  • 91. Data: 2016-05-18 10:16:09
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > P.S. do tych co widzieli i pamietaja ... jak sie ustawilo w znaku
    > "highlite", to sie jasniejsza robila tylko literka, czy takze tlo
    > znaku bylo jasniejsze od "zwyklego czarnego" ?
    > I jak to wygladalo w sygnale - bit highlite byl przez caly czas
    > znaku, czy bramkowany sygnalem piksela literki ?

    Nie miałem nigdy MDA, miałem HGC. Tam elektronika inaczej skonstruowana.
    Ale nie trzeba widzieć i pamiętać, by wiedzieć i rozumieć jak powstawał
    sygnał wizyjny w karcie MDA. Kontroler nie wypuszczał z siebie pikseli,
    wypuszczał linie po 80 znaków ASCII, każdą powtarzając 14 razy. Dopiero
    zewnętrzny ROM z matrycą znaków zamieniał to na piksele. Czyli kontroler
    działał z częstotliwością około 2 MHz. Z niego też wychodził sygnał HL.
    Oczywiście można sobie utrudnić życie i przemnożyć sygnał HL przez
    szybszy sygnał wizji, ale nik tego nie robił. Bo po co.

    --
    Jarek

  • 92. Data: 2016-05-18 10:56:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > Żeby mi się chciało tak jak mi się nie chce [...]

    Mnie tez przeważnie bardziej się nie chce niż chce,
    ale zapuściwszy gugla znalazłem coś takiego:

    http://aknamunka.uw.hu/mdah/1st.html

    Może komuś się przyda.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2016-05-18 11:22:36
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 18/05/2016 10:56, Jarosław Sokołowski wrote:
    > ale zapuściwszy gugla znalazłem coś takiego:
    > http://aknamunka.uw.hu/mdah/1st.html

    Tak, czytałem to już, a także Cezar podawał ten link 3 dni temu. To
    wymaga jednak ingerencji w samą kartę MDA, a to niekompatybilne z moimi
    założeniami (moje założenia: beżowe pudło wraz z wszystkimi swoimi
    wnętrznościami to świętość i nie należy w ogóle go otwierać - mogę tylko
    podpiąć się do pinów MDA z tyłu, i to tylko z należytym szacunkiem i
    najwyższą pokorą nie patrząc dziurkom prosto w oczy). :)

    Póki co mam kilka tropów:
    - RPi z MDA wpiętym do GPIO (czekam na drobne części by to przetestować)
    - AVR który zczytuje MDA i podaje co drugą lub co trzecią klatkę do
    RPi po jakimś SPI
    - monitor który obsługuje 720x350 (żaden z moich LCD nie łapie
    niestety, a do CRT chwilowo nie mam dostępu)
    - GBS8200 (zamówione, zobaczymy czy da się namówić, czytając
    specyfikacje mam jednak duże wątpliwości)
    - "scan doubler" który przerabiałby 720x350 na 720x700 (ale nie mam
    pojęcia jak taki doubler miałby wyglądać z punktu widzenia elektroniki)

    Czytałem jeszcze o rzeczach typu FPGA i CPLD, ale to już dla mnie level
    99 - a ja jednak bardzo chciałbym uzyskać jakiś efekt przed rokiem 2030.

    Jak się okazuje, mimo technologicznego postępu, odczyt sygnałów
    cyfrowych o szybkościach rzędu 15 MHz to nie taka trywialna sprawa.

    Mateusz

  • 94. Data: 2016-05-18 12:25:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > podpiąć się do pinów MDA z tyłu, i to tylko z należytym szacunkiem i
    > najwyższą pokorą nie patrząc dziurkom prosto w oczy). :)

    Tak, też zakładam, że na takie bezeceństwa nie da zgody konserwator
    zabytków. Mam jednak cień nadziei, że da się znaleźć monitor, który
    to zdzierży, o czym świadczą zeznania kustoszy Amig i Atari.

    Przypominam też o parametrach ModeLine, które wcześniej podawałem.
    Bardzo łatwo uruchomić sobie Stanowisko Testowania Monitorów i bez
    żadnych przeróbek sprzętowych sprawdzić co który potrafi, wyłącznie
    zmieniając cyferki w pliku konfiguracyjnym xservera.

    --
    Jarek

  • 95. Data: 2016-05-18 17:28:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >pikseli,
    >wypuszczał linie po 80 znaków ASCII, każdą powtarzając 14 razy.

    O ile pamietam, to nie tyle linie, co adresy odpowiednich znakow ...

    >zewnętrzny ROM z matrycą znaków zamieniał to na piksele.

    rejestr szeregowy. Rom byl rownolegly.

> [...]
    >Oczywiście można sobie utrudnić życie i przemnożyć sygnał HL przez
    >szybszy sygnał wizji, ale nik tego nie robił. Bo po co.

    Czyli do monitora dochodzily 2 niezalezne bity. Co nam daje 4 mozliwe
    poziomy jasnosci.

    Co z tym monitor zrobi to juz nie obiecuje, ale podstawy do 4
    poziomow sa.
    Teraz jeden dodatkowy PWM i mamy 8 poziomow.

    Kurcze, nie pamietam ... EGA miala 16 kolorow (w trybie znakowym), to
    moze ta HEGA potrafila nawet 16 poziomow pokazac ?

    Pamietym tylko, ze sie mocno zdziwilem, jak na monitorze Hercules,
    wiec domysnie z wejsciem TTL zobaczylem wiecej poziomow szarosci.

    J.

  • 96. Data: 2016-05-18 17:32:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2016-05-18 o 07:23, J.F. pisze:
> [...]
    [...]
    >Żeby mi się chciało tak jak mi się nie chce, to bym popatrzył na
    >przynajmniej jeden schemat których jest pełno w sieci... Ale niech
    >będzie. Widzę 7407, za nim sumator na rezystorach, a intensity
    >zmienia
    >napięcie na potencjometrze kontrastu.

    To podwaza opinie Jarka, ze wejscie bylo analogowe :-)

    Znalazlem i inny schemat - tam jest sumator na dwoch opornikach, 120 i
    560 ohm.

    Summa summarum - mysle ze wiecej kart i monitorow potrafilo pokazac 4
    poziomy jasnosci, niz tylko 3.

    J.

  • 97. Data: 2016-05-18 18:18:44
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-05-18 o 17:32, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > To podwaza opinie Jarka, ze wejscie bylo analogowe :-)

    No to co ja na to poradzę? Na schemacie jest jak piszę. Ale oporniki tam
    też są, ale do polaryzacji. A u Jarka mogło być i wejście analogowe, ale
    też właśnie wejście RGBII (? RGBYI ?) bez 7407 po drodze - niby cyfrowe,
    a naprawdę analogowe. W sumie to może nawet dałoby się połączyć obie
    funkcje...

    > Znalazlem i inny schemat - tam jest sumator na dwoch opornikach, 120 i
    > 560 ohm.

    Spoko, też można. W końcu można sprzedawać tanio albo z bajerami.
    Niepotrzebny 7407 swoje kosztuje.

    > Summa summarum - mysle ze wiecej kart i monitorow potrafilo pokazac 4
    > poziomy jasnosci, niz tylko 3.

    Też tak myślę. Niestety stare serwisówki wywaliłem już... ale nawet nie
    pamiętam czy od herculesa miałem. Jak już na poważnie zaczęliśmy
    sprzedawać komputery to herculesy były na wymarciu. Przynajmniej u
    Hyundaia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 98. Data: 2016-05-18 19:30:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > O ile pamietam, to nie tyle linie, co adresy odpowiednich znakow ...

    Linie znaków (w pisarsim znaczeniu), które czytał po kolei, a każdy
    zamieniał na dziewięć pikseli w linii (w telewizyjnym ujęciu).
    I tak czternaście razy, dla czternastu wierszy opisujących w matrycy
    kształt literki.

    > rejestr szeregowy. Rom byl rownolegly.

    Raz juz o tym rejestrze wspomniałem, więc starczy. To oczywiste.

    > Czyli do monitora dochodzily 2 niezalezne bity. Co nam daje 4 mozliwe
    > poziomy jasnosci.

    Nie tak to zostało zaplanowane, więc nie daje.

    > Co z tym monitor zrobi to juz nie obiecuje, ale podstawy do 4 poziomow sa.

    Przecież nie o tym teraz mowa. Nie "co z tym monitor zrobi", tylko
    co *ten konkretny* monitor będzie w stanie zrobić z sygnałem, który
    dostaje od *innej* karty.

    > Teraz jeden dodatkowy PWM i mamy 8 poziomow.

    Gdyby ktoś wtedy umiał zwiększyć częstotliwośc machania pikselami,
    to by zrobił kartę i monitor o wyższej rozdzielczości. Pamiętam taki,
    bodajże firmy WYSE. Ktoś to kupił tuż przed 1989 rokiem, z kwadratowe
    złotówki. Takie, które trzeba było wydać do końca roku, żeby na przyszy
    nie obcięli budżetu, a do kupienia nic nie było. A sporo ich na to wydano.

    Więc specjalna karta tego monitora została wetknięta do peceta obok
    Herculesa. Rozdzielczość 1280x960, zatem w każdym kierunku dwa razy
    lepiej od VGA, która była rzadką nowością. Tyle że to czarnobiałe
    było. No i stało nieużywane, bo nikt żadnego programu do tego nie
    widział. Dopiero mnie się na tym udało odpalić DVI-viewer TeXowy, który
    miał taką opcję. Ktoś inny przytargał jakiś interpreter postscripta,
    który malował stronę przez kwadrans na ówczesnym sprzęcie. Ale w jednym
    i w drugim przypadku obraz wyglądał rewelacyjnie.

    --
    Jarek

  • 99. Data: 2016-05-18 20:26:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Nie tak to zostało zaplanowane, więc nie daje.

    Smiem podejrzewac, ze jednak daje.
    A Ty co podejrzewasz, ze karta MDA/Hercules nie wystawia 2
    niezaleznych bitow ?

    Bo na pare schematow monitorow rzucilem okiem - roznie zrobione,
    wiekszosc jednak 4 poziomy wyswietli, moze nawet wszystkie.

    >Przecież nie o tym teraz mowa. Nie "co z tym monitor zrobi", tylko
    >co *ten konkretny* monitor będzie w stanie zrobić z sygnałem, który
    >dostaje od *innej* karty.

    Jest jeszcze kwestia, ze karta powinna zostac zaprojektowana w miare
    uniwersalnie, zeby z wiekszoscia monitorow sobie poradzila.

    >Gdyby ktoś wtedy umiał zwiększyć częstotliwośc machania pikselami,
    >to by zrobił kartę i monitor o wyższej rozdzielczości.

    Ja tu o jednej dodatkowej bramce, bez potrzeby przyspieszania calej
    karty.
    A zreszta po co ja przyspieszac - skoro ma wspolpracowac z tanim
    monitorem, ktory wiecej nie wydoli
    (bo jakby klienta bylo stac, to by kupil VGA :-)

    W wersji "PWM 50Hz" nawet nie trzeba szybkiej bramki ...

    J.

  • 100. Data: 2016-05-18 22:37:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A Ty co podejrzewasz, ze karta MDA/Hercules nie wystawia 2
    > niezaleznych bitow ?

    Nie tyle podejrzewam, co jestem tego całkiem pewien. Spacja
    wsparta dodatkowym 'bitem intensywności' pozostaje taką samą
    spacją, jak spacja zwyczajna. Ten drugi bit może wpłynąć tylko
    na te znaki, które już zostały wymalowane bitem pierwszym.
    Jest więc od niego zależny.

    W trybie graficznym Herculesa w ogóle jest tylko jeden bit.
    To też warto wziąć pod uwagę. Monitor mógłby mieć cyfrowy
    dwubitowy kolor, czyli czterostopniową jasność. Pamięci na
    karcie też jest tyle, że wystarczy do opisania takiego ekranu.
    A jednak takiego wyświetlania nie zrealizowano.

    > Bo na pare schematow monitorow rzucilem okiem - roznie zrobione,
    > wiekszosc jednak 4 poziomy wyswietli, moze nawet wszystkie.

    A do tego wystarczy tylko jeden drucik, drugi jest mu zbędny.

    --
    Jarek