    From: "roxy" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wyzwalanie tyrystora - prosze o sprawdzenie ukladu
    Date: Thu, 19 Feb 2009 14:14:59 +0100

    > Przekombinowane - wystarczy jeden tranzystor npn (BD137,139) jako wtórnik
    > emiterowy sterowany z 555 przez rezystor R3 (ok. 1,5 - 2,2 kOhm). Między
    > emiter i masę dać opornik np. 470 Ohm, wyrzucić diodę D1.
    >
    > Roman

    Moze wyglada to troche "przekombinowane", ale... Zamieszczony uklad
    sterowany jest z timera 555. podanie stanu niskiego na jego wejsciu RESET
    powoduje pojawienie sie stanu niskiego na wyjsciu OUT timera a tym samym
    przejscie tranzystora BC557 w stan przewodzenia. Przewodzenie tranzystora
    BC557 powoduje "zablokowanie" tranzystora BD140 a tym samym brak przeplywu
    pradu bramki tyrystora. Taka zasada musi być zachowana tzn. jezeli timer 555
    jest zablokowany sygnalem reset to brak pradu bramki tyrystora.
    Mam jedynie watpliwosci do sensownosci uzycia rezystorow wpietych pomiedzy
    bramke i emiter obydwu tranzystorow.
    Co do diody to bym nie byl taki pewny czy warto ja usunac z ukladu, powiem
    wiecej, zastanawiam sie nad uzyciem diody szybkiej. Juz tlumacze dlaczego. W
    rzeczywistym ukladzie w ktorym nastepuje zalaczenie pradu rzedu kilkuset
    amper przez tyrystor ,w momecie jego zalaczenia nastepuje gwaltowny (ale
    krotki) wzrost napiecia bramka-anoda ktory moglby uszkodzic tranzystor
    BD140.