  • 31. Data: 2010-03-28 18:44:10
    Temat: Re: wspominki...
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    > Taśmy było dość (w fabrykach), tylko telewizja jej nie kupowała, bo
    > brakowało na to pieniędzy. Za to nie brakowało na pensje dla zarządu i
    > wiele innych bzdetów na które publiczna tv trwoniła pieniądze.
    W zachodnich fabrykach, np. BASF. Najpierw TVP stosowała taśmy 2 i 1
    calowe na szpulach. Kasetowe były później i to raczej jakieś U-Matic,
    czy coś tam. Znajomy pracownik TV kiedyś mi opowiadał jakie to były
    astronomiczne koszty ekslopatacji, to się nie dziwię. Polityką było
    wyznaczanie programów do egzekucji. Zapis na taśmie był wygodny do
    rejestracji i montażu ale początkowo baaardzo drogi. Reporterzy często
    stosowali kamery filmowe 16mm. To były realia ówczesnej techniki i
    funduszy. Co innego rozrzutnosć na krajowym rynku, za złotówki ale
    rozrzutnego zakupu dewiz nie było. Mało kto wie, że pierwszy magnetowid
    był pilnowany przez straż przemysłową i miał swój osobny pokój.
    Maciek

  • 32. Data: 2010-03-28 18:46:05
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    > Witamy w telewizji polskiej... ZTCW to mecz na którym Górski wywalczył
    > uczestnictwo w Mundialu też został skasowany, podobnie jak kilkadziesiąt
    > innych wartościowych meczy z historii polskiej piłki nożnej. Za to
    > archiwum TVP za pewne ma komplet odcinków "Mody na Sukces", pewnie
    > nagranych na kasetach, gdzie wcześniej była "Sonda" albo te mecze.
    Nie te czasy. Moda na sukces była (jest?) dużo późniejsza i nie była
    nagrywana na szpulach.
    Maciek

  • 33. Data: 2010-03-28 18:51:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Mar 2010 20:44:10 +0200, Maciek wrote:
> [...]
    >rozrzutnego zakupu dewiz nie było. Mało kto wie, że pierwszy magnetowid
    >był pilnowany przez straż przemysłową i miał swój osobny pokój.

    Tylko ktory to rok byl ?

    Bo ja sie wcale nie zdziwie jesli pierwszy magnetowid rzeczywiscie
    zajmowal pol pokoju. Stad byc moze te kamery filmowe - zbyt drogo bylo
    wyslac w trase magnetowid.
    Po co ta straz to nie wiem - ale chyba cala "telewizja" byla
    pilnowana.

    Z czasem elektronika sie miniaturyzowala i taniala.

    J.

  • 34. Data: 2010-03-28 19:28:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

    > Mało kto wie, że pierwszy magnetowid był pilnowany przez straż
    > przemysłową i miał swój osobny pokój.

    Ale on spory dosyć był. Gdyby mieszkał nie na Woronicza 17, tylko
    w typowym M4 z tamtego okresu, mógłby mieć nawet trudności ze
    zmieszczeniem się do pokoju.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2010-03-28 19:39:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Bo ja sie wcale nie zdziwie jesli pierwszy magnetowid rzeczywiscie
    > zajmowal pol pokoju. Stad byc moze te kamery filmowe - zbyt drogo
    > bylo wyslac w trase magnetowid.

    Kamera telewizyjna, wóz transmisyjny i rejestracja na magnetowidzie
    (a wcześniej na telerecordingu) w studiu. Typowe rozwiązanie z tamtego
    okresu. Ciekawa rzecz, że zapis obrazu długi czas opierał się na
    transmisji i stacjonarnych rejestratorach, których nie dało się
    zminiaturyzować. Ale z dźwiękiem było odwrotnie -- NAGRA SN Kudelskiego
    powstała między innymi na potrzeby filmu, by dało się wsadzić magnetofon
    w kieszeń aktora i uniknąć radiowej transmisji z mikrofonu.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2010-03-28 21:44:45
    Temat: Re: [OT] wspominki...
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Posadź przed telewizorem statystycznego nastolatka i pokaż mu dodowlny
    > odcinek Sondy. Zapewne reakcja będzie typu "WTF?". Niestety forma,
    > zawartośc i poziom nie dostosowane sa do nastolatków. Jak cos nie
    > wybucha ("Pogromcy Mitów") to jest do d.

    G* prawda, moj 7-letni Syn oglada Sonde jak zahipnotyzowany, no ale
    tatus zadba, zeby na tumaniste nie wyrosl;-), ruch na p2p tez swiadczy o
    popularnosci Sondy. Nawet po 30 latach czegos sie dowiedzialem ogladajac
    ten program, ogladajac Discovery mozna sie conajwyzej dobrze bawic.
    Zobacz jakie tlumy wala na festiwal nauki, zapotrzebowanie jest i nie
    musi byc pijany kamerzysta (jak to jest modne ostatnio), nie musi byc
    fajerwerkow i tanczacych lasek, wystarczy czolowka zmontowana na ZX
    Spectrum i muzyka poskladana na magnetofonie szpulowym przez AFAIR
    Kaminskiego, tylko, a wlasciwie az, trzeba gadac w interesujacy sposob,
    trzeba miec ten niezwykly talent s.p. panow k&K...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 37. Data: 2010-03-28 22:00:31
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Uhm, jak juz wspomnialem NASA pokasowal sporo tasm ksiezycowych, bo...
    > byly drogie i trzeba bylo na inne rzeczy.

    Nie skasowali, tylko zgubili. Ostatnio sie odnalazly. To byly zreszta
    tasmy filmowe, a nie magnetyczne, wiec skasowac je mozna, ale trudno cos
    nagrac.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 38. Data: 2010-03-29 06:03:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

    > G* prawda, moj 7-letni Syn oglada Sonde jak zahipnotyzowany

    Niestety to co powiedziałem ma konkretne powody: kolega nauczyciel robił
    takie eksperymenty w gimnazjum dośc szeroko (2 albo 3 lata temu). Na
    zajęciach pokazywal fragmenty Sondy ilustrując tematy. Kończyło się
    "WTF?" w każdym przypadku i ciągłym porównywaniem przez uczniów do
    "zajebistych" programow na Discovery. Już nie robi, sensu brak. Swoją
    drogą gratuluje dziecka. Ale twoje dziecko to szum statystyczny raczej.
    I żebysmy sie dobrze zrozumieli - zamierzam moj dzieci też chronić przed
    zostaniem tumanistami (co nie oznacza że nie humanistami). I pewnie też
    m.in. z użyciem Sondy...

    > tatus zadba, zeby na tumaniste nie wyrosl;-), ruch na p2p tez swiadczy o
    > popularnosci Sondy.

    Raczej o tym że pokolenie technicznych 30-latków stanowi znaczącą częśc
    internetu.

    > Zobacz jakie tlumy wala na festiwal nauki

    Weź poprawke, że czasem te tłumy to ... uczniowie. Ich wolna wola to
    wola ucznia ;)

> [...]
    > Kaminskiego, tylko, a wlasciwie az, trzeba gadac w interesujacy sposob,
    > trzeba miec ten niezwykly talent s.p. panow k&K...

    Zgadzam się. Tylko statystyczni młodzi mają to w d.... bo nie wybucha.

  • 39. Data: 2010-03-29 06:31:52
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Znaczna częśc ma wartośc wyłacznie historyczną, wiele rzeczy nie ma
    > dzisiaj dużego sensu.

    Wiesz, czy wówczas czy dzisiaj tworzenie mapy polega na tym co w którymś
    z programów pokazali - czyli na rozwalcowywaniu kuli na płasko
    (plastelinowy globus wałkiem do ciasta na stolnicy wałkowany...)

    --
    Darek

  • 40. Data: 2010-03-29 06:41:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Dariusz K. Ładziak wrote:

    > Wiesz, czy wówczas czy dzisiaj tworzenie mapy polega na tym co w którymś
    > z programów pokazali - czyli na rozwalcowywaniu kuli na płasko
    > (plastelinowy globus wałkiem do ciasta na stolnicy wałkowany...)

    Wyjmujesz jeden przykład i rozkładasz go na całokształt. Więc i ja
    wyjmę, a co! Rysowanie kwiatków na ZXSpectrum się zdezaktualizowało.

    Dlatego napisalem "znaczna część". Przypuszczam, że dzisiaj aby wznowić
    ten program musiałby byc przerywany i komentowany co się zmieniło w
    technice i nauce. To koszty i nikt tego nie zrobi dla sentymentu.
    Dlatego też z sentymentu będziemy oglądać oryginały wiedząc że wiele
    rzeczy trzeba traktowac z dystansem.