  • 11. Data: 2024-01-08 12:29:54
    Temat: Re: zakłócenia GPS
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/01/2024 11:54, Ghost wrote:
    > To dziala jesli jest dobre wsparcie mapy oraz niedlugi odcinek bez GPS -
    > bledy bezwladnosci sie kumuluja. Dlatego np. pociski posiadaja oba
    > systemy jednoczesnie.

    Ponoć systemy w łodziach podwodnych posiadają możliwośc tygodniami
    pływania bez aktualizacji pozycji. Nie wiem jaka dokładnośc, ale ktos
    powiedział w telewizji, że pozwala na nawigację w cieśninach bez
    aktywnych sonarów. Techonlogia jest więc o wiele za dobra jak na wyprawę
    na zakupy.

    PS. Nie wiem czy pociski są na tyle sprytne, aby miec pojęcie czy sygnał
    GPS jest błedny. Choć ponoć jest tam szyfrowany transport dla wojska,
    może ruscy nie są w stanie go imitować i można zgadnąć że sygnał jest
    fake. Jakoś te himarsy trafiają prosto w puszki ruskich.

  • 12. Data: 2024-01-08 13:52:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Jan 2024 20:47:39 +0100, heby wrote:

    > Ruskie pewno. Potrafili manipulować sygnałem GPS i nie tylko od wielu lat.
    >
    > https://greydynamics.com/gps-spoofing-pioneered-in-r
    ussia/

    > A śmiali się ze mnie, jak nazwałem idiotami decyzyjnych likwidujacych LORAN.

    Loran pewnie tez da sie zakłócic :-)

    > PS. Podobno łodzie podwodne mają systemy oparte o nawigację
    > bezwładnościową i są to systemy o wysokiej precyzji. Może czas już
    > instalować je na statkach cywilnych...

    Wysoka precyzja oznacza wysoki koszt :-)

    A jaka jest ta precyzja, to jestem bardzo ciekaw - przecie głupie
    0.0001 m/s^2 błedu pomiaru przyspieszenia jak sie przecałkuje przez
    dobę, to już setki km wychodzą.

    Ale takie systemy sie w samolotach uzywało/używa, tam loty krótsze,
    ale takich błędów chyba nie było, z jednym wyjątkiem.

    Gdzies mi mignęło, ze z uwagi na obroty Ziemi, takie błędy powodują,
    że błąd pozycji zatacza okrąg ...

    J.

  • 13. Data: 2024-01-08 13:57:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 Jan 2024 11:43:12 +0100, Adam wrote:

> [...]
    > nawigację bezwładnościową.
    > Działała ona w moim przypadku w trybie podstawowym, gdyż nie podpiąłem do
    > niej sygnału z czujników ABS.
    > Ale nawet pomimo tego jeżdżąc po różnych, czasem dużych parkingach
    > podziemnych, nie pamiętam, aby nawigacja pomyliła się więcej niż o jeden
    > pas ruchu - czyli ok. 3 metry. A poziomów podziemnych było kilka, jeździłem
    > zygzakiem i wyjeżdżałem innym wjazdem tak pewnie z pół kilometra jak nie
    > jeszcze dalej.
    > Oczywiście sygnał GPS nie docierał - kilka kondygnacji pod ziemią i kilka

    Hybryda z GPS ma jeszcze jedną zaletę - pozwala skalibrować czujniki
    inercyjne.
    No i wydaje się, ze błąd pozycji rośnie z kwadratem czasu - moze przez
    5 minut jest w miarę dokładne ...

    Kolejna ciekawostka to drony/quadkoptery - te lepsze potrafią zrobić
    piekny zawis ... i nie wiem - piekny INS, czy chwilowy brak wiatru ...

    J.

  • 14. Data: 2024-01-08 17:11:01
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.01.2024 o 18:09, io pisze:

    > No ale tak niezbyt przekonująco mówią o tym. Może propaganda a nie fakty.

    https://wiadomosci.wp.pl/zaklocenia-gps-wiemy-kto-za
    -tym-stoi-6981739817814560a

    I kto, poza Rosją, miałby interes w tym, żeby zakłócić sygnał nad połową
    Bałtyku i 1/3 Polski?

  • 15. Data: 2024-01-08 17:41:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 Jan 2024 17:11:01 +0100, nadir wrote:

    > https://wiadomosci.wp.pl/zaklocenia-gps-wiemy-kto-za
    -tym-stoi-6981739817814560a

    > I kto, poza Rosją, miałby interes w tym, żeby zakłócić sygnał nad połową
    > Bałtyku i 1/3 Polski?

    Zawsze sie ktos znajdzie.
    Arabowie, zeby wysadzic ostatnią rurke NS np.

    J.

  • 16. Data: 2024-01-08 18:25:50
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.01.2024 o 17:11, nadir pisze:

    > https://wiadomosci.wp.pl/zaklocenia-gps-wiemy-kto-za
    -tym-stoi-6981739817814560a

    > I kto, poza Rosją, miałby interes w tym, żeby zakłócić sygnał nad połową
    > Bałtyku i 1/3 Polski?

    Jak można traktować poważnie twierdzenia "za zakłóceniami GPS stoi
    najprawdopodobniej Rosja"?!

  • 17. Data: 2024-01-08 18:27:40
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.01.2024 o 17:41, J.F pisze:

    -tym-stoi-6981739817814560a

    > Zawsze sie ktos znajdzie.
    > Arabowie, zeby wysadzic ostatnią rurke NS np.

    Zwykli ludzie w ogóle potwierdzają że to zakłócenie ma miejsce?

  • 18. Data: 2024-01-08 19:28:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 Jan 2024 18:27:40 +0100, io wrote:

    > Zwykli ludzie w ogóle potwierdzają że to zakłócenie ma miejsce?

    Dobre pytanie ... mikrofale sie rozchodzą raczej ponad horyzont,
    wiec pytanie na jakiej wysokosci Rosjanie mają nadajniki.

    Ale samoloty można zakłócać dalej.

    J.

  • 19. Data: 2024-01-08 19:49:15
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 8.01.2024 19:28, J.F wrote:

    > Dobre pytanie ... mikrofale sie rozchodzą raczej ponad horyzont,
    > wiec pytanie na jakiej wysokosci Rosjanie mają nadajniki.

    Może rozpraszają w troposferze, Jak się użyje odpowiedniej mocy to
    sygnał rozproszony można odebrać. Sygnał z satelitów jest słabiutki,
    więc przy mocy kilowatów może uda się zakłócić. Radiolinie
    troposferyczne miały zasięg 200-300km - to by chyba pasowało?

    --
    Mirek.

  • 20. Data: 2024-01-08 19:59:20
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    niedziela, 7 stycznia 2024 o 20:47:42 UTC+1 heby napisał(a):
    > Ruskie pewno. Potrafili manipulować sygnałem GPS i nie tylko od wielu lat.
    >
    > https://greydynamics.com/gps-spoofing-pioneered-in-r
    ussia/

    Czyli coś fikuśnego.

    https://pbs.twimg.com/media/GDHL43TXkAAA0_U?format=j
    pg&name=large
    +
    https://pbs.twimg.com/media/GCn4nZ-X0AAQP-j?format=j
    pg&name=4096x4096
    NACp poniżej 8 = błąd pozycji pow. 100 metrów, dane z GPSu które zgłasza system
    samolotu
    nie pokrywają się z danymi ze stacji naziemnej.