    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: 74HCT245 jako port wejściowy - nie działa, choć powinien
    Date: Thu, 20 Aug 2020 09:03:42 +0200

    Jak już parę razy pisałem od jakiegoś czasu eksperymentuję ze starymi
    systemami mikroprocesorowymi. Powody nie są praktyczne, a czysto
    dydaktyczne - to okazja do bardziej niskopoziomowego wejścia w tę
    tematykę i rozpoczęcie zabawy z asemblerem.
    Jakiś czas temu wykonałem płytkę bazową z WDC65C02:
    https://hackaday.io/project/163671-6502-retro-contro
    ller-board
    Potem zacząłem dodawać do niej moduły, np.
    https://hackaday.io/project/167980-retrogeiger

    W roli portu wejściowego wykorzystuję zwykle układ 74HCT245. Z jednej
    strony np. przyciski rezystorami podciągającymi, z drugiej magistrala
    danych, wejście aktywujące sterowane bramką NAND do której wejść
    podłączony jest dekoder adresów i sygnał RD (6502 go co prawda nie
    generuje, ale na głównej płytce dodałem kilka odpowiedzialnych za to
    bramek, żeby dało się bezpośrednio podpiąć również układy przeznaczone
    do pracy na magistrali intela.

    Zarówno stronę sprzętową, jak i programową udało mi się już przetestować
    na jednym projekcie - przyciski działają w nim prawidłowo.
    Problemy zaczęły się natomiast, gdy spróbowałem przenieść to samo
    rozwiązanie do innego projektu. Tam zastosowałem ten sam układ, z tą
    jedną różnicą, że przyciski i magistrala są podłączone do 245 z
    odwrotnej strony, ale to nie powinno mieć znaczenia, bo odpowiednio
    zmieniony został stan na wejściu DIR.

    Okazało się jednak, że w tym drugim urządzeniu to rozwiązanie nie chce
    już działać. To znaczy przyciski niby działają - ich wciśnięcia sa
    rejestrowane przez program, ale jednocześnie pojawia się niestabilność
    systemu. Po pierwsze pojawiają się fałszywe sygnały z przycisków, po
    drugie urządzenie zaczyna działać niestabilnie i co jakiś czas resetuje
    się. Problem znika, jeśli zakomentuję linie odpowiedzialne za
    sprawdzanie stanu przycisków.

    Na chwilę obecną sprawdziłem już następujące kwestie:
    - Na pewno port wejściowy jest podłączony do prawidłowego wyjścia
    dekodera adresów i w programie sprawdzany jest właściwy, odpowiadający
    mu adres.
    - Na pewno na wejściu DIR wymuszony jest właściwy stan i przyciski
    podłączone są do wejść układu 245, a magistrala danych do jego wyjść.
    - Do tego samego dekodera adresów (74HCT138) na płytce podłączone jest
    także jeszcze jedno urządzenie (wyświetlacz hd44780) i ono działa
    prawidłowo.
    - Przyciski są podciągnięte do VCC. Próbowałem zmniejszyć wartości
    rezystorów podciągających z 10k do 3,3k - nie pomogło.
    - Próbowałem wymienić 245 na inny egzemplarz. Wymieniłem także
    towarzyszące mu bramki 74HCT00. Nie pomogło.

    Spróbuję jeszcze wymienić dekoder adresów (138), ale powoli już kończą
    mi się pomysły. Ktoś ma może pomysł, gdzie jeszcze mogę szukać przycyzny?