  • 1. Data: 2013-09-12 14:29:31
    Temat: Autotransformator - definicja parametrow
    Od: f...@i...pl

    Czesc,

    mam autotransformator regulowany szczotkowy. Dane z tabliczki znamionowej to:
    Napiecie wejsciowe: 400VAC
    Moc: 50kVA
    Napiecie wyjsciowe: 0-430VAC
    Prad wyjsciowy: 117A

    I tu pytanie: czy mam prawo pobrac z niego 117A przy dowolnym polozeniu szczotek?

    Pzdr,
    Maciek

  • 2. Data: 2013-09-12 21:25:44
    Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 12.09.2013 14:29, f...@i...pl pisze:
> [...]
    > Prad wyjsciowy: 117A
    >
    > I tu pytanie: czy mam prawo pobrac z niego 117A przy dowolnym polozeniu szczotek?

    Prosta matematyka, pomińmy cosinusy fi i inne duperele: 117*430=50310,
    przy niższym napięciu będzie tylko mniejsza moc, ale te 117A możesz
    ciągnąć nawet przy ustawionym 1V na wyjściu - pod warunkiem, że
    impedancja wyjściowa samego trafa jest na tyle mała, że przy małym
    napięciu wydusisz z niego taki prąd.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2013-09-12 21:51:46
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    Tak

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2013-09-13 12:45:19
    Od: f...@i...pl

    W dniu czwartek, 12 września 2013 21:25:44 UTC+2 użytkownik Jakub Rakus napisał:
> [...]
    >
    > ciągnąć nawet przy ustawionym 1V na wyjściu - pod warunkiem, że
    >
    > impedancja wyjściowa samego trafa jest na tyle mała, że przy małym

    I ja tak uwazam. Natomiast producent tegoz trafa probuje przeforsowac swoja
    interpretacje: 117 tak, ale tylko przy maksymalnym napieciu wyjsciowym. W polowie -
    polowa, w cwierci - cwierc :)
    Spotkal sie moze ktos z takim sposobem definiowania pradu wyjsciowego autotrafa?

    Pzdr,
    Maciek

  • 5. Data: 2013-09-13 13:16:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Rakus napisał:

> [...]
    >wyjsciowym. W polowie - polowa, w cwierci - cwierc :)
    >Spotkal sie moze ktos z takim sposobem definiowania pradu wyjsciowego

    Gwoli scislosci - jak masz na wyjsciu 1V i 117A, to z "dolnej" czesci
    uzwojenia plynie 116,7A, a z "gornej" 0,3A.
    A jak masz ustawione na polowe, to z obu polowek plynie po 58.5A.

    I teraz pytanie - uzwojenie zaprojektowane na 117A, czy na 60A ?
    Przy autotrafie np 220/110V mozna miec watpliwosci.

    Tu ... przy 399V rozklad bedzie odwrotny, czyli gorna czesc uzwojenia
    musi te 117A wytrzymac.
    Spodziewalbym sie ze cale wytrzymuje, ale kto wie ...

    Jeszcze jedna sprawa ze uzwojenie grzeje tych 117A ... ale to tylko
    drobna czesc calego uzwojenia. Byc moze wtedy moze wytrzymac wiecej.
    Co prawda jak rozlozone na torodzie to nadal grzeje lokalnie, wiec nie
    powinno miec znaczenia.

    J.

  • 6. Data: 2013-09-13 15:08:22
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-13 12:45, f...@i...pl pisze:

    > I ja tak uwazam. Natomiast producent tegoz trafa probuje przeforsowac swoja
    interpretacje: 117 tak, ale tylko przy maksymalnym napieciu wyjsciowym. W polowie -
    polowa, w cwierci - cwierc :)

    Według mnie źle uważasz. Bo powyższe jest prawdziwe, jeśli 117A to byłby
    prąd zwarcia tego transformatora.

    Ja myślę, że 117A to nie jest prąd zwarcia, tylko prąd maksymalnego
    obciążenia termicznego. Jeśli by wówczas przyjąć, że prąd zwarcia wynosi
    np. 500A, wówczas jesteś w stanie ciągnąć 117A aż do 117/500=23%
    napięcia maksymalnego. Dopiero poniżej tego napięcia trafo wpada w stan
    zwarcia i prąd jest ograniczony impedancją uzwojeń (pomijając niektóre
    szczegóły oczywiście, bo np. z uwagi na zmienną długość uzwojeń X=f(U).)

  • 7. Data: 2013-09-19 15:48:27
    Od: f...@i...pl

    Zrobilem troche pomiarow i sprawa wyglada tak:
    prad zwarciowy dla szczotek w polowie zakresu (przekladnia zwojowa rowna 0,5) to 67A
    (1). Impedancja wyjsciowa w tym punkcie to 0,5Ohm plus uwaga... 12mH (3,6Ohm).
    I jak to sie ma do deklaracji o pradzie nominalnym 117A?

    Maciek

  • 8. Data: 2013-09-19 15:50:25
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-19 15:48, f...@i...pl pisze:
> [...]
    67A (1). Impedancja wyjsciowa w tym punkcie to 0,5Ohm plus uwaga... 12mH (3,6Ohm).
    > I jak to sie ma do deklaracji o pradzie nominalnym 117A?

    Zmierz prąd zwarciowy dla nastawy 90%. Powinno wyjść około 117A
    (zakładając liniowość prądu względem napięcia).

  • 9. Data: 2013-09-19 16:01:42
    Od: f...@i...pl

    > Zmierz prąd zwarciowy dla nastawy 90%. Powinno wyjść około 117A

    Byc moze. Ale.. mam regulator o pradzie znamionowym 117A, ktorego impedancja
    wyjsciowa osiaga wartosc 3,6Ohm, a prad zwarciowy jest nizszy od nominalnego przez
    blisko polowe zakresu regulacji (od 6% do 60%). Czy cos tu aby nie jest nie tak?

    Maciek