  • 41. Data: 2012-04-05 22:35:34
    Temat: Re: zasilacz do pc
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello Waldemar,
    >
    > Thursday, April 5, 2012, 7:14:04 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Mówimy o zasilaczach sieciowych. Do komputerów. PCtów - nie do sprzętu
    > na orbitę. W kosmosie nie ma kurzu i wilgoci.

    Akurat się mylisz. Znaczy kurzu nie ma, ale wilgotność jest (i jest
    problemem). Na ISS nie jest tak źle, ale na MIRze mieliśmy >80% wilgotności
    oraz pleśń (które to były dość wkur... znaczy denerwujące) i coponiektóre
    ustrojstwa rzeczywiście przekroczyły Styx.

    Waldek

  • 42. Data: 2012-04-05 22:40:56
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-05 00:07, PiteR pisze:

    > no powiedzmy że kupię sobie taki
    > http://www.proline.pl/?p=OCZ+ZS550W-EU
    >
    > ciekawe czy ma chociaż soldermaskę? ;)
    > ma dużo dziurek to pewnie da się podejrzeć.

    http://www.purepc.pl/files/Image/artykul_zdjecia/201
    2/Test_25_PSU/photo/test_psu_650w_750w_antec_corsair
    _bequiet_enermax_fsp_lepa_cougar_ocz_seasonic_therma
    ltake_tagan_xfx_245m.jpg
    http://www.purepc.pl/files/Image/artykul_zdjecia/201
    2/Test_25_PSU/photo/test_psu_650w_750w_antec_corsair
    _bequiet_enermax_fsp_lepa_cougar_ocz_seasonic_therma
    ltake_tagan_xfx_247m.jpg
    http://www.purepc.pl/files/Image/artykul_zdjecia/201
    2/Test_25_PSU/photo/test_psu_650w_750w_antec_corsair
    _bequiet_enermax_fsp_lepa_cougar_ocz_seasonic_therma
    ltake_tagan_xfx_246.jpg
    http://www.purepc.pl/files/Image/artykul_zdjecia/201
    2/Test_25_PSU/photo/test_psu_650w_750w_antec_corsair
    _bequiet_enermax_fsp_lepa_cougar_ocz_seasonic_therma
    ltake_tagan_xfx_248.jpg

    To jest akurat ZS 650W w środku. Jak dla mnie - bez rewelacji, nie widać
    tu żadnej kosmicznej technologii, pojedyncza jedna główna przetwornica
    robiąca wszystko na raz (i 3.3v z 5v robione później) te same błędy
    konstrukcyjne co w wszystkich tanich zasilaczach. Np te elektrolity na
    wyjściu, ukryte miedzy pęczkami przewodów - prędzej czy później zarosną
    kurzem, zgrzeją się i będą spuchnięte.

    Swoją drogą mam w szafie właśnie OCZ stealth Stream 2 700W, do
    testowania mocnych zestawów. Działa, ok, ale mała pułapka - jak OCZ
    zrobił zasilacz 700W? Wziął zasilacz 600W (dokładnie, nie ma różnic na
    PCB) i zmostkował mu regulator temperaturowy wiatraka. Wiatrak daje cały
    czas taki przeciąg, że tapety ze ściany zrywa za komputerem. Czyli model
    600W = 700W tyle że ciszej chodzący jak jest słabiej obciążony...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 43. Data: 2012-04-05 23:04:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

> [...]
    > oraz pleśń (które to były dość wkur... znaczy denerwujące) i coponiektóre
    > ustrojstwa rzeczywiście przekroczyły Styx.

    W Mirze na pewno - to stara stacja i tam na pewno nawet kurz był. W
    koncu kurz to nie tylko piasek ale przede wszystkim naskórek, włosy,
    roztocza a Mir się przeciez tez palił, czyli i popiół. Ale sam
    potwierdzasz, że w takich warunkach soldermaska zmniejsza ryzyko
    awarii - nieprawdaż?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 44. Data: 2012-04-05 23:10:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello BartekK,

> [...]
    > czas taki przeciąg, że tapety ze ściany zrywa za komputerem. Czyli model
    > 600W = 700W tyle że ciszej chodzący jak jest słabiej obciążony...

    Zwróć uwagę na jedną rzecz - obecne zasilacze o mocy 600W są mniejsze
    od zasilaczy komputerów XT o mocy 150W. Tyle, że awaria zasilacza XT
    to było zdarzenie mało prawdopodobne, zdarzające się tylko starym,
    KILKUNASTOLETNIM zasilaczom, często "przerabianych" (poprzez
    przełożenie jednego przewodu +5V we wtyczce) na AT.

    Wspólczesne zasilacze przeżywają gwarancję i na tym koniec. I
    rzeczywiście - prędzej spuchną kondensatory niż od kurzu pojawią się
    przebicia między ścieżkami :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 45. Data: 2012-04-05 23:16:46
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    BartekK pisze tak:

    > To jest akurat ZS 650W w środku.

    fajny test, tnx

    --
    Piter

  • 46. Data: 2012-04-05 23:18:29
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > roztocza a Mir się przeciez tez palił, czyli i popiół. Ale sam
    > potwierdzasz, że w takich warunkach soldermaska zmniejsza ryzyko

    Potwierdzam. Tylko w takim otoczeniu, gdzie możliwe jest lokalne zwiększenie
    koncentracji tlenu jest niestety niebezpieczna, bo łatwopalna. W każdym
    razie musieliśmy robić specjalne płytki bez soldermaski i pokrywać
    specjalnym klejem. Ale tutaj już ulecieliśmy conieco w kosmos :-).

    Waldek

  • 47. Data: 2012-04-06 00:17:05
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-05 19:19, Irokez pisze:
    > Użytkownik "sundayman" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Statystycznie tak.
    > Statystycznie jakiś tam związek jest.
    > Jednak nie ma żadnej gwarancji że lepiej.

    Ale statystycznie lepiej to oznacza po prostu wyższą niezawodność. Na
    studiach miałem nawet przedmiot zwany "Niezawodność elementów
    elektronicznych" i był to po prostu rachunek prawdopodobieństwa i
    statystyka. Teza o pełnej gwarancji jest bez sensu. Nieograniczona
    gwarancja, czyli nieskończony czas życia jest ideałem który teoretycznie
    mógłby być spełniony za nieskończenie dużą kasę.

    > Codegen zasilacze ciągneły ze
    > sobą płytę. A z tej samej półki cenowej miałem Modecom i jeden zaczął
    > robić problemy po 5 latach (wystarczyło kondki wymienić), drugi dymił
    > ale windows sobie dziarsko wstawał bez problemu. Nic nie padło więcej.
    >
    > Czyli można tanio dobrze a można i konstrukcję zrąbać.

    Analiza pojedynczych przypadków ma zapewne swój urok. Jak miałem
    problemy ze spontanicznymi restartami kompa. Zamieniłem "zwykły"
    zasilacz - będący w kupnej obudowie (pewnie odpowiednik klasy cenowej 60
    - 80), na Rasurbo za 260 zł. Nie dość, że jest cichutko (wolnoobrotowy
    duży wentylator), to nie mam problemów z kompem.

    > O patrz ajphony za ponad 2 koła żółkną wyświetlacze od sony

    W tym wypadku płacisz za dizajn i za przynależność do "lepszej" grupy a
    nie za niezawodność.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 48. Data: 2012-04-06 00:23:08
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > od zasilaczy komputerów XT o mocy 150W. Tyle, że awaria zasilacza XT
    > to było zdarzenie mało prawdopodobne, zdarzające się tylko starym,
    Ale dlaczemu? Bo kiedyś przetwornica chodziła na kilka(naście) kHz, z
    dużym transformatorem, dużym radiatorem, dużą bezwładnością termiczną, w
    ogóle była mocno na zapas. A dzisiaj - setki kHz, czasy przełączania
    króciutkie, wszystko wyśrubowane na styk, po stronie sieci prawie brak
    prostowania bo PFC, wystarczy spuchnięcie kondensatorów, utrata
    parametrów przez jakiś gasik - i wszystko odlatuje w kosmos.
    W dodatku nikt nie wymaga by to było zaprojektowane i zbudowane
    solidnie - ma tylko wytrzymać gwarancję, a statystyczny klient też się
    nie zna, i kupi albo tanie, albo kolorowe/z bajerami. Wystarczy
    podpłacić parę testów i recenzji, i zasilacz, tak samo marny jak
    wszystkie inne podobne, nagle jest cudowny i wspaniały. A prawda jest
    taka, że póki działa i jest nowy, to każdy z nich jest tak samo dobry.
    Różnice widać dopiero np oglądając kamerą termowizyjną wnętrze podczas
    pracy...

    Wg mnie (a specem od budowania zasilaczy nie jestem, choć kilka
    impulsowych popełniłem) brakuje na rynku np dobrych zasilaczy ATX o
    małej mocy, ale wysokiej sprawności, niezawodności i ogólnej kulturze.
    Obecnie komputer "biurowy" statycznie pobiera ~35-40W, w szczycie 70W, a
    najsłabszy dostępny zasilacz 300-350W ma szytową sprawność ~70% maks, a
    w tak małym obciążeniu - to pewnie gorzej niż 50%. Zasilacz
    super-sprawny, czyli jakieś 80+ bronze itp - to znów tylko konstrukcje
    jakieś po >500W, czyli też nie do tego zastosowania.
    Drugi temat - to zasilacz z wbudowanym UPSem, robiłem już takie
    wynalazki pod jakieś zastosowanie, i też problemu technicznego nie ma, a
    na rynku tego nie widać. A przecież nie problem zrobić przetwornice
    12/24V DC na ~360V DC, która daje napięcie udające "wyprostowaną sieć",
    tak że dalsza część zasilacza nawet nie wie, czy chodzi z sieci czy
    akumulatora? (plus układ ładowania i przełączania, ale to już banalne).
    Robiłem to na gratach z dwóch zasilaczy (jeden sprawny jako zasilacz,
    drugi identyczny - trafo taktowane "od tyłu" z niskiego na wysokie
    napięcie) i wszystko się mieściło w puszce ATX (oprócz akumulatora).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 49. Data: 2012-04-06 00:33:13
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-05 14:20, JK pisze:

    > Jak najbardziej. Masz jakieś dane wskazujące na związek pomiędzy
    > niezawodnością a ceną?

    Wielokrotnie się przekonałem, że jak kupię tanie narzędzie to mi się
    błyskawicznie zniszczy. Jeśli chodzi o zasilacze to nie mam danych
    zebranych na odpowiednio dużej próbce. Tak jak pisałem obok, w moim PC
    wymieniłem tani zasilacz na droższy i problemy się skończyły. Przy
    wyborze kierowałem się dyskusjami na forach komputerowych i dla graczy.
    Nie każdy drogi był oceniany jako dobry, ale wybrałem coś co było nie
    bardzo drogie a miało dobre opinie. Ale cena i tak była 3-4 razy większa
    od tych całkiem tanich.
    Spotkałem się też z odwrotną sytuacją. U klienta z niewłaściwą
    instalacją zasilającą były zaburzenia, które przez komputer przenosiły
    się do sieci przemysłowej obsługującej system DCS i wieszały całe
    sterowanie procesem. Na kilka miesięcy pomagała zmiana zasilacza na
    inny. No i tu nie było reguły, bo raz dałem pięknego OCZ a efekty były
    żałosne i w pośpiechu musiałem go wymieniać na byle jaki zasilacz :)
    Problemy się skończyły gdy klient poprawił instalację.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 50. Data: 2012-04-06 00:35:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello BartekK,

    Friday, April 6, 2012, 12:23:08 AM, you wrote:

    > Ale dlaczemu? Bo kiedyś przetwornica chodziła na kilka(naście) kHz,

    Bzdura - tak samo jak dzisiaj na 20+ kHz. Kto chciałby słuchać
    piszczenia zasilacza?

    > z dużym transformatorem, dużym radiatorem,

    Sęk w tym, że były takiej samej wielkości, jak obecne. Tylko, że
    dzisiaj zamiast 150W z tego samego transformatora wyciska się 600W. Bo
    dzięki odrobinę mniejszym stratom w rdzeniu można sobie pozwolić na
    większe w miedzi.

    > dużą bezwładnością termiczną, w ogóle była mocno na zapas. A dzisiaj
    > - setki kHz, czasy przełączania króciutkie, wszystko wyśrubowane na
    > styk, po stronie sieci prawie brak prostowania bo PFC,

    A skąd pomysł, ze PFC oznacza brak prostowania? Kondensator
    wygładzajacy masz za PFC.

    [...]

> [...]
    > Obecnie komputer "biurowy" statycznie pobiera ~35-40W, w szczycie 70W, a
    > najsłabszy dostępny zasilacz 300-350W ma szytową sprawność ~70% maks,

    Straszne bzdury opowiadasz. Zasilacze ATX nie schodzą ze sprawnością
    poniżej 80%. Trzeba się bardzo starać, żeby to spieprzyć i nikomu na
    tym nie zalezy.

    > a w tak małym obciążeniu - to pewnie gorzej niż 50%.

    Nie mniej niż 70% przy 20% obciążenia. Inaczej na rynek się nie
    przebije.

    [...]

    --
    Best regards,