  • 1. Data: 2009-02-18 21:05:54
    Temat: wyzwalanie tyrystora - prosze o sprawdzenie ukladu
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam
    Prosze o uwagi do ukladu wyzwalania tyrystora (T71 In=250A).
    http://www.przeklej.pl/d/000072c3003p/cimg5011.jpg
    Szczegolnie prosze o uwagi dotyczace zasadnosci zastosowania rezystorow R5
    oraz R2.
    Uklad wyzwalania zasilany jest z (U1=10V) a sterowanie (U2) jest z ukladu
    timera 555.
    Uklad ten generuje impulsy o czasie trwania okolo 100us(stan wysoki) i 60us
    (stan niski).
    Prosze wszelkiego rodzaju sugestie i porady.
    Pozdrowienia i dziekuje.

  • 2. Data: 2009-02-18 21:40:33
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Przepraszam pomylilem liki
    tu jest prawidlowy
    http://www.przeklej.pl/d/0000k22t6agh/wyzw_tyr.jpg

  • 3. Data: 2009-02-18 22:09:04
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Przepraszam pomylilem liki
    > tu jest prawidlowy
    > http://www.przeklej.pl/d/0000k22t6agh/wyzw_tyr.jpg

    Przekombinowane - wystarczy jeden tranzystor npn (BD137,139) jako wtórnik
    emiterowy sterowany z 555 przez rezystor R3 (ok. 1,5 - 2,2 kOhm). Między
    emiter i masę dać opornik np. 470 Ohm, wyrzucić diodę D1.

    Roman

  • 4. Data: 2009-02-19 13:14:59
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

> [...]
    > emiterowy sterowany z 555 przez rezystor R3 (ok. 1,5 - 2,2 kOhm). Między
    > emiter i masę dać opornik np. 470 Ohm, wyrzucić diodę D1.

    Moze wyglada to troche "przekombinowane", ale... Zamieszczony uklad
    sterowany jest z timera 555. podanie stanu niskiego na jego wejsciu RESET
    powoduje pojawienie sie stanu niskiego na wyjsciu OUT timera a tym samym
    przejscie tranzystora BC557 w stan przewodzenia. Przewodzenie tranzystora
    BC557 powoduje "zablokowanie" tranzystora BD140 a tym samym brak przeplywu
    pradu bramki tyrystora. Taka zasada musi być zachowana tzn. jezeli timer 555
    jest zablokowany sygnalem reset to brak pradu bramki tyrystora.
    Mam jedynie watpliwosci do sensownosci uzycia rezystorow wpietych pomiedzy
    bramke i emiter obydwu tranzystorow.
    Co do diody to bym nie byl taki pewny czy warto ja usunac z ukladu, powiem
    wiecej, zastanawiam sie nad uzyciem diody szybkiej. Juz tlumacze dlaczego. W
    rzeczywistym ukladzie w ktorym nastepuje zalaczenie pradu rzedu kilkuset
    amper przez tyrystor ,w momecie jego zalaczenia nastepuje gwaltowny (ale
    krotki) wzrost napiecia bramka-anoda ktory moglby uszkodzic tranzystor
    BD140.

  • 5. Data: 2009-02-19 14:56:53
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > jest zablokowany sygnalem reset to brak pradu bramki tyrystora.
    > Mam jedynie watpliwosci do sensownosci uzycia rezystorow wpietych pomiedzy

    Rezystory wpięte pomiędzy BAZĘ!! a emiter są konieczne. Zwiększają one
    odporność na zakłócenia. Zauważ, że w przypadku wyłączenia tranzystora
    złącze B-E staje się jakby obwodem wysokoimpedancyjnym. Taki obwód
    "łapie" zakłócenia, które mogą powodować przepływ prądu bazy, a co za
    tym idzie także prądu kolektora. Rezystor dodany między bazę a emiter
    przejmuje prąd wywołany tymi zakłóceniami przez co nie ma ryzyka
    przypadkowego włączenia tranzystora. Generalnie im taki rezystor
    mniejszy tym większa odporność na zakłócenia. Z drugiej strony - przy
    włączeniu płynie przez niego prąd równy ok. 0,7V/R i o tyle musi być
    większy prąd rezystora "bazowego" od wymaganego prądu bazy.

> [...]
    > amper przez tyrystor ,w momecie jego zalaczenia nastepuje gwaltowny (ale
    > krotki) wzrost napiecia bramka-anoda ktory moglby uszkodzic tranzystor

    Hmmm... "nie czuję" na tyle tyrystorów, żeby na to pytanie
    odpowiedzieć... pozostawiam je bardziej doświadczonym kolegom ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-02-19 16:22:47
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    "roxy" <k...@o...pl> wrote in message news:gnjm31$c7h$1@inews.gazeta.pl...
    > ....... Taka zasada musi być zachowana tzn. jezeli timer 555
    > jest zablokowany sygnalem reset to brak pradu bramki tyrystora.

    przy tym jednym tranzystorze npn tak będzie! Powtarza (wtórnik) napięcie z
    wyjścia 555 na bramkę tyrystora ...

    > zalaczenie pradu rzedu kilkuset
    > amper przez tyrystor ,w momecie jego zalaczenia nastepuje gwaltowny (ale
    > krotki) wzrost napiecia bramka-anoda ktory moglby uszkodzic tranzystor
    > BD140.

    ???? co napięcie bramka-anoda tyrystora ma do tranzystora ?

    Jeśli jakiś zwrotny wpływ ma być to ... ze złącza bramka-katoda!

    No to zostawmy tę diodę.

    Roman

  • 7. Data: 2009-02-19 19:42:24
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    > ???? co napięcie bramka-anoda tyrystora ma do tranzystora ?
    >
    > Jeśli jakiś zwrotny wpływ ma być to ... ze złącza bramka-katoda!
    >
    > No to zostawmy tę diodę.
    >
    > Roman

    Oczywiście że chodzi onapiecie bramka katoda. Przepraszam za moj blad.

  • 8. Data: 2009-02-19 19:51:37
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

> [...]
    > zakłócenia. Z drugiej strony - przy włączeniu płynie przez niego prąd
    > równy ok. 0,7V/R i o tyle musi być większy prąd rezystora "bazowego" od

    Dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz. Wlasnie o to mi chodzilo. W moim
    przypadku tyrystor bedzie zalanczal prady okolo 120A wiec wskazane bylo by
    zastosowanie tych rezystorow w obwodzie baza emiter.

    > Hmmm... "nie czuję" na tyle tyrystorów, żeby na to pytanie odpowiedzieć...
    > pozostawiam je bardziej doświadczonym kolegom ;)...
    >
    > Pozdrawiam
    > Konop

    Oczywiscie pomylka - chodzi mi o mozliwosc pojawienia sie napiecia na zlaczu
    bramka-anoda.

    Dziekuje i pozdrawiam.

  • 9. Data: 2009-02-19 20:04:50
    Od: "bartekLTG" <b...@o...ciach.pl>

    roxy wrote:

    > Dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz. Wlasnie o to mi chodzilo. W moim
    > przypadku tyrystor bedzie zalanczal prady okolo 120A wiec wskazane
    > bylo by zastosowanie tych rezystorow w obwodzie baza emiter.

    Tez coilguna budujesz;>

    pozdrawiam
    --
    bartekltg
    ...aby UseNet rósł w siłę a trolle żyły dostatnio.

  • 10. Data: 2009-02-19 21:03:46
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    > Tez coilguna budujesz;>
    >
    > pozdrawiam

    Nie, prostownik 6 pulsowy tyrystorowy 120A, 190V.