów doprowadzało mnie do szału:
    co parę dni albo godzin obroty się zmieniały o pewien poziom
    (nieznacznie, jednak nawet moje niezbyt muzykalne ucho to drażniło), po
    czym znowu nie wiadomo kiedy wracały do normy.
    Próbowałem to wytłumaczyć pogorszeniem się izolacji między blaszkami
    komutatora, ale dziś nie jestem pewien.

    > U=SEM+I*R => SEM=U-I*R.

    No właśnie, czyli mógłbym mierzyć uśrednione napięcie i uśredniony prąd
    i przeliczać... albo mierzyć napięcie, kiedy prąd nie płynie -
    teoretycznie zaraz po wyłączeniu klucza ale nie wiem na ile jest tu
    istotna indukcyjność.

    --
    Mirek.