  • 1. Data: 2012-04-03 20:07:14
    Temat: Prądnica wolnoobrotowa do elektrowni wiatrowej
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    Mam zamiar zrobić sobie elektrownię wiatrową o pionowej osi obrotu, tak
    zwana wolnoobrotowa.
    O ile wykonanie turbiny jest dość proste i tanie, o tyle z wykonaniem
    prądnicy do tej turbiny jest dokładnie odwrotnie.
    Przejrzałem całą masę stron internetowych i dokumentacji na ten temat i
    zrobił mi się mętlik w głowie.
    Ponieważ wykonanie prądnicy na oko mija się z celem ze względu że koszta
    samych magnesów neodymowych mogą wynieść kilkaset złotych!
    Więc mam taki problem: jak skonstruować prądnicę (np "amerykankę") o zadanej
    mocy P?
    Z tego co wyczytałem to moc takiej prądnicy w zasadzie zależy wyłącznie od
    ilości miedzi, bo skoro U=Bvl a P=UI a I zależy od przekroju drutu, więc
    dobierając sobie U i I do zadanej mocy P, przy znanych B i v (B=1T, v=1m/s)
    pozostaje obliczyć jedynie długość drutu, dobrze kombinuję?

    Problemy może mniej elektroniczne to:
    - jaka powinna być gęstość prądu w mm^2 miedzi żeby uzwojenie się nie
    nagrzewało w czasie pracy? 10A/mm^2 może być?
    - jaka jest zależność między prędkością wiatru a prędkością obrotową
    obciążonej turbiny pionowej? Czy dobrze rozumuję że niezależnie od średnicy
    turbiny to prędkość liniowa jest stała a zmienia się jedynie prędkość
    kątowa, czy jest odwrotnie?
    - jaka jest mniej więcej wydajność mocy z metra kwadratowego takiej turbiny
    dla ustalonej prędkości wiatru? występują ogromne rozbieżności między
    opracowaniami zwłaszcza u handlowców:)

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2012-04-04 11:04:59
    Od: a...@p...fm

    Zajrzyj na http://www.a-wind.pl/

  • 3. Data: 2012-04-04 12:03:59
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 3 Kwi, 20:07, "McGayver" <g...@t...aol.com> wrote:
> [...]
    > obciążonej turbiny pionowej? Czy dobrze rozumuję że niezależnie od średnicy
    > turbiny to prędkość liniowa jest stała a zmienia się jedynie prędkość
    Tutaj sie nie wypowiadam bo pamietam 5/10 z przeczytanego mega wątku
    na elektrodzie.
    Jesli chcesz to zajrzyj sobie w ten wątek i tam pewnie znajdzisz to
    czego szukasz bez dodatkowego narzutu na pisanie tego samego tutaj:

    https://www.google.pl/search?q=elektroda+budowa+ma%C
    5%82ej+elektrowni+wiatrowej&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&r
    ls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a

    Lub zacząć od tąd:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/forum300.html

    > - jaka jest mniej więcej wydajność mocy z metra kwadratowego takiej turbiny
    > dla ustalonej prędkości wiatru? występują ogromne rozbieżności między
    > opracowaniami zwłaszcza u handlowców:)

    Bo i turbiny są projektowane na różne warunki dlatego tak różne
    wyniki.

    Jesli chcialbys po prostu kupic pradnice to jednym z sensowniejszych
    producentow jest sosnowiecki komel. Ale widze ze na ich stronie nie ma
    ostatnio dostepnych cennikow.
    Kiedys sam rozwazalem zrobienie amerykanki ale mi przeszlo jak
    policzylem ile calosc bedzie mnie kosztowac i kiedy sie zwroci.
    Hobbystycznie - nie widze przeszkod zeby sie w to bawic bo oprocz
    wiedzy jednak troche energii nakreci ale raczej dla kieszeni nie
    zapracuje...

  • 4. Data: 2012-04-04 13:37:35
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 4 Kwi, 12:03, ptoki <s...@g...com> wrote:
    > Jesli chcialbys po prostu kupic pradnice to jednym z sensowniejszych
    > producentow jest sosnowiecki komel.

    Prądnica 2-3 kW za kilka tysięcy złotych :> Dziękuję, postoję ;)

    > Ale widze ze na ich stronie nie ma
    > ostatnio dostepnych cennikow.

    Nie chcą płoszyć klienta...

    > Kiedys sam rozwazalem zrobienie amerykanki ale mi przeszlo jak
    > policzylem ile calosc bedzie mnie kosztowac i kiedy sie zwroci.

    Widziałem kiedyś kilka aukcji amerykanek, nie były to jakieś
    oszałamiające kwoty.

    > Hobbystycznie - nie widze przeszkod zeby sie w to bawic bo oprocz
    > wiedzy jednak troche energii nakreci ale raczej dla kieszeni nie
    > zapracuje...

    Wszystko zależy od punktu siedzenia.

    Pzdr.
    L.

  • 5. Data: 2012-04-04 13:42:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 3 Kwi, 20:07, "McGayver" <g...@t...aol.com> wrote:
    > - jaka powinna być gęstość prądu w mm^2 miedzi żeby uzwojenie się nie
    > nagrzewało w czasie pracy? 10A/mm^2 może być?

    Instalacje przemysłowe gdzie nie ma zbyt ciekawej wentylacji
    projektuje się nawet na 2A/mm2, ale w czymś takim jak turbina wiatrowa
    gdzie chłodzenie masz raczej dobre, 10A myślę że powinno wydać :>

> [...]
    > obciążonej turbiny pionowej? Czy dobrze rozumuję że niezależnie od średnicy
    > turbiny to prędkość liniowa jest stała a zmienia się jedynie prędkość

    Z racji budowy turbiny pionowe nie boją się silnych wiatrów ale też
    nie rozkręcą się tak jak klasyczne wiatraki. Coś za coś.

    > - jaka jest mniej więcej wydajność mocy z metra kwadratowego takiej turbiny
    > dla ustalonej prędkości wiatru? występują ogromne rozbieżności między
    > opracowaniami zwłaszcza u handlowców:)

    Według mnie, bezpiecznie jest przyjąć 200W/m2 max, żeby się nie
    rozczarować.

    Pzdr.
    L.

  • 6. Data: 2012-04-04 15:21:51
    Od: "t-1" <t...@s...pl>

    Tu masz podstawowe informacje o energii wiatru, znajdziesz tam odpowiedź na
    twoje pytania
    http://www.uwm.edu.pl/kolektory/silownie/

    t-1

  • 7. Data: 2012-04-04 16:01:41
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 4 Kwi, 13:37, Lisciasty <l...@p...pl> wrote:

    > Prądnica 2-3 kW za kilka tysięcy złotych :> Dziękuję, postoję ;)

    Podejrzewam ze widziales niegdysiejsze cenniki. Jak te dawniejsze
    analizowalem (2 lata temu) to pradnica wolnoobrotowa byla dosyc droga
    ale IMHO warta swojej ceny.
    Z racji tego ze u mnie warunki wiatrowe nie sa zbyt fajne to tylko
    savonius wchodzil w gre.
    Jak policzylem ile bym wydal na "amerykanca w pionie" o srednicy
    tarczy 1m to mi wyszlo ze chyba sensowniej bedzie pradnice kupic.

    A srednica taka wziela sie stad ze maszt mam z ramienia dzwigu i
    planowalem savoniusa zrobic tak aby krecil sie w polowie dookola
    masztu.

    Wiatraczek tradycyjny to rzeczywiscie taniej wyjdzie jesli zrobic
    domowym sposobem na sposob amerykanski, Ale moce tam nie beda zbyt
    duze.

    > Nie chcą płoszyć klienta...

    Tak czy siak sie spłoszy jak dostanie wycene...

  • 8. Data: 2012-04-04 16:05:57
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 4 Kwi, 13:42, Lisciasty <l...@p...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Z racji budowy turbiny pionowe nie boją się silnych wiatrów ale też
    > nie rozkręcą się tak jak klasyczne wiatraki. Coś za coś.

    Ale za to trzeba odpowiednio masz naszykowac. Turbina sie nie rozkreci
    ale pojawi sie solidny moment zginajacy maszt.

    > Według mnie, bezpiecznie jest przyjąć 200W/m2 max, żeby się nie
    > rozczarować.

    Istotne jest aby wiedziec na jakie wiatry mozna liczyc.
    200W/m2 max oznaczac moze u jednego;
    120W/m2 srednio.
    A u drugiego 20W/m2 srednio.

    Zawsze mnie korci aby zapytac takich chetnych budowniczych MEW ile
    czasu mierzyli szybkosc wiatru u siebie.
    Ja zbudowalem sobie miernik i wyszlo mi ze mam troche wiatru na wiosne
    i w jesien a poza tym okresem wieje raczej niewiele.

    Mam wrazenie ze mierzenie warunkow, nawet metoda chałupnicza to
    ewenement a nie regula przy szykowaniu sie do zabawy...

  • 9. Data: 2012-04-06 22:45:30
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    Dzięki wszystkim za wypowiedzi, chociaż i tak nie otrzymałem odpowiedzi.
    Właściwie to na główne pytanie sam sobie odpowiedziałem, czyli moc prądnicy
    zależy wyłącznie od objętości miedzi w uzwojeniu.
    Natomiast przeglądając internet nie ma informacji na temat prędkości
    obrotowej turbiny pionowej dla danej prędkości wiatru, a bez tego nie
    zaprojektuję prądnicy na konkretną moc.
    Natomiast co do wydajności mocy z metra kwadratowego turbiny to znajduję
    informację około 100W/m^2 przy prędkości wiatru 10m/s.
    Oglądając gotowe komercyjne turbiny do kupienia za ogromne pieniądze byłem w
    szoku przeliczając ich wydajność mocy z metra kwadratowego turbiny bo oni
    podają wartości 5-10 razy większe i nie wiem czy to prawda czy chwyt
    marketingowy:)

  • 10. Data: 2012-04-07 10:39:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 6 Apr 2012 22:45:30 +0200, McGayver napisał(a):
> [...]
    > szoku przeliczając ich wydajność mocy z metra kwadratowego turbiny bo oni
    > podają wartości 5-10 razy większe i nie wiem czy to prawda czy chwyt

    To ktos liczyl - w takich warunkach przez 1m^2 przeplywa w sekunde ~13kg
    powietrza o predkosci 10m/s, czyli energii kinetycznej 650J.

    Moc uzyskiwana bierze sie ze zwolnienia tego powietrza, ale przeciez nie do
    zera, ani chyba nawet do polowy, bo przeciez ile wplynelo do turbiny tyle
    musi wyplynac. Wiec te 100W to chyba dosc dobry przelicznik, moze 200, ale
    500 to juz raczej nie ..

    moze oni wieksza predkosc wiatru zakladaja (wyzsze sa ?) albo liczysz
    maksymalna moc, przy lekkim huraganie :-)

    tak jak w turbinach parowych - turbina ma sprawnosc 90% ... sprawnosci
    idealnego silnika Carnota pracujacego przy tych parametrach, ktory to ma
    40% ..

    J.