-
1. Data: 2013-09-12 14:29:31
Temat: Autotransformator - definicja parametrow
Od: f...@i...pl
Czesc,
mam autotransformator regulowany szczotkowy. Dane z tabliczki znamionowej to:
Napiecie wejsciowe: 400VAC
Moc: 50kVA
Napiecie wyjsciowe: 0-430VAC
Prad wyjsciowy: 117A
I tu pytanie: czy mam prawo pobrac z niego 117A przy dowolnym polozeniu szczotek?
Pzdr,
Maciek
-
2. Data: 2013-09-12 21:25:44
Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>
W dniu 12.09.2013 14:29, f...@i...pl pisze:
> Czesc,
>
> mam autotransformator regulowany szczotkowy. Dane z tabliczki znamionowej to:
> Napiecie wejsciowe: 400VAC
> Moc: 50kVA
> Napiecie wyjsciowe: 0-430VAC
> Prad wyjsciowy: 117A
>
> I tu pytanie: czy mam prawo pobrac z niego 117A przy dowolnym polozeniu szczotek?
>
> Pzdr,
> Maciek
>
Prosta matematyka, pomińmy cosinusy fi i inne duperele: 117*430=50310,
przy niższym napięciu będzie tylko mniejsza moc, ale te 117A możesz
ciągnąć nawet przy ustawionym 1V na wyjściu - pod warunkiem, że
impedancja wyjściowa samego trafa jest na tyle mała, że przy małym
napięciu wydusisz z niego taki prąd.
--
Pozdrawiam
Jakub Rakus
-
3. Data: 2013-09-12 21:51:46
Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
Od: janusz_k <J...@o...pl>
Tak
W dniu 12.09.2013 o 14:29 <f...@i...pl> pisze:
> Czesc,
>
> mam autotransformator regulowany szczotkowy. Dane z tabliczki
> znamionowej to:
> Napiecie wejsciowe: 400VAC
> Moc: 50kVA
> Napiecie wyjsciowe: 0-430VAC
> Prad wyjsciowy: 117A
>
> I tu pytanie: czy mam prawo pobrac z niego 117A przy dowolnym polozeniu
> szczotek?
>
> Pzdr,
> Maciek
>
--
Pozdr
Janusz
-
4. Data: 2013-09-13 12:45:19
Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
Od: f...@i...pl
W dniu czwartek, 12 września 2013 21:25:44 UTC+2 użytkownik Jakub Rakus napisał:
> Prosta matematyka, pomińmy cosinusy fi i inne duperele: 117*430=50310,
>
> przy niższym napięciu będzie tylko mniejsza moc, ale te 117A możesz
>
> ciągnąć nawet przy ustawionym 1V na wyjściu - pod warunkiem, że
>
> impedancja wyjściowa samego trafa jest na tyle mała, że przy małym
>
> napięciu wydusisz z niego taki prąd.
I ja tak uwazam. Natomiast producent tegoz trafa probuje przeforsowac swoja
interpretacje: 117 tak, ale tylko przy maksymalnym napieciu wyjsciowym. W polowie -
polowa, w cwierci - cwierc :)
Spotkal sie moze ktos z takim sposobem definiowania pradu wyjsciowego autotrafa?
Pzdr,
Maciek
-
5. Data: 2013-09-13 13:16:44
Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik napisał w wiadomości grup
W dniu czwartek, 12 września 2013 21:25:44 UTC+2 użytkownik Jakub
Rakus napisał:
>> Prosta matematyka, pomińmy cosinusy fi i inne duperele:
>> 117*430=50310,
>> przy niższym napięciu będzie tylko mniejsza moc, ale te 117A możesz
>> ciągnąć nawet przy ustawionym 1V na wyjściu - pod warunkiem, że
>> impedancja wyjściowa samego trafa jest na tyle mała, że przy małym
>> napięciu wydusisz z niego taki prąd.
>I ja tak uwazam. Natomiast producent tegoz trafa probuje przeforsowac
>swoja interpretacje: 117 tak, ale tylko przy maksymalnym napieciu
>wyjsciowym. W polowie - polowa, w cwierci - cwierc :)
>Spotkal sie moze ktos z takim sposobem definiowania pradu wyjsciowego
>autotrafa?
Gwoli scislosci - jak masz na wyjsciu 1V i 117A, to z "dolnej" czesci
uzwojenia plynie 116,7A, a z "gornej" 0,3A.
A jak masz ustawione na polowe, to z obu polowek plynie po 58.5A.
I teraz pytanie - uzwojenie zaprojektowane na 117A, czy na 60A ?
Przy autotrafie np 220/110V mozna miec watpliwosci.
Tu ... przy 399V rozklad bedzie odwrotny, czyli gorna czesc uzwojenia
musi te 117A wytrzymac.
Spodziewalbym sie ze cale wytrzymuje, ale kto wie ...
Jeszcze jedna sprawa ze uzwojenie grzeje tych 117A ... ale to tylko
drobna czesc calego uzwojenia. Byc moze wtedy moze wytrzymac wiecej.
Co prawda jak rozlozone na torodzie to nadal grzeje lokalnie, wiec nie
powinno miec znaczenia.
J.
-
6. Data: 2013-09-13 15:08:22
Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2013-09-13 12:45, f...@i...pl pisze:
>
> I ja tak uwazam. Natomiast producent tegoz trafa probuje przeforsowac swoja
interpretacje: 117 tak, ale tylko przy maksymalnym napieciu wyjsciowym. W polowie -
polowa, w cwierci - cwierc :)
Według mnie źle uważasz. Bo powyższe jest prawdziwe, jeśli 117A to byłby
prąd zwarcia tego transformatora.
Ja myślę, że 117A to nie jest prąd zwarcia, tylko prąd maksymalnego
obciążenia termicznego. Jeśli by wówczas przyjąć, że prąd zwarcia wynosi
np. 500A, wówczas jesteś w stanie ciągnąć 117A aż do 117/500=23%
napięcia maksymalnego. Dopiero poniżej tego napięcia trafo wpada w stan
zwarcia i prąd jest ograniczony impedancją uzwojeń (pomijając niektóre
szczegóły oczywiście, bo np. z uwagi na zmienną długość uzwojeń X=f(U).)
-
7. Data: 2013-09-19 15:48:27
Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
Od: f...@i...pl
Zrobilem troche pomiarow i sprawa wyglada tak:
prad zwarciowy dla szczotek w polowie zakresu (przekladnia zwojowa rowna 0,5) to 67A
(1). Impedancja wyjsciowa w tym punkcie to 0,5Ohm plus uwaga... 12mH (3,6Ohm).
I jak to sie ma do deklaracji o pradzie nominalnym 117A?
Maciek
-
8. Data: 2013-09-19 15:50:25
Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2013-09-19 15:48, f...@i...pl pisze:
> Zrobilem troche pomiarow i sprawa wyglada tak:
> prad zwarciowy dla szczotek w polowie zakresu (przekladnia zwojowa rowna 0,5) to
67A (1). Impedancja wyjsciowa w tym punkcie to 0,5Ohm plus uwaga... 12mH (3,6Ohm).
> I jak to sie ma do deklaracji o pradzie nominalnym 117A?
Zmierz prąd zwarciowy dla nastawy 90%. Powinno wyjść około 117A
(zakładając liniowość prądu względem napięcia).
-
9. Data: 2013-09-19 16:01:42
Temat: Re: Autotransformator - definicja parametrow
Od: f...@i...pl
> Zmierz prąd zwarciowy dla nastawy 90%. Powinno wyjść około 117A
Byc moze. Ale.. mam regulator o pradzie znamionowym 117A, ktorego impedancja
wyjsciowa osiaga wartosc 3,6Ohm, a prad zwarciowy jest nizszy od nominalnego przez
blisko polowe zakresu regulacji (od 6% do 60%). Czy cos tu aby nie jest nie tak?
Maciek