    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zasilacz do pc
    Date: Fri, 06 Apr 2012 00:23:08 +0200

    > Zwróć uwagę na jedną rzecz - obecne zasilacze o mocy 600W są mniejsze
    > od zasilaczy komputerów XT o mocy 150W. Tyle, że awaria zasilacza XT
    > to było zdarzenie mało prawdopodobne, zdarzające się tylko starym,
    > KILKUNASTOLETNIM zasilaczom
    Ale dlaczemu? Bo kiedyś przetwornica chodziła na kilka(naście) kHz, z
    dużym transformatorem, dużym radiatorem, dużą bezwładnością termiczną, w
    ogóle była mocno na zapas. A dzisiaj - setki kHz, czasy przełączania
    króciutkie, wszystko wyśrubowane na styk, po stronie sieci prawie brak
    prostowania bo PFC, wystarczy spuchnięcie kondensatorów, utrata
    parametrów przez jakiś gasik - i wszystko odlatuje w kosmos.
    W dodatku nikt nie wymaga by to było zaprojektowane i zbudowane
    solidnie - ma tylko wytrzymać gwarancję, a statystyczny klient też się
    nie zna, i kupi albo tanie, albo kolorowe/z bajerami. Wystarczy
    podpłacić parę testów i recenzji, i zasilacz, tak samo marny jak
    wszystkie inne podobne, nagle jest cudowny i wspaniały. A prawda jest
    taka, że póki działa i jest nowy, to każdy z nich jest tak samo dobry.
    Różnice widać dopiero np oglądając kamerą termowizyjną wnętrze podczas
    pracy...

    Wg mnie (a specem od budowania zasilaczy nie jestem, choć kilka
    impulsowych popełniłem) brakuje na rynku np dobrych zasilaczy ATX o
    małej mocy, ale wysokiej sprawności, niezawodności i ogólnej kulturze.
    Obecnie komputer "biurowy" statycznie pobiera ~35-40W, w szczycie 70W, a
    najsłabszy dostępny zasilacz 300-350W ma szytową sprawność ~70% maks, a
    w tak małym obciążeniu - to pewnie gorzej niż 50%. Zasilacz
    super-sprawny, czyli jakieś 80+ bronze itp - to znów tylko konstrukcje
    jakieś po >500W, czyli też nie do tego zastosowania.
    Drugi temat - to zasilacz z wbudowanym UPSem, robiłem już takie
    wynalazki pod jakieś zastosowanie, i też problemu technicznego nie ma, a
    na rynku tego nie widać. A przecież nie problem zrobić przetwornice
    12/24V DC na ~360V DC, która daje napięcie udające "wyprostowaną sieć",
    tak że dalsza część zasilacza nawet nie wie, czy chodzi z sieci czy
    akumulatora? (plus układ ładowania i przełączania, ale to już banalne).
    Robiłem to na gratach z dwóch zasilaczy (jeden sprawny jako zasilacz,
    drugi identyczny - trafo taktowane "od tyłu" z niskiego na wysokie
    napięcie) i wszystko się mieściło w puszce ATX (oprócz akumulatora).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173