  • 61. Data: 2009-01-18 03:22:48
    Temat: Re: x-sync 1/8000 z lampą studyjną? To możliwe
    Od: Valwit <l...@v...net>

    armar wrote:

    > Profesjonalnie przygotowany materiał Radku i zauważyłem tylko
    > mało istotne nieścisłości z mniejszy/większy czas otwarcia przy 6:45,
    > informację, że dolny listek migawki przysłania kadr
    > (obraz jest odwrócony, więc to górny listek przysłania),
    > oraz w temacie centralnych migawek w aparatach Sinar i Mamiya,
    > a tymczasem jest ona dostępna w aparatach z matryca APS-C,
    > konkretnie w jednym - Sony R1. :)

    te tysiace blyskow w trybie high speed to tez troche nie calkiem tak.
    blyskow jest dokladnie tyle razy robi sie szczelina, nie pamietam ile
    razy dokladnie (mam gdzies w papierach zapewne) ale dla nikonow jest to
    mniej niz 8x. co prawda lampa moze wtedy silniej blyskac niz przy
    tysiacach blyskow, ale i tak zasieg znacznie spada.

    co do krotszych czasow niz 1/250 to w sb-800 wystarczylo zakleic
    dodatkowe piny na stopce, zeby aparat nie komunikowal sie z puszka, lub
    uzyc kabla jednozylowego co daje ten sam efekt. przy hybrydowej migawce
    6 mixowych puszek nie ma problemu, przy mechanicznych migawkach juz nie
    jest tak fajnie

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 62. Data: 2009-01-18 08:27:08
    Od: armar <a...@p...fm>

    Radio Erewan pisze:

    > Zaraz na starcie. Jak tylko pierwsza kurtyna rusza do akcji. Jak rozumiem,
    > to właśnie różnica po stronie aparatu pracującego z lampą w trybie HSS.
    > Pierwsza kurtyna synchronizuje kiedy pierwsza kurtyna dociera do końca
    > swojej drogi.

    Jesteś pewien, że tak działa synchronizacja na pierwszą lamelkę?
    Przy czasach krótszych niż X-Sync druga lamelka zamyka światło
    *zanim* pierwsza lamelka w pełni się otworzy.
    Przy czasie 1/1000 sekundy i czasie X-Sync 1/250 s druga lamelka
    zaczyna zamykać kadr, gdy pierwsza jest w 1/4 drogi.
    Gdy pierwsza osiąga koniec, to druga zamknęła już 3/4 kadru
    dla światła (przy krótszych czasach zamknęła jeszcze więcej).
    Przy czasie 1/8000 s lampa w trybie HSS musiałaby zaczynać świecenie
    niemal 1/250 sekundy przed synchronizacją, gdyby faktycznie pierwsza
    kurtyna wyzwalała błysk po dotarciu do końca swojej drogi.
    Łatwiej jest przyjąć, że synchronizuje gdy pierwsza kurtyna
    *zaczyna* otwierać kadr.
    Szczególnie, że jak zaznaczyłem wczoraj czas błysku dużych,
    a niegaszonych palników wyjaśnia zjawisko błysku przy 1/8000.

    --
    Pozdrawia Marek

  • 63. Data: 2009-01-18 09:20:59
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Sat, 17 Jan 2009 05:54:09 +0100, Radio Erewan napisał(a):

    > http://www.fototv.pl/wideo/poradniki/x-sync-1-8000.h
    tml

    Radek, spróbuj taki układ kablowy, który przy synchronizacji zwiera obwód
    synchronizacji i trzyma przez jakiś stosunkowo dłuższy czas i rozwiera
    dopiero po ekspozycji. Trzeba do jakiejś eletroniki uciec bo układ
    elektromechaniczny (np. stycznik) ma za duże opóźnienie.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 64. Data: 2009-01-18 10:34:50
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-18 03:05:08 +0100, Radio Erewan <r...@g...com> said:

    > Zrobiłem trochę durnych fotek białej ściany.
    > http://www.fototv.pl/wideo/poradniki/x-sync-1-8000.h
    tml
    > No i to chyba jednak bezwładność palnika.
    >
    > Pozdrawiam

    Pozwalam sobie tu wkleić Twoją ostatnią uwagę, żeby było jasno wiadomo
    o czym piszę.
    [...]
    Jeszcze jedna obserwacja. Zdjęcia z Olympusa, który miał krótszy czas
    synchronizacji, praktycznie nie ucierpiały na skutek tego dziwnego
    sposobu wyzwolenia błysku. Sądzę, że podobnie by było z profesjonalnymi
    korpusami Canona, Nikona czy Sony, które też synchronizują na krótszym
    czasie.
    [...]

    W C5D szczelina aby uzyskać x-sync 1/160 musi poruszać się z prędkością
    0,26m/s. Czas przebiegu przed pełnym oknem to ok 0,00625s
    W Olympusie E-3, aby uzyskać x-sync 1/250 migawka musi się poruszać
    0,3m/s. Czas przebiegu to 0,004s

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 65. Data: 2009-01-18 11:01:04
    Od: "tompac" <t...@a...pl>

    > A dlaczego?
    > Nie ma logicznego wytłumaczenia takiego stanu rzeczy.

    Bladego pojecia nie mam, za to wiem jak jest to realizowane mechanicznie i
    co najlepsze da się to obejść.
    Potrzebny jest do tego w/w kabel OC-1100 oraz blokada czujnika w stopce
    lampy (taki wystający plastikowy dzyndzelek), może do tego posłuzyc
    zmodyfikowana podstawka do lampy - wystaczy zakleic taki podłuzny rowek
    "obsługujący" czujnik lampy.
    Niestety "luźna" lampa na kablu może byc zdecydowanie bardziej upierdliwa
    jak przeróbka z lusterkiem.

  • 66. Data: 2009-01-18 11:12:40
    Od: "tompac" <t...@a...pl>

    > Zaraz na starcie. Jak tylko pierwsza kurtyna rusza do akcji. Jak rozumiem,
    > to właśnie różnica po stronie aparatu pracującego z lampą w trybie HSS.

    Wedle rysunków zawartych w instrukcjach (minolotowsko/sonowskich) błysk HSS
    trwa przez cały czas przebiegu szczeliny z małymi marginesami przed i po,
    imulsem do odpalenia błysku może byc ten sam impuls, który wyzwala migawkę,
    biorąc pod uwagę małego laga migawki mamy pewien margines przed - margines
    po może wynikac z dodania paru miliseknd do czasu synchronizacji.

  • 67. Data: 2009-01-18 11:20:35
    Od: "tompac" <t...@a...pl>

    > Zrobiłem trochę durnych fotek białej ściany.
    > http://www.fototv.pl/wideo/poradniki/x-sync-1-8000.h
    tml
    > No i to chyba jednak bezwładność palnika.

    Znowu odwołam sie do rysunków w intrukcjach minoltowsko/sonowskich, błysk
    synchronizowany pokazany jest tam jako natychmiastowe wyzwolenie i powolny
    spadek "światłości" - przekonałem sie kiedys o tym panoramując przy
    padającym śniegu i synchro na pierwsza lamelkę.
    http://rallyfoto.com/foto/maxi/8303.jpg - jak widać światła było
    wystarczająco duzo aby wyraźnie oświetlić białe płatki.

  • 68. Data: 2009-01-18 11:35:08
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    tompac wrote:

    > http://rallyfoto.com/foto/maxi/8303.jpg - jak widać światła było
    > wystarczająco duzo aby wyraźnie oświetlić białe płatki.

    Akurat to zdjecie jest paskudnie niedoswietlone ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 69. Data: 2009-01-18 11:38:22
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Nguyen Bang Giang wrote:

> [...]
    > rozwiera dopiero po ekspozycji. Trzeba do jakiejś eletroniki uciec bo
    > układ elektromechaniczny (np. stycznik) ma za duże opóźnienie.

    Wyzwalanie palnika ksenonowego nastepuje "zboczem" a nie "poziomem" sygnału.
    Trzymanie wyzwalania w zwarciu przez długi czas nic nie da... natomiast
    moznaby sie pobawic w regulacje opoznienia blysku wyzwolonego kablowo tak
    aby jego maksimum wypadało dokładnie w srodku kadru.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 70. Data: 2009-01-18 12:17:12
    Od: Sawi <s...@l...atzc.op>

    Valwit pisze:
    > D40 tez ma hybryde, ponizej 1/180 jest zamykana alektronicznie. dlatego

    Akurat z tymi nowywszymi miniaturowymi korpusami nie mialem nic
    wspolnego - dlatego tego nie bylem pewien ;)
    To, ze hybryda ma tez swoje zalety to wiem dokladnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Sawi