  • 81. Data: 2016-05-16 22:36:46
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Wejscie w monitorze faktycznie moglo sie sprowadzac do dwoch
    > opornikow.
    >
    > Ale zauwaz, ze nawet EGA miala w owym czasie "wyjscie TTL".
    > 6 bit, po 2 na kolor.
    >
    > Jakos nie lubili DAC na karcie.

    Komputer, to nowoczesne urządzenie cyfrowe, w którym nie ma miejsca
    na staroświecką technikę analogową. To ta argumentacja za tym stała.
    Chyba wręcz mówiło się o "cyfrowym wyjściu monitora".

    > Mialby producent wymyslac cos ambitnego, co moze nie dzialac
    > z wieloma monitorami ? O ile pamietam to nawet reklamowali
    > te ilosc - czyli powinno dzialac ze wszystkimi.

    Nie widzę powodu, by ktoś na wejściu monitora miał dawać bramkę
    o mocno nieliniowej charakterystyce. Nie trzeba było nic zminiać,
    stosowano takie same wzmacniacze wizji, jak od lat. -- czyli
    powinno działać ze wszystkimi.

    > Podejrzewam PWM. Taki na jeden bit to niezbyt duze wyzwanie.

    Czyli z poziomej rozdzielczości 720 px robi się 5760 px (przy
    ośmiu stopniach "jasności"). Niezłe HD! I 130 MHz taktowania
    zegara tego ustrojstwa. Śmiałe podejrzenia.

    --
    Jarek

  • 82. Data: 2016-05-16 23:01:27
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Karta MDA miała wyjście TTL, to jedyna rzecz pewna. Monitor mógł mieć
    > wejście z liniowym wzmacniaczem. I najprawdopodobniej miał, jak widać.

    Jak najbardziej, pin 2, czy 7, nie pamiętam bez rozpiski :)
    Używałem Heraklesowego monitora barwy Amber (nie Gold) we współpracy z
    cyfrowym obrazem w C128D (tak, ten komp ma dwa niezależne procesory obrazu),
    dzięki czemu czcionki w Packet-Radio miałem normalne, a nie (całkiem zresztą
    dobrze) kombinowane na matrycy 8x4, aby się zmieściło w linii 80 znaków. Jak
    najbardziej, monitor poprawnie reagował na analogowe wyjście, które ten
    procesor zapodawał równolegle obok cyfrowego TTL, stosownie kontrastując
    obraz, także reagował na sygnał rozjaśniania, który po prostu dawał efekt
    "wyświetlaj (punkt/znak) z pełną jasnością". Jak najbardziej poprawnie to
    wyświetlał, choć sygnał wizyjny odpowiadał pionowemu 50Hz i poziomemu
    15625Hz. Tylko interlinia była dość znaczna, ale mi to zupełnie nie
    przeszkadzało, znaki były ostre, w pełni czytelne, nie gubiło marginesów,
    itd. Monitor kurzy się w szafie, choć staruszkiem moralnym jest, ale
    powinien być nadal sprawny. Karcioszka Herakles (no dobra, Hercules) chyba
    nawet z portem drukarki, też mi się gdzieś kurzy i również powinna być
    sprawna. Tylko raczej już nie mam płyt, które by ją popędziły.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu

  • 83. Data: 2016-05-16 23:20:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Karcioszka Herakles (no dobra, Hercules) chyba nawet z portem drukarki,
    > też mi się gdzieś kurzy i również powinna być sprawna. Tylko raczej już
    > nie mam płyt, które by ją popędziły.

    Mam w garażu kilka płyt z gniazdami ISA -- pentium, 386, AT, a nawet XT
    (ale tę ostatnia mam w Krakowie, trzymam jako zabytek klasy 0).

    --
    Jarek

  • 84. Data: 2016-05-17 09:35:20
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 16 maja 2016 16:34:50 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > To właśnie zależy od indywidualnej opinii. W mojej sprawność
    > mończyła się na tekstach jednostronicowych.
    Word 6.0, 386 SX - wyłączałem sprawdzanie pisowni, bo jak się
    dodało do tych wspaniałości wyświetlania Windowsa 3.1 ciągłe
    mielenie dyskiem, żeby zajrzeć do słownika, to nagle maszyna
    do pisania zdawała się wcale nie być aż tak złym rozwiązaniem.
    A jak ktoś mądry wsadził do dokumentu zawadiacki Clipart
    bądź gwiazdkę wypełnioną gradientem do podkreślenia
    multimedialności (cokolwiek by to nie znaczyło) dokumentu,
    to atrakcyjnym rozwiązaniem wydawało mi się wdychanie
    oparów z linotypu.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 85. Data: 2016-05-18 00:49:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 May 2016 22:36:46 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Komputer, to nowoczesne urządzenie cyfrowe, w którym nie ma miejsca
    > na staroświecką technikę analogową. To ta argumentacja za tym stała.
    > Chyba wręcz mówiło się o "cyfrowym wyjściu monitora".

    A rok pozniej wymyslili VGA :-)

> [...]
    > o mocno nieliniowej charakterystyce. Nie trzeba było nic zminiać,
    > stosowano takie same wzmacniacze wizji, jak od lat. -- czyli

    W sytuacji, gdy wyjscie karty jest TTL ?
    Az sie prosi dac buforujaca bramke na wejsciu monitora, a dalej to juz
    po staremu :-)

    > Czyli z poziomej rozdzielczości 720 px robi się 5760 px (przy
    > ośmiu stopniach "jasności"). Niezłe HD! I 130 MHz taktowania
    > zegara tego ustrojstwa. Śmiałe podejrzenia.

    Nie - dwa bity jednak leca kablem. Wystarczy dorobic trzeci.
    I robi sie nam znosne 30MHz ... albo i 50Hz, bo mozna go rozlozyc
    miedzy obrazami.

    J.

  • 86. Data: 2016-05-18 01:16:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A rok pozniej wymyslili VGA :-)

    Normalna kolej rzeczy. Wyeksplowatowano temat cyfrowości, trzeba było
    wziąć się za potencjał tkwiący w analogowości. "Zwalniają, znaczy, że
    będą przyjmować" -- jak mówił Lejzorek Rojtszwaniec. Od tamtego czasu
    sprawy obróciły się jeszcze kilka razy.

    > W sytuacji, gdy wyjscie karty jest TTL ?
    > Az sie prosi dac buforujaca bramke na wejsciu monitora, a dalej
    > to juz po staremu :-)

    Zbyt słabo się widać prosiło, bo nikt nie dał. Co potwierdzają różni
    świadkowie.

    > Nie - dwa bity jednak leca kablem. Wystarczy dorobic trzeci.
    > I robi sie nam znosne 30MHz ... albo i 50Hz, bo mozna go rozlozyc
    > miedzy obrazami.

    W tym systemie dwa druty nie oznaczały dwóch bitów. Sygnał podwyższenia
    jasności mógł jedynie towarzyszyć głównemu sygnałowi wizji. Samodzielnie
    nie był używany.

    --
    Jarek

  • 87. Data: 2016-05-18 01:28:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 18 May 2016 01:16:38 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > W tym systemie dwa druty nie oznaczały dwóch bitów. Sygnał podwyższenia
    > jasności mógł jedynie towarzyszyć głównemu sygnałowi wizji. Samodzielnie
    > nie był używany.

    A jednoczesnie piszesz, ze monitor mial wejscie analogowe.
    Wiec moze i nie byl samodzielnie uzywany, ale mogl byc :-)

    J.

  • 88. Data: 2016-05-18 01:33:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A jednoczesnie piszesz, ze monitor mial wejscie analogowe.
    > Wiec moze i nie byl samodzielnie uzywany, ale mogl byc :-)

    Tego nie wiemy, czy mógł być używany jako dwubitowy monitor cyfrowy.
    Wiemy natomiast, że mógł być używany jako analogowy. Bo był.

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2016-05-18 07:23:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 18 May 2016 01:33:14 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Tego nie wiemy, czy mógł być używany jako dwubitowy monitor cyfrowy.
    > Wiemy natomiast, że mógł być używany jako analogowy. Bo był.

    No to jak to sobie wyobrazasz ?
    Mamy dwa bity w kablu, dopuszczalne kombinacje to 00, 01 i 11,
    a jednoczesnie monitor ma najprostsze wejscie analogowe na te dwa
    druty. Sumator na dwoch rezystorach ?
    To jak ma odrzucic zabroniony stan ? Diody jakies dali, tranzystory,
    bramki TTL ?

    Owszem, mogli dac dwa takie same rezystory, nie odroznialby 01 od 10.

    P.S. do tych co widzieli i pamietaja ... jak sie ustawilo w znaku
    "highlite", to sie jasniejsza robila tylko literka, czy takze tlo
    znaku bylo jasniejsze od "zwyklego czarnego" ?
    I jak to wygladalo w sygnale - bit highlite byl przez caly czas znaku,
    czy bramkowany sygnalem piksela literki ?

    J.

  • 90. Data: 2016-05-18 08:25:52
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-05-18 o 07:23, J.F. pisze:

    > No to jak to sobie wyobrazasz ?
    > Mamy dwa bity w kablu, dopuszczalne kombinacje to 00, 01 i 11,
    > a jednoczesnie monitor ma najprostsze wejscie analogowe na te dwa
    > druty. Sumator na dwoch rezystorach ?

    Moja pamięć mówi, że były takie monitory monochromatyczne, co miały
    wejścia (i odchylanie) kompatybilne również z CGA/EGA, a dalej to już
    sobie dopowiedz resztę. Jaka była ich popularność to ja nie pamiętam,
    ale sądząc z tego, że pierwszy znaleziony schemat ma to co trzeba, to
    pewnie spora.

    > To jak ma odrzucic zabroniony stan ? Diody jakies dali, tranzystory,
    > bramki TTL ?

    Żeby mi się chciało tak jak mi się nie chce, to bym popatrzył na
    przynajmniej jeden schemat których jest pełno w sieci... Ale niech
    będzie. Widzę 7407, za nim sumator na rezystorach, a intensity zmienia
    napięcie na potencjometrze kontrastu.

    Pozdrawiam

    DD