  • 141. Data: 2016-05-20 18:35:26
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan Mateusz Viste napisał:

    >Rejestry przesuwające, bo o tej idei teraz mowa, robi się też dłuższe
    >niż
    >osiem bitów.

    Jesli kolega chce do to uC wprowadzic, to wiekszy nie ma sensu.
    Chyba, ze ma 16 czy 32 bitowa magistrale do dyspozycji.

    Predzej tu sie jakies bajtowe FIFO przyda.

    J.

  • 142. Data: 2016-05-20 18:48:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    On 20/05/2016 15:39, Jarosław Sokołowski wrote:

    >Hola hola, pomysł spoko, ale to mnie znów kieruje na tor łapania
    >16.257 MHz bezpośrednio na MCU, a to mi wcale nie po drodze :) Idea
    >zbijania częstotliwości do 2 MHz bardzo mi się spodobała...

    Chcesz to zrobic bardzo dobrze, czy byle jak, byle dzialalo ?

    Jak bedziesz probkowal 2-3 razy szybciej, to efekt na ekranie bedzie
    IMO niezly, a czasu na przetwarzanie nadal 3-4 razy wiecej.
    Jak bedziesz probkowal nieco szybciej, np 17MHz, to niektore
    piksele/linie pionowe sie pogrubia - i z tym mozna zyc.
    Gorzej, ze moga byc poszarpane ... z tym tez mozna zyc.
    Choc w szczegolnym przypadku moga chyba cos zgubic, wiec chyba lepiej
    z 1.5x raza szybciej.

    Jesli ma byc lepiej, to trzeba PLL, i to ambitniejsze, bo trzeba sie
    zsychronizowac ze zmiennym sygnalem.

    >Zaczynam rozumieć problem. Jak to rozwiązują same monitory? Wszak one
    >w jakiś sposób muszą dopasować się do karty?

    Oprocz tego PLL i automatycznego rozpoznawania ilosci cykli na linie
    miewaja ustawienia w menu pozwalajace skorygowac czestotliwosc/podzial
    i faze.
    Szczesliwie - oscylator w MDA jest jeden i w miare stabilny, trzeba
    tylko jakos do niego dostroic, a mamy na to multum czasu i cykli, bo
    wszak jak monitor przez sekunde bedzie czarny, to klient nawet sie nie
    zdazy oburzyc :-)

    J.

  • 143. Data: 2016-05-21 09:02:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    A propos - skad ten kwarc 16257.00 kHz ?
    Do czego jeszcze ta czestotliwosc sluzyla ?

    J.

  • 144. Data: 2016-05-21 16:40:55
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 20/05/2016 16:56, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Nie ma potrzeby włączania za każdym razem motoru, wystarczy puścić
    > sprzęgło.

    Sprytnie! Tylko gdzie ja znajdę oscylator na wielokrotność 16.257 MHz ?

    > Nie wiem czy o tym napisałem, czy tylko pomyślałem. Gdyby wyprowadzić
    > zegar karty na złącze, to by było dużo łatwiej. No ale znów ten
    > konserwator zabytków, drań jeden i służbista.

    Niestety, pan Heniu faktycznie nie dopuści. Taki dostał prikaz.

    > Na ten tor też próbowałem skłonić. Scalone kontrolery paneli LCD pędzone
    > sygnałem VGA powinny dać radę po niewielkim przestrojeniu.

    Dość długo zajęło mi znalezienie odpowiednich zaklęć by wyszukiwarka
    zrozumiała czego szukam - najwyraźniej chodzi o "graphic digitizer".
    Znalazłem dwa takie cuda u TI:

    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tvp7002.pdf
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tvp70025i.pdf

    Oczywiście żaden z datasheetów nie mówi wprost o kompatybilności z MDA,
    HGC, czy czymkolwiek czego mógłbym się chwycić, ale oba podają
    interesujące zakresy pixel clock.. Szczególnie tvp70025i:

    "9-MHz to 90-MHz Pixel Clock Generation From HSYNC Input"

    Na ibeju widzę można dostać taki magiczny chip za bardzo rozsądne
    pieniądze (ok. 10 Eur włącznie z przesyłką). Inna sprawa że uruchomienie
    tego wygląda przerażająco: musiałbym dodać MCU który zaprogramuje przy
    starcie rejestry tego TVP za pomocą I?C, nie wspominając o tym że samo
    polutowanie takiego 100-pinowego SMD może być dla mnie nie lada wyzwaniem :)

    Mateusz

  • 145. Data: 2016-05-21 18:13:52
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 21/05/2016 09:02, J.F. wrote:
    > A propos - skad ten kwarc 16257.00 kHz ?
    > Do czego jeszcze ta czestotliwosc sluzyla ?

    Wygląda na to że EGA też z tego korzystała:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/
    IBM_EGA_card.jpg

    Co ciekawe, znalazłem skan herculesowego klona na którym kwarc jest...
    równiutko 16 MHz, zamiast przykazanych 16.257 MHz.

    http://i65.tinypic.com/2lcuzwh.jpg

    Mateusz

  • 146. Data: 2016-05-21 18:34:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 May 2016 18:13:52 +0200, Mateusz Viste napisał(a):

    > Wygląda na to że EGA też z tego korzystała:
    > https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/
    IBM_EGA_card.jpg

    Hm, dziwne - o ile pamietam, to EGA miala cos 21kHz odchylania
    poziomego.
    Ale to nie tlumaczy do czego ten kwarc :-)

    > Co ciekawe, znalazłem skan herculesowego klona na którym kwarc jest...
    > równiutko 16 MHz, zamiast przykazanych 16.257 MHz.
    > http://i65.tinypic.com/2lcuzwh.jpg

    To nawet nie jest 2% roznicy, monitor sie dopasuje :-)

    J.

  • 147. Data: 2016-05-21 19:00:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, May 21, 2016, 6:34:00 PM, you wrote:

    IBM_EGA_card.jpg
    > Hm, dziwne - o ile pamietam, to EGA miala cos 21kHz odchylania
    > poziomego.

    Ale miała tylko 640 a nie 720 punktów.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 148. Data: 2016-05-21 19:55:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Sprytnie! Tylko gdzie ja znajdę oscylator na wielokrotność 16.257 MHz ?

    Sprytne i przebiegłe. W pecetologii stosowanej już na etapie i486
    opanowano technikę mnożenia częstotliwości -- zewnętrzny zegar
    procesora ma ileś megaherców, a w środku wszystko mnożone jest
    N razy. Ponadto ludzkość dorobiła się metod syntezy częstotkiwości.
    Ot, biorąc choćby radiowy odbiornik FM kupiony za kilkanaście
    złotych, można zeń wydłubać częstotliwość przestrajaną w zakresie
    98,7-118,7 MHz. Nawet miernika nie potrzeba, bo radio pokazuje
    cyferki na wyświetlaczu. A że wyjdzie dzielenie przez 7? Może
    głupio wygląda, ale liczba jak każda inna.

    > Niestety, pan Heniu faktycznie nie dopuści. Taki dostał prikaz.

    Wiem. Nawet koperta na parapecie niczego nie zmieni. Służbista.

> [...]
    > polutowanie takiego 100-pinowego SMD może być dla mnie nie lada wyzwaniem :)

    Nawet by mi do głowy nie przyszło, aby robić wszystko od zera. Raczej
    o wzięcie gotowego monitora, zajrzenie co on tam wew środku ma, i ocenę
    na podstawie dejtaszitów, czy by jakoś tego nie udało się dostosować do
    potrzeb. Byle nie trafić na jakiś mocno zabytkowy monitor, bo pan Heniu...

    --
    Jarek

  • 149. Data: 2016-05-22 16:51:50
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    wiadomości news:514534047.20160521190009@pik-net.pl.invalid...

    IBM_EGA_card.jpg

    > Ale miała tylko 640 a nie 720 punktów.

    Problem jakiś? Y też miała 350, a to, że X zamiast 720 będzie 640, raczej
    zbytnio częstotliwości odchylania chyba nie zmieni (chyba, że obie
    naraz...)? Po prostu kropki rzadziej będą... Wykorzystałem takie "zjawisko"
    w zwykłym 15-calaku VGA kinolowym monitorze, który ma Y 1024... Dał się
    popędzić z Y 1080 (ale z 1200 już nie) i nawet zbytnio nie płakał, a
    zagęszczenia kropek z 1280 do 1920 nawet nie zauważył. Tylko obraz był taki
    anamorficzny, ale to szczegół, przeżyję.
    Pamiętam, że do kontroli zegarynki miałem w pracy starego 386, z kartą i
    monitorem EGA. Którą dało się popędzić jako Hercules. Nawet karta i monitor
    wydawały się być zadowolone z tego trybu, jedynie co, to ciut panoramicznie
    to wyświetlały. Ale absolutnie stabilnie i wyraźnie.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu

  • 150. Data: 2016-05-22 18:30:40
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 20/05/2016 15:39, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Wystarczającą dokładność *częstotliwości* osiągnąć łatwo. Skoro linia
    > ma 882 piksele, to przy dokładności lepszej od 0,1% da się bezbłędnie
    > ją spróbkować. Problemem jest *faza*.

    Czytając datasheet TVP7002, i starając się zrozumieć jak mądrzy ludzie z
    teksasu zdołali wymyślić taką magię, natknąłem się na zdanie:

    "(...) contains a complete horizontal phase-locked loop (PLL) block to
    generate a pixel clock from the HSYNC input."

    Po kilkudziesięciu ślepych poszukiwaniach w czeluściach internetu
    doszedłem do tego że istnieją sprytne chipy o nazwie "PLL Clock Multiplier".

    Z tego co rozumiem, dysponując takim wynalazkiem byłbym w stanie
    podłączyć mu HSYNC na wejście, ustawić mnożnik x882, i na wyjściu
    otrzymałbym kopię zegara na karcie MDA (16.257 MHz lub 16 MHz), i to bez
    potrzeby użycia swojego własnego kwarcu. Co więcej, zegar ten byłby w
    fazie z tym po drugiej stronie (PLL), dzięki czemu odchodzą wszelakie
    kombinacje z łapaniem wielokrotnie częstszych sampli i zgadywanie co
    jest czym.

    "Jedyny" znaleźć taki PLL Clock Multiplier z ustawialnym mnożnikiem :)
    (do tej pory widziałem tylko takie z wybieranym mnożnikiem spośród
    narzuconych kilku, a do tego z minimalnym f na wejściu rzędu kilku MHz..).

    Mateusz