  • 121. Data: 2016-05-19 15:33:09
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Kilkubitowy DAC, to parę oporników. Szybki jest. I niespecjalnie
    >drogi.
    >Więc nie to. Pepesza, która potrafi wystrzelić tyle bitów w krótkim
    >czasie była droga.

    Teoretycznie sie z Toba zgadzam, a jednak IBM w owych czasach robil
    inaczej.
    A VGA byly drogie (6 bitow to juz nie takie pare) ..

    >Dzisiaj to by była zaleta -- można ludziom sprzedać nowy monitor.
    >Ale wtedy rozwój wyglądał tak, że dopasowywano się do istniejących
    >rzeczy.

    Dzis tez tak zle nie jest, trzeba byc duzym, aby przepchnac nowy
    "standard".

    >Działało z większością dostępnych monitorów MDA/HGC -- więc
    >był powód do uciechy. Te wczesne standardy (CGA, MDA) projektowano
    >tak, by można było skorzystać z seryjnie produkowanych kineskopów
    >i układów odchylania telewizorów.

    Trudno aby zaczeli od stawiania laboratorium LCD.
    Zauwaz, ze czestotliwosci jednak nieco inne - i nie wahali sie ich
    zmieniac coraz bardziej.

    Tak nawiasem mowiac - telewizyjne kineskopy kolorowe sie niemal nie
    nadawaly do uzytku - tylko w niskiej rozdzielczosci.
    Trzeba bylo poczekac na monitory VGA i malymi otworkami w masce.
    Tak wiec ta CGA wcale taka zla jak piszesz nie byla ... to MS-DOS byl
    zly, bo kiepsko pracowal na 40 znakach szerokosci :-)

    J.

  • 122. Data: 2016-05-19 16:09:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Teoretycznie sie z Toba zgadzam, a jednak IBM w owych czasach robil
    > inaczej. A VGA byly drogie (6 bitow to juz nie takie pare) ..

    Sześciobitowa drabinka nie jest wielkim wyzwaniem. To też tylko
    teoretycznie musi być sześciobitowym przetwornikiem, dokładne być
    nie musi, takie tam zgrubne robienie woltów z bitów.

    > Dzis tez tak zle nie jest, trzeba byc duzym, aby przepchnac nowy
    > "standard".

    Jak potrzebowałem rozdzielczości pionowej 1035 (czy coś koło tego),
    bo mi się Ważny Program na ekranie nie mieścił, to sobie zmieniłem
    modeline. I karta, i monitor łyknęły. A to było wczoraj, może nawet
    przedwczoraj. Z czasem wszystko stało się bardziej elastyczne.

    > Trudno aby zaczeli od stawiania laboratorium LCD.
    > Zauwaz, ze czestotliwosci jednak nieco inne - i nie wahali sie ich
    > zmieniac coraz bardziej.

    Ale tylko nieco. Tolerowane przez podzespoły telewizyjne. Dla MDA
    amerykanie zaimportowali nawet europejskie 50 Hz.

    --
    Jarek

  • 123. Data: 2016-05-19 18:05:31
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 19/05/2016 12:48, J.F. wrote:
> [...]

    Po internecie czytałem ludzi którzy twierdzili że udało im się robić PWM
    rzędu 40 MHz na Pi2... Oczywiście może to być bujda i legendy :)

    > Co 8 bitow odczytujesz rejestr, zapamietujesz jako caly bajt ... po czym
    > caly bajt zapisujesz do drugiego rejestru, ktory wypuszcza po 8 bitow.
    >
    > I masz 8x wiecej czasu.

    I to jest właśnie ten szczegół który mi umknął: możliwość składania
    bajtu z ośmiu różnych linii w hardware, jednym taktem CPU. Z początku
    przyjąłem że na mikrokontrolerze da się tylko odczytywać pojedynczy stan
    on/off każdej linii z osobna, dlatego nie rozumiałem dlaczego mógłbym
    być zainteresowany wykorzystaniem 8x 2MHz zamiast 1x 16 MHz. Teraz
    rozumiem że na MCU mogę doprowadzić 8 linii TTL, i MCU mi to odczyta
    całym bajtem w jeden takt.

    Sądzę że będę kombinował zatem w tym kierunku:

    MDA wysyła mi sygnał TTL 16 MHz, odbieram go na 74hc595 (ten podpięty
    pod oscylator 16 MHz, tzn. dokładnie tyle ile ma MDA), z 74hc595
    wyprowadzam wtedy 8 linii do ATtiny 2313, i tam czytam bajt po bajcie
    (czyli grupami po 8 pixeli) z szybkością 2 MHz (do dostrojenia za pomocą
    odpowiedniej ilości NOPów w ASM).

    Każdy odczytany w ten sposób bajt ATtiny wrzuca natychmiast w kolejkę
    SPI, za którą czeka RPi, któremu zostaje tylko malować piksele w swoim
    framebufferze (tutaj zakładam że buforowanie SPI jest wystarczający by
    pokryć brak obsługi w realtime na RPi). W jakiś jeszcze nieokreślony
    sposób będę musiał sprawić by 74hc595 reagował na HSYNC, aby wiedział
    kiedy dokładnie łapać sznurek bitów (no i AVR zresztą też bedzie musiał
    znać HSYNC żeby wiedzieć kiedy zacząć odczytywać swój 8bitowy rejestr, a
    także VSYNC by móc sygnalizować RPi początek każdej ramki).

    Czy powyższa wypowiedź ma jakikolwiek sens, czy też rozmawiam całkiem od
    rzeczy?

    Dla uproszczenia postanowiłem zignorować na razie linię "intensity" z
    MDA, i polować na samo monochromatyczne wideo. Jeśli cokolwiek z tego
    wyjdzie, zawsze będzie czas szukać ulepszeń.

    Mateusz

  • 124. Data: 2016-05-19 19:03:03
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 19/05/2016 18:05, Mateusz Viste wrote:
    > wyprowadzam wtedy 8 linii do ATtiny 2313, i tam czytam bajt po bajcie

    Ten szczegół może jednak do poprawki :) właśnie spostrzegłem się że
    ATtiny 2313 ma tylko jeden interfejs ośmiobitowy ("PB"), a ten
    współdzieli piny z interfejsem SPI, więc odpada. Wyszukam więc inny
    model AVR który może korzystać z SPI i portu 8bit jednocześnie.

    Mateusz

  • 125. Data: 2016-05-19 23:43:20
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Czy powyższa wypowiedź ma jakikolwiek sens, czy też rozmawiam całkiem od
    > rzeczy?

    Zapomnij o prostym wykorzystaniu jakiegoś RPi czy innego arduino. Jak któryś
    z kolegów zauważył, najlepiej jakieś rozwiązanie z licznikami i pamięcią
    RAM.
    Generacja sygnału video banalna nie jest a przechwytywanie tegoż; jeszcze
    gorsze. Jednym słowem: raczej nie dasz rady. No chyba że się zaweźmierz na
    maxa.

    jp

  • 126. Data: 2016-05-20 12:12:12
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2016-05-19 o 18:05, Mateusz Viste pisze:
> [...]
    > wyprowadzam wtedy 8 linii do ATtiny 2313, i tam czytam bajt po bajcie
    > (czyli grupami po 8 pixeli) z szybkością 2 MHz (do dostrojenia za pomocą

    Na na schemacie, który ktoś tu podrzucił widziałem 16,xxx MHz w MDA, oba
    zegary Ci się rozjadą.

    --
    AWa.

  • 127. Data: 2016-05-20 12:32:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Andrzej W. napisał:

    > Na na schemacie, który ktoś tu podrzucił widziałem 16,xxx MHz
    > w MDA, oba zegary Ci się rozjadą.

    16,257 MHz, tak dokładnie. Dzielone na 882 piksele w linii (widoczne
    i niewidoczne) oraz 369 linii (łącznie z powrotnymi). To daje
    częstotliowść ramki 49,95 Hz. Łatwo do tych danych dotrzeć. Zrobić
    realną analizę żywego sygnału nieco trudniej.

    --
    Jarek

  • 128. Data: 2016-05-20 13:08:47
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 20/05/2016 12:12, Andrzej W. wrote:
    > Na na schemacie, który ktoś tu podrzucił widziałem 16,xxx MHz w MDA, oba
    > zegary Ci się rozjadą.

    Trochę uprościłem z tym 16 MHz - w praktyce jak najbardziej byłoby to
    dokładnie tyle co napisane na oscylatorze który mam na karcie MDA, czyli
    16.257000 MHz.

    Mateusz

  • 129. Data: 2016-05-20 14:17:22
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 19 maja 2016 18:05:32 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:

    > Po internecie czytałem ludzi którzy twierdzili że udało im się robić PWM
    > rzędu 40 MHz na Pi2... Oczywiście może to być bujda i legendy :)

    Ale tam jest generator pwm.
    To zupełnie inny mechanizm.

    malina moze robic za nadajnik fm (i to w naszym aktualnym FM czyli również okolice
    100MHz).
    Ale to nie w ta stronę :)

  • 130. Data: 2016-05-20 14:19:45
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 19 maja 2016 23:43:54 UTC+2 użytkownik jacek pozniak napisał:

> [...]
    > gorsze. Jednym słowem: raczej nie dasz rady. No chyba że się zaweźmierz na

    Bez przesady.
    Starczy te bajty wypchac gdzieś gdzie podepniemy się przeglądarka i wczytywac
    będziemy bitmape.
    I tu jedna malina sampluje (pewnie dropując niektóre ramki) a druga montuje z danych
    bmp/jpg i wystawia przez apache...
    Tyle że problem bedzie z tym złapaniem, zmontowaniem bitmapy i jej oddaniu do
    zaserwowania...

    No, w sumie teraz tylko zacząć próby :)