-
1. Data: 2016-01-13 09:28:52
Temat: uderzenie bokiem
Od: twistedme <t...@o...pl>
Witam.
Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Dość mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo
No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym gość mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?
Z góry dzięki za porady.
-
2. Data: 2016-01-13 10:07:18
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:56960ac3$0$653$6...@n...neostrada.
pl...
>Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej
>uliczki na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat
>zakręt, być może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i
>uderzyło przednim prawym kołem w krawężnik. Dość mocno, ale znowu bez
>przesady.
>Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
>Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
>Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
>wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu
>wymienić?
Pojechac do czwartego i piatego, az trafic na takiego co powie "o, tu
widac".
Pierwsza sprawa - mogla sie skrzywic sama felga. Auto na podnosnik,
pokrecic kolem, zobaczyc czy nie bije.
Dalej - od takiego uderzenia najbardziej obrywa wahacz. Ewentualnie
punkty mocowania i rama.
Skutek uboczny - przestawiona zbieznosc.
Wygiecie amora ... imo - mozliwe, ale dosc malo prawdopodobne.
Jeszcze kwestia konstrukcji, czy tam nie ma jakis polaczen, ktore
moglyby sie przestawic - ktos tu ostatnio pokazywal obejme kolumny,
ktora trzymala sie na srubach, ale otwory miala sporo wieksze.
Geometria komputerowa moze sporo powiedziec, ale jesli cos
pokrzywione, to szkoda placic dwa razy. Ale moze wystarczy tylko
zbieznosc wyregulowac.
J.
-
3. Data: 2016-01-13 10:17:11
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: Trybun <c...@r...cb>
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
> Witam.
>
> Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej
> uliczki na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat
> zakręt, być może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i
> uderzyło przednim prawym kołem w krawężnik. Dość mocno, ale znowu bez
> przesady.
>
> Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
>
> - jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
> - jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
> - ściąga auto na prawo
>
> No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
> pierwszym gość mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi
> powiedzą. Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.
>
> - nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
> wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
>
> Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
>
> Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
>
> Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
> wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?
>
> Z góry dzięki za porady.
>
Skoro jest na pewno skrzywiony to wymienić (obydwa). Jednak nie zawadzi
na początek sprawdzić ustawienia geometrii kół. Koszt niewielki, a może
tu właśnie pies jest pogrzebany.
-
4. Data: 2016-01-13 10:59:35
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
news:56960ac3$0$653$65785112@news.neostrada.pl...
> Witam.
>
> Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na
> tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być może
> za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło przednim
> prawym kołem w krawężnik. Dość mocno, ale znowu bez przesady.
>
> Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
>
> - jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
> - jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
> - ściąga auto na prawo
>
> No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
> pierwszym gość mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
> Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.
>
> - nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
> wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
>
> Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
>
> Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
>
> Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do wymiany
> od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?
>
Miałem bardzo podobne zdarzenie przy prędkości 5 km/h i u mnie skrzywiła się
piasta. Felga wyglądała zaś na nietkniętą.
Koło uderzyło w krawężnik bokiem czy przodem?
Ogólnie to może ulec skrzywieniu: felga, wahacz, sworzeń, zwrotnica, piasta,
mocowanie amortyzatora do zwrotnicy, drążek kierowniczy, mogą przesunąć się
punkty mocowania wahacza do nadwozia (ale to przy mocnym walnięciu), może
pęknąć kord w oponie.
Zacznij od przełożenia koła na tył albo na zapas i zaobserwuj zachowanie
samochodu. Może oberwała tylko felga i opona. Potem badanie bicia piasty
czujnikiem zegarowym, a potem badanie geometrii zawieszenia w dobrym
warsztacie. Część warsztatów pomimo, że ma dobre przyrządy, to nie potrafi
interpretować wyników.
--
Pozdrawiam,
yabba
-
5. Data: 2016-01-13 11:54:24
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: twistedme <t...@o...pl>
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
> Witam.
>
> Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
> na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
> może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
> przednim prawym kołem w krawężnik. Dość mocno, ale znowu bez przesady.
>
> Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
>
> - jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
> - jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
> - ściąga auto na prawo
>
> No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
> pierwszym gość mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
> Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.
>
> - nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
> wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
>
> Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
>
> Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
>
> Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
> wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?
>
> Z góry dzięki za porady.
>
I jak tu się nie wkurw&^%ć!
Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają wszystko
sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.
Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale dało
się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
sprawdzenia, wyważę i myślę, że temat zamknięty.
Wielkie dzięki, już byłem właściwie zdecydowany ma te amory, bo gość
mówił z dużym przekonaniem, że jest skrzywiony... Bez potrzeby
wywaliłbym prawie 1000zł.
-
6. Data: 2016-01-13 12:28:47
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
news:56962cdf$0$22843$65785112@news.neostrada.pl...
>W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
>> Witam.
>>
>> Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
>> na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
>> może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
>> przednim prawym kołem w krawężnik. Dość mocno, ale znowu bez przesady.
>>
>> Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
>>
>> - jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
>> - jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
>> - ściąga auto na prawo
>>
>> No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
>> pierwszym gość mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
>> Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.
>>
>> - nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
>> wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
>>
>> Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
>>
>> Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
>>
>> Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
>> wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?
>>
>> Z góry dzięki za porady.
>>
> I jak tu się nie wkurw&^%ć!
>
> Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają wszystko
> sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.
>
> Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
> kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale dało
> się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście wyprostowała
> i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do sprawdzenia,
> wyważę i myślę, że temat zamknięty.
>
Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?
--
Pozdrawiam,
yabba
-
7. Data: 2016-01-13 12:51:10
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: twistedme <t...@o...pl>
W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
> Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> news:56962cdf$0$22843$65785112@news.neostrada.pl...
>> W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
>>> Witam.
>>>
>>> Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
>>> na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
>>> może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
>>> przednim prawym kołem w krawężnik. Dość mocno, ale znowu bez przesady.
>>>
>>> Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
>>>
>>> - jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
>>> - jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
>>> - ściąga auto na prawo
>>>
>>> No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
>>> pierwszym gość mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
>>> Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.
>>>
>>> - nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
>>> wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
>>>
>>> Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
>>>
>>> Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
>>>
>>> Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
>>> wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?
>>>
>>> Z góry dzięki za porady.
>>>
>> I jak tu się nie wkurw&^%ć!
>>
>> Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
>> wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.
>>
>> Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
>> kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
>> dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
>> wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
>> sprawdzenia, wyważę i myślę, że temat zamknięty.
>>
>
>
> Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?
>
Nie wiedziałem, że mam zapytać :)
-
8. Data: 2016-01-13 13:01:23
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
news:56963a2e$0$22836$65785112@news.neostrada.pl...
>W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
>> Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
>> news:56962cdf$0$22843$65785112@news.neostrada.pl...
>>> W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
>>> I jak tu się nie wkurw&^%ć!
>>>
>>> Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
>>> wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.
>>>
>>> Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
>>> kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
>>> dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
>>> wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
>>> sprawdzenia, wyważę i myślę, że temat zamknięty.
>>>
>>
>>
>> Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?
>>
> Nie wiedziałem, że mam zapytać :)
>
Chociażby z ciekawości się dowiedzieć, co było uszkodzone i opisać na grupie
rozwiązanie tego problemu dla następnych pechowców.
A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.
--
Pozdrawiam,
yabba
-
9. Data: 2016-01-13 13:06:32
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: twistedme <t...@o...pl>
W dniu 2016-01-13 o 13:01, yabba pisze:
> Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> news:56963a2e$0$22836$65785112@news.neostrada.pl...
>> W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
>>> Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
>>> news:56962cdf$0$22843$65785112@news.neostrada.pl...
>>>> W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
>>>> I jak tu się nie wkurw&^%ć!
>>>>
>>>> Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
>>>> wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.
>>>>
>>>> Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
>>>> kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
>>>> dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
>>>> wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
>>>> sprawdzenia, wyważę i myślę, że temat zamknięty.
>>>>
>>>
>>>
>>> Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?
>>>
>> Nie wiedziałem, że mam zapytać :)
>>
>
> Chociażby z ciekawości się dowiedzieć, co było uszkodzone i opisać na
> grupie rozwiązanie tego problemu dla następnych pechowców.
> A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.
>
Nie sądziłem, że konieczność ustawienia zbieżności jest traktowana jako
awaria, skoro da się wyregulować :) Raczej właśnie jako regulacja, więc
nie dopytywałem...
Cytuję co mi powiedział:
"Amortyzatory są w porządku, bo sprawdzałem kąty i są zgodne z książką.
Geometria była przestawiona, być może wózek (?) dostał, zrobiły się
jakieś naprężenia, ale dało się to wszystko wyregulować i nic nie
ściąga, jak by jeszcze coś było nie tak, to proponuję wyważyć koło, ale
jak się przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."
-
10. Data: 2016-01-13 13:10:52
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: Jacek <k...@a...com>
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
> - jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
> - jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
> - ściąga auto na prawo
Weź miarkę i zmierz odległość pomiędzy kołami tył-przód z lewej i z
prawej strony. Ja miałem kiedyś podobnie. W SKP stwierdzili, że
geometria cud-miód, amortyzatory 80%, musi być dobrze. Tymczasem przy
uderzeniu pociągnęło jakiś element do tyłu i odległość ta była u mnie o
kilkanaście mm mniejsza. Objawy miałem identyczne. Pomogło wyciąganie u
blacharza.
Jacek